Polskie forum 3dfx
Retro Computers >> Sound Cards >> OPL3 Getting Started
http://3dfx.pl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1547852283

Message started by bobdylan on 18. Jan 2019 at 23:58

Title: Re: OPL3 Getting Started
Post by HanJammer on 20. Jan 2019 at 02:50

bobdylan wrote on 20. Jan 2019 at 00:58:
zyga64 wielkie dzięki za tak obszerne wyjaśnienia!  Właśnie nie widziałem do końca jak się ma MIDI do FM. Zabieram się za testy organoleptyczne , wtedy pewnie pojawią się nowe pytania.  :)


No właśnie MIDI nijak się ma do FM. Synteza FM to sposób generowania (syntezy) dźwięku za pomocą (w dużym uproszczeniu) modulowania jednej fali drugą (oczywiście może to być wykorzystywane w innych celach - np. w transmisji radiowej). OPL2, OPL3, OPL4 to jednoukładowe syntezatory FM - stosowane nie tylko w kartach dźwiękowych ale też np. w amatorskich (dziecięcych) keyboardach Yamahy z tamtego czasu. Powazniejszy silnik FM miała np. Yamaha DX7 - jeden z może 3 czy 4 najistotniejszych instrumentów elektronicznych lat 80.

MIDI to w uproszczeniu standard komunikowania się pomiędzy sobą instrumentów (choć nie tylko) elektronicznych. Jedno nijak się ma do drugiego. Co więcej jak standard pojawił się na początku lat 80 to nie było żadnych wytycznych co do tego co i jak ma grać - więc mogło być tak, że jeden i ten sam program dla danego instrumentu muzycznego mógł oznaczać zupełnie co innego w innym instrumencie muzycznym (np. jeden producent dla programu 1 ustawiał pianino, drugi skrzypce). Dopiero później to uporządkowano wraz z wprowadzeniem "General Midi" (GM) i od tego momentu było wiadomo, że program 1 to zawsze będzie fortepian, a np. 57 to trąbka. Oczywiście nie trzeba było czekać długo, aż producenci poczuli się skrępowani tym co narzuciło GM i wprowadzili swoje rozszerzenia standardu - np. Roland wprowadził GS a Yamaha XG...

Generalnie za pomocą MIDI możesz sterować nie tylko instrumentami ale też np. wytwornicą dymu, oświetleniem sceny. Na wejściu możesz mieć np. plik, albo urządzenie (np. sekwencer, klawiaturę, konsoletę z gałkami, komputer z odpowiednim programem czy inny instrument). Niektóre z tych instrumentów mogą wykorzystywać syntezę FM do generowania dźwięku. Jeszcze inne mogą być syntezatorami analogowymi. Albo opartymi o próbki PCM. To, że urządzenie korzysta z syntezy FM nie determinuje tego, że będzie w ogóle potrafiło korzystać z MIDI (np. wspomniane amatorskie keyboardy na ogół nie posiadały wbudowanego MIDI).

W przypadku kart dźwiękowych synteza FM może być wykorzystywana do odgrywania muzyki wysyłanej do nich jako MIDI (np. przez MIDI IN, albo z pliku) ale może być też wykorzystywana do generowania dźwięków nie-midi.

Fajność MIDI polega na tym, że jeśli weźmiesz najnowsze urządzenie wypuszczone w 2019 roku i podepniesz pod nie najstarszy kontroler midi (albo na odwrót - najnowszy kontroler zepniesz z najstarszym urządzeniem) to NA PEWNO to będzie działało. Co więcej muzycy mają to tak pojechane, że znaczna część nowych urządzeń posiada wbudowane jeszcze analogowe interfejsy CV (które były stosowane przed MIDI) np. w syntezatorach modularnych (takich wbudowanych w racki - może widziałeś na jakichś "teledyskach" Kraftwerka) choć tutaj było kilka standardów.

Polskie forum 3dfx » Powered by YaBB 2.6.1!
YaBB Forum Software © 2000-2024. All Rights Reserved.