Polskie forum 3dfx
Retro Computers >> Ogólne >> RetroSchmerz - ból istnienia, płacz, łzy, tęsk
http://3dfx.pl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1574699320

Message started by kacper987204 on 22. Nov 2019 at 03:52

Title: Re: Problem z retro PC
Post by forteller on 25. Nov 2019 at 18:05
Tożeś przywalił postem długim na kilometr i w sumie nie widzę konkretnego pytania, ale postaram się nakierować.

Gry DOS to ciemna strona mocy kompatybilności. Naprawdę zależy co chcesz uruchamiać. Jeśli chodzi o gry z lat 80. to część działa poprawnie tylko na komputerach z procesorem 4,77MHz, część działa tylko na komputerach klasy 286/386. W latach 90. zaczęła sytuacja się poprawiać, ale tylko pozornie. Gry szybkości działania nie miały już uzależnionej od prędkości procesora, ale często zdarzały się krzaki nawet w grach z roku 2000. Przykłady z głowy:
Lion King (1994): Niby działa dobrze nawet na bardzo szybkim komputerze, ale na procesorach klasy Pentium II i szybszych nie regeneruje się ryk małego Simby co uniemożliwia przejście drugiego poziomu.
Need For Speed Porsche (2000): Niepoprawnie rysujące się tekstury na procesorach powyżej około 1,7GHz.
Wiele DOSowych gier traci dźwięk na szybszych (~350MHz i więcej) procesorach.

Moja rada: pooglądaj sobie kanał philscomputerlab. Obecnie gość męczy w miarę nowe sprzęty ale w historii ma sporo materiału jak uruchamiać stare gry na nowszych komputerach. Platformami wartymi zainteresowania ze względu na możliwości regulacji szybkości ich działania są:
Via C3 na Socket 370 - potencjalnie najlepsza opcja bo daje całkiem niezłą wydajność przy taktowaniu rzędu 1GHz (pozwala pograć przyzwoicie w Quake III / Unreal Tournament) a jednocześnie skaluje się do poziomu wydajności 386
K6-II+/K6-III+ - opcja też niezła, ale droższa. Trudniej o dobrą płytę główną w dobrej cenie a same procesory też są rzadkie i drogie.
Pentium MMX - najniższa wydajność, ale wystarcza do wczesnych produkcji 3D. Chyba najłatwiej z dostępnością i ceną, a możliwości kombinacji z pamięcią cache dają bardzo przyzwoite skalowanie przez spektrum wydajności 286/386/486.

Nie spotkałem się z problemem uruchomienia jakiegokolwiek programu pod DOS / Win95 na Windows 98. Przy odpowiedniej konfiguracji, wszystko działa, wszak na fundamentalnym poziomie to po prostu czysty DOS jeśli nie odpali się żadnego managera pamięci. Jeśli chodzi o parę warstw dalej, czyli wysokopoziomowe API jak DirectX to najczęściej problemy robią nie system operacyjny, tylko nowsze sterowniki, albo nowsze biblioteki. Mam dzisiaj trochę czasu to może odpalę Wipeout 2097 na W98 u siebie.

Jeśli chodzi o nowsze sprzęty, to mogę jedynie dać parę wskazówek. Bardzo fajną platformą pod Windows XP jest Core 2 Duo bo wydajność pozwala na uruchomienie absolutnie wszystkiego co wyszło pod ten system, a jednocześnie platforma jest na tyle stara, że jest świetnie kompatybilna z Windows XP i jak się uprzesz, to włożysz to do płyty głównej z AGP i GeForce'm Ti 4200 na przykład.

Nie jestem specjalistą od gier bardzo starych, ale gry z drugiej połowy lat 90 i pierwszej lat dwutysięcznych to jest tak ogromny przekrój technologii, że spokojnie możnabyłoby książkę napisać. Jeśli o dźwięk chodzi to na początku okresu na topie był standard General MIDI i karty dźwiękowe z bezpośrednim dostępem do przerwań procesora, w trakcie pojawiły się technologie mapowania dźwięku w przestrzeni (EAX oraz A3D) a na koniec wszystko to ubito wraz z wydaniem Windows Vista. Jeśli o grafikę trójwymiarową chodzi, to przełom w komputerach stacjonarnych pojawił się w roku 96 za sprawą pierwszego Voodoo, kolejnym podobnym przełomem były programowalne shadery w GeForce 3 / Radeonie 8500, ale tak naprawdę dopiero Radeony od serii 9000 i GeForce od serii 6000 pokazały przełom i dały możliwość tworzenia fotorelistycznych efektów w grach (opinia subiektywna, ale opiera się o zniesienie bardzo wielu ograniczeń w kodzie shaderów w SM2.0/SM3.0).

Koniec końców i ja się rozpisałem, ale chodzi o to, że nikt nie da Ci rozwiązania na tacy. Ja komputerami interesuję się już od blisko 20 lat i ciąglę chłonę nową wiedzę odświeżając to co poznawałem 20 lat temu borykając się z problemami przy instalacji Windowsów bazujących na DOSie. To samo można powiedzieć o praktycznie wszystkich członkach tego forum. Nikt Ci nie opowie tego w jednym poście - musisz wybrać konkretną epokę jaka Cię interesuje, zacząć eksperymentować - wgryźć się w temat i wrócić z konkretnymi pytaniami. Myślę że każdy z nas z chęcią odpowie - w miarę możliwości.

Pozdrawiam serdecznie,
Michał

Polskie forum 3dfx » Powered by YaBB 2.6.1!
YaBB Forum Software © 2000-2024. All Rights Reserved.