Polskie forum 3dfx
Retro Computers >> Sound Cards >> Emulacja SB w Windows98/98SE/ME
http://3dfx.pl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1533381098

Message started by merceny on 04. Aug 2018 at 13:11

Title: Emulacja SB w Windows98/98SE/ME
Post by merceny on 04. Aug 2018 at 13:11
Wątek w celu informacyjnym, nie odkrywam ameryki, chciałbym tylko w jakimś stopniu sprostować nieprawdziwe informacje, które można znaleźć w internecie i uporządkować to co udało mi się do tej pory odkryć.

1. W sieci można znaleźć informacje dot. nowszych układów typu AC97 (np VIA Vinyl, SIS 7012) lub innych podobnych, że jeśli w BIOSie płyty nie znajdziemy opcji do włączenia emulacji 'Legacy Audio'/'SB Emulation' lub podobnej, to na tych układach nigdy nie uzyskamy dźwięku w starych grach, dosowych itp. pod systemami 98/98SE/ME. Na pewno na te same informacje trafił @Neo przy okazji szukania rozwiązania problemów z dźwiękiem na swojej platformie z Transmetą :)   (You need to Login or Register

Uspokajam, to nie prawda :)

Zagłębiając się w historię różnych sterowników, datowania biosów itp. wyciągnałem luźne wnioski, które w jakimś stopniu można nawet potwierdzić. Otóż, z moich analiz wynika tyle, że opcje emulacji, które znajdowały się w BIOSie oraz dedykowane do tego sterowniki, były tak naprawdę projektowane pod Windowsa95. W ramach tych emulacji do pakietu sterowników pod Windowsa95 dodawane były sterowniki VXD do emulacji SB, czasem dodatkowe aplikacje pod autostart, które tę emulację aktywowały w systemie. W żadnym wypadku nie znalazłem konkretnego potwierdzenia, że te opcje były dedykowane do używania w systemach 98/98SE/ME. Nawet gdy zawartość Readme wskazywały na taką opcję, to przeglądajac zawartość sterowników nie widziałem niczego co bezpośrednio wskazywałoby na to, że taka emulacja miała być faktycznie obsługiwana. Jeśli ktoś szuka potwierdzenia - proponuję ściagnąć sterowniki Realteka do AC97 pod Windows98 oraz pod Windowa95. W tym drugim znajdziecie VXD, w INI są wpisy dotyczące urządzenia emulującego Sound Blastera, a jeszcze jako ciekawostkę dodam, że te sterowniki obsługują również układy AC97 brandowane przez innych producentów (np. SIS 7012 - również do sprawdzenia INI).

2. Skoro nie taka, to jaka inna emulacja?
Patrząc na nowsze sterowniki do różnych układów, można zauważyć, że w pewnym momencie zniknęły VXD do emulacji, zniknęły też aplikacje asystujące w emulacji, a z nimi zniknęły też opcje w BIOSie, mimo tego, że często były to te same układy audio. Historycznie - można to traktować jako etap, w którym zaprzestano większego wsparcia dla Windowsa95 i skupiono się na Windowsie98, a dalej na 98SE/ME.

I tutaj podstawowa informacja - Windows98\98SE\ME posiada zintegrowaną emulację Sound Blastera - odpowiada za to SBEMUL.SYS, który jest automatycznie "aktywowany" i konfigurowany przez system w momencie instalacji sterowników WDM.   (You need to Login or Register
Ostatnia informacja jest bardzo ważna - na forach często można spotkać się z sugestią instalowania starych sterowników, o ile nawet w przypadku SIS 7012 zainstalowanie minimalnie starszej wersji ma ogromny sens, ponieważ pozwala pozbyć się frustrujących przywieszeń, które pojawiają się podczas odtwarzania jakichkolwiek dźwięków, to nie należy iść zbyt daleko w tym kierunku. Bardzo stare sterowniki nie są zgodne z WDM, a co za tym idzie - wbudowana w system emulacja Sound Blastera nie zostanie włączona. W tym wypadku być może lepiej zacząć od najnowszych sterowników i schodzić w dół tylko jeśli coś jest nie tak. Stan emulacji można sprawdzić poprzez odpalenie okienka command i wpisanie echo %BLASTER%. Jeśli emulacja jest włączona to otrzymamy informacje o mapowania wirtualnego Sound Blastera, w formie takiej samej jak ma to miejsce we wpisie SET BLASTER często dodawanym do autoexeca.

3. Mam sterowniki WDM i dalej nie mam dźwięku w grach DOS, nie wykrywa mi nawet karty. Co robić?
Osobiście posiadam boxy Windowsa98SE w wersji angielskiej i na żadnej z testowanych platform sbemul nie działał poprawnie na świeżo zainstalowanym systemie.
W grach wygląda to tak, że w popularnych dosowych konfiguracjach dźwięku wyrzuca brak odpowiedniej karty, a jeśli ktoś wymusi jej ręczne dodanie i spróbuje odtworzyć dźwięk to z reguły wyskoczy okienko informujące, że program wykonał niedozwolną operację, w detalach znajdziemy wskazanie na składnik sbemul.

Z moich doświadczeń wynika, że ten problem rozwiązuje zainstalowanie aktualizacji i poprawek do systemu.
W moim przypadku:

  • Instaluję paczki Windows Installera
  • Instaluję DX7.0a
  • Instaluję vcredist (Visual C++ 6.0 Run-time Components)
  • Instaluję Main Updates/Fixes z paczki Unofficial Windows 98 Second Edition Service Pack 3


Jeśli chodzi o trzy pierwsze punkty to z jakiegoś powodu, gdy raz zapomniałem je zainstalować przed SP3, po instalacji SP3 wywaliły mi się widoki webowe w Eksploratorze (brak ikonek, biała ściana,  tylko niebieska chmurka z lewej pozostała)

I to właściwie tyle. Byłoby miło gdyby ktoś z podobnymi problemami sprawdził czy np. zainstalowanie popularnego SP2 dla Win98 w wersji Polskiej też wystarczy.

Polskie forum 3dfx » Powered by YaBB 2.6.1!
YaBB Forum Software © 2000-2024. All Rights Reserved.