Polskie forum 3dfx
Retro Computers >> Sound Cards >> Emulacja SB w Windows98/98SE/ME
http://3dfx.pl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1533381098

Message started by merceny on 04. Aug 2018 at 13:11

Title: Emulacja SB w Windows98/98SE/ME
Post by merceny on 04. Aug 2018 at 13:11
Wątek w celu informacyjnym, nie odkrywam ameryki, chciałbym tylko w jakimś stopniu sprostować nieprawdziwe informacje, które można znaleźć w internecie i uporządkować to co udało mi się do tej pory odkryć.

1. W sieci można znaleźć informacje dot. nowszych układów typu AC97 (np VIA Vinyl, SIS 7012) lub innych podobnych, że jeśli w BIOSie płyty nie znajdziemy opcji do włączenia emulacji 'Legacy Audio'/'SB Emulation' lub podobnej, to na tych układach nigdy nie uzyskamy dźwięku w starych grach, dosowych itp. pod systemami 98/98SE/ME. Na pewno na te same informacje trafił @Neo przy okazji szukania rozwiązania problemów z dźwiękiem na swojej platformie z Transmetą :)   (You need to Login or Register

Uspokajam, to nie prawda :)

Zagłębiając się w historię różnych sterowników, datowania biosów itp. wyciągnałem luźne wnioski, które w jakimś stopniu można nawet potwierdzić. Otóż, z moich analiz wynika tyle, że opcje emulacji, które znajdowały się w BIOSie oraz dedykowane do tego sterowniki, były tak naprawdę projektowane pod Windowsa95. W ramach tych emulacji do pakietu sterowników pod Windowsa95 dodawane były sterowniki VXD do emulacji SB, czasem dodatkowe aplikacje pod autostart, które tę emulację aktywowały w systemie. W żadnym wypadku nie znalazłem konkretnego potwierdzenia, że te opcje były dedykowane do używania w systemach 98/98SE/ME. Nawet gdy zawartość Readme wskazywały na taką opcję, to przeglądajac zawartość sterowników nie widziałem niczego co bezpośrednio wskazywałoby na to, że taka emulacja miała być faktycznie obsługiwana. Jeśli ktoś szuka potwierdzenia - proponuję ściagnąć sterowniki Realteka do AC97 pod Windows98 oraz pod Windowa95. W tym drugim znajdziecie VXD, w INI są wpisy dotyczące urządzenia emulującego Sound Blastera, a jeszcze jako ciekawostkę dodam, że te sterowniki obsługują również układy AC97 brandowane przez innych producentów (np. SIS 7012 - również do sprawdzenia INI).

2. Skoro nie taka, to jaka inna emulacja?
Patrząc na nowsze sterowniki do różnych układów, można zauważyć, że w pewnym momencie zniknęły VXD do emulacji, zniknęły też aplikacje asystujące w emulacji, a z nimi zniknęły też opcje w BIOSie, mimo tego, że często były to te same układy audio. Historycznie - można to traktować jako etap, w którym zaprzestano większego wsparcia dla Windowsa95 i skupiono się na Windowsie98, a dalej na 98SE/ME.

I tutaj podstawowa informacja - Windows98\98SE\ME posiada zintegrowaną emulację Sound Blastera - odpowiada za to SBEMUL.SYS, który jest automatycznie "aktywowany" i konfigurowany przez system w momencie instalacji sterowników WDM.   (You need to Login or Register
Ostatnia informacja jest bardzo ważna - na forach często można spotkać się z sugestią instalowania starych sterowników, o ile nawet w przypadku SIS 7012 zainstalowanie minimalnie starszej wersji ma ogromny sens, ponieważ pozwala pozbyć się frustrujących przywieszeń, które pojawiają się podczas odtwarzania jakichkolwiek dźwięków, to nie należy iść zbyt daleko w tym kierunku. Bardzo stare sterowniki nie są zgodne z WDM, a co za tym idzie - wbudowana w system emulacja Sound Blastera nie zostanie włączona. W tym wypadku być może lepiej zacząć od najnowszych sterowników i schodzić w dół tylko jeśli coś jest nie tak. Stan emulacji można sprawdzić poprzez odpalenie okienka command i wpisanie echo %BLASTER%. Jeśli emulacja jest włączona to otrzymamy informacje o mapowania wirtualnego Sound Blastera, w formie takiej samej jak ma to miejsce we wpisie SET BLASTER często dodawanym do autoexeca.

3. Mam sterowniki WDM i dalej nie mam dźwięku w grach DOS, nie wykrywa mi nawet karty. Co robić?
Osobiście posiadam boxy Windowsa98SE w wersji angielskiej i na żadnej z testowanych platform sbemul nie działał poprawnie na świeżo zainstalowanym systemie.
W grach wygląda to tak, że w popularnych dosowych konfiguracjach dźwięku wyrzuca brak odpowiedniej karty, a jeśli ktoś wymusi jej ręczne dodanie i spróbuje odtworzyć dźwięk to z reguły wyskoczy okienko informujące, że program wykonał niedozwolną operację, w detalach znajdziemy wskazanie na składnik sbemul.

Z moich doświadczeń wynika, że ten problem rozwiązuje zainstalowanie aktualizacji i poprawek do systemu.
W moim przypadku:

  • Instaluję paczki Windows Installera
  • Instaluję DX7.0a
  • Instaluję vcredist (Visual C++ 6.0 Run-time Components)
  • Instaluję Main Updates/Fixes z paczki Unofficial Windows 98 Second Edition Service Pack 3


Jeśli chodzi o trzy pierwsze punkty to z jakiegoś powodu, gdy raz zapomniałem je zainstalować przed SP3, po instalacji SP3 wywaliły mi się widoki webowe w Eksploratorze (brak ikonek, biała ściana,  tylko niebieska chmurka z lewej pozostała)

I to właściwie tyle. Byłoby miło gdyby ktoś z podobnymi problemami sprawdził czy np. zainstalowanie popularnego SP2 dla Win98 w wersji Polskiej też wystarczy.

Title: Re: Emulacja SB w Windows98/98SE/ME
Post by Batyra on 04. Aug 2018 at 13:53
Super tekst, bardzo mi się przyda - dzięki!
Ja to bardzo chętnie sprawdze jak będę teraz windę instalował na greenDragonie bo tam mam karty i pod dos i nowsze na aurealu.


Masz może link do tej najlepszej / najnowszej paczki service pack do win98se?

Title: Re: Emulacja SB w Windows98/98SE/ME
Post by merceny on 04. Aug 2018 at 14:16

Batyra wrote on 04. Aug 2018 at 13:53:
Super tekst, bardzo mi się przyda - dzięki!
Ja to bardzo chętnie sprawdze jak będę teraz windę instalował na greenDragonie bo tam mam karty i pod dos i nowsze na aurealu.


Masz może link do tej najlepszej / najnowszej paczki service pack do win98se?


98SE SP3 jest dostępny pod: http://www.htasoft.com/u98sesp/ / https://www.techtalk.cc/viewtopic.php?t=65 Niestety nie wiem czy można go instalować na wersji 98SE PL, nie mam takiej żeby sprawdzić. Z tego co czytałem na innym forum, kiedyś cos robili przy nim, żeby działał na różnych wersjach językowych.

98SE SP2 są dostępne tutaj, w różnych wersjach językowych:
http://www.mdgx.com/web.htm#SPX

Edit: Przy okazji znalazłem info KB242937 dotyczył aktualizacji WDM Audio, m.in. sbemul.sys.
Późniejszy update dot. tego samego jest chyba tutaj:   (You need to Login or Register

Title: Re: Emulacja SB w Windows98/98SE/ME
Post by zyga64 on 05. Aug 2018 at 21:46
Jest jeszcze wersja alpha VDMSound dla Windows 9x
  (You need to Login or Register

nie testowałem, ale może jest to jakaś alternatywa ?

Title: Re: Emulacja SB w Windows98/98SE/ME
Post by merceny on 06. Aug 2018 at 20:14

zyga64 wrote on 05. Aug 2018 at 21:46:
Jest jeszcze wersja alpha VDMSound dla Windows 9x
  (You need to Login or Register

nie testowałem, ale może jest to jakaś alternatywa ?

Próbowałem tego ale z moich obecnych doświadczeń wynika tyle, że jeśli nie puściłem aktualizacji Win98 w celu rozwiązania problemów z sbemul, to sama alpha1/2/3 VDMSound pod Win9x nic mi nigdy nie dała :)

Natomiast pytanie czy w ogóle jest sens takiej alternatywy? Skoro Windows98\98SE\ME posiada wbudowaną emulację Sound Blastera to czy nie warto szukać rozwiązań z niej korzystających? Nie uważam, że emulacja jest jakkolwiek idealnym rozwiązaniem ale fakt, że iluś producentów zregyznowało z własnych rozwiązań tego typu pozwala myśleć, że albo było to opłacalne (przy czym mówimy o tym, że ktoś rezygnuje ze swoich dotychczasowych rozwiązań i dostosowuje się pod rozwiązania osób trzecich co jednak jest jakimś kosztem w wymiarze ekonomicznym) albo byli przekonani, że to rozwiązanie oferuje podobne "wrażenia" do tych, które oferowały ich rozwiązania przy czym jest bardziej przyszłościowe/uniwersalne. Być może jedno i drugie o tym decydowało albo jeszcze inne czynniki...

Tak czy inaczej, mam w planach sprawdzić coś, co wydaje mi się w tym kontekście dużo bardziej sensowniejsze. Zakładając hipotetycznie sytuację, w której posiadamy kartę dźwiękową bez sterowników WDM i bez kompatybilności z Sound Blasterem - jesteśmy skazani na szukanie alternatywnych rozwiązań. Mam już jasność co do faktu, że Windows 98 posiada obsługę urządzeń audio USB oraz jest przynajmniej w jakimś stopniu kompatybilny z UAC (USB Audio Class) -   (You need to Login or Register (są tam też zaznaczone różnice między Win98 a Win98SE\ME w tym zakresie). W internecie można kupić tanią kartę dźwiękową na USB w cenach od 2-10zł w zależności od stosowanego układu, liczby wyjść itd. Pozostaje więc sprawdzić na ile te karty są kompatybilne z UAC, jak poradzi sobie z nimi Windows98 SE i czy zintegrowane lub jakieś inne sterowniki pozwolą na "aktywowanie" wbudowanej w system emulacji Sound Blaster. Jeśli tak to wydaje mi się, że byłoby to całkiem proste i tanie rozwiązanie w stosunku do problemów niektórych użytkowników, których zintegrowane audio nie pozwala na dźwięk w grach, a jednocześnie mają za mało slotów na montowanie dodatkowych kart dźwiękowych na PCI. Niestety, obecnie jestem dosyć mocno pochorowany więc testowanie będę musiał odłożyć na później.

Title: Re: Emulacja SB w Windows98/98SE/ME
Post by luk1999 on 17. Mar 2020 at 15:48
WtrÄ…cÄ™ swoje 2 grosze :)

Ostatnio próbowałem uruchomić emulację SB na HP T5720 (SiS 7012). Korzystałem z Win 98SE PL i po kilku podejściach udało mi się to osiągnąć.

Poniżej "procedura", która u mnie zadziałała:
* Instalacja vcredist oraz Windows Installera
* Instalacja SP3 3.56, ale zaznaczyĹ‚em jedynie DMA PATA (moĹĽna go pobrać np. ze strony Phila:   (You need to Login or Register)
* Instalacja sterownikĂłw audio w wersji 1.06 (najnowsza to 1.12)
I po wejściu w tryb MSDOS i wpisaniu set widzę SET BLASTER=..., a w Doomie są efekty dźwiękowe (SB) i muzyczka przez General MIDI :)

Mam nadziejÄ™, ĹĽe komuĹ› to pomoĹĽe :)

Title: Re: Emulacja SB w Windows98/98SE/ME
Post by GL1zdA on 18. Mar 2020 at 07:56
Różnica 95 vs 98 wynika bardziej z tego, że 95 nie wspiera WDM, a wraz z nowszymi Windowsami WDM stało się preferowanym standardem. 95 OSR2 miał pohackowane pseudo-wsparcie dla WDM, żeby działało USB, ale nie wiem, czy ktoś próbował uruchomić jakiekolwiek inne. Dla "fajnych" (typu SB Live!) kart typowo raczej instaluje się na 98 sterowniki VXD, bo te WDM są okrojone i np. w przypadku Live! nie mają wsparcia EAX.

Title: Re: Emulacja SB w Windows98/98SE/ME
Post by HanJammer on 18. Mar 2020 at 12:15

GL1zdA wrote on 18. Mar 2020 at 07:56:
Różnica 95 vs 98 wynika bardziej z tego, że 95 nie wspiera WDM, a wraz z nowszymi Windowsami WDM stało się preferowanym standardem. 95 OSR2 miał pohackowane pseudo-wsparcie dla WDM, żeby działało USB, ale nie wiem, czy ktoś próbował uruchomić jakiekolwiek inne. Dla "fajnych" (typu SB Live!) kart typowo raczej instaluje się na 98 sterowniki VXD, bo te WDM są okrojone i np. w przypadku Live! nie mają wsparcia EAX.


Z WDM to jest tak, że jak instalujesz WDM to de facto wszystkie sterowniki urządzeń w systemie musisz mieć WDM bo mieszanie VXD i WDM to proszenie się o problemy. A nigdy nie było tak, że do wszystkich urządzeń WDMy były dostępne w epoce (bo zawsze ktoś miał jakąś starą dźwiękówkę, albo interfejs od ulubionego skanera).

Title: Re: Emulacja SB w Windows98/98SE/ME
Post by XTac on 19. Mar 2020 at 23:08
Ogolnie sterowniki WDM Creative'a sa skopane. Pod 98 nie ma EAX jak juz wspomniano. Pod ME niby wszystko dziala (nawet wymuszaja instalacje sterownikow WDM - przynajmniej sterowniki Audigy2), ale sa przypadki typu NFS4 gdzie efekty EAX po prostu brzmia nieprawidlowo.

Ze wzgledu na to raczej ME odpada jesli chodzi o karty Sound Blaster, chyba ze sytuacja wyglada lepiej z kartami Live!/Audigy1.

Polskie forum 3dfx » Powered by YaBB 2.6.1!
YaBB Forum Software © 2000-2024. All Rights Reserved.