Polskie forum 3dfx
3dfx >> Offtopic >> Nowy PC do biura xD
http://3dfx.pl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1575542485

Message started by MarianX on 05. Dec 2019 at 11:41

Title: Nowy PC do biura xD
Post by MarianX on 05. Dec 2019 at 11:41
Hej, mam bojowe zadanie złożyć w firmie kompa typu biurowego bo "stary zamula". Obecnie siedzi w nim i5-4460 i 8GB pamięci, integra VGA i zwykły HDD. Wydaje mi się że po prostu łindołs leży ale tym zajmę się później :)

Polecicie na szybkości coś sensownego? Musi być 16GB pamięci i w miarę mocny proc, płyta aby pociągnęła proca i miała dużo USB. Może jakiś SSD? Po taniości naturalnie i f-vat :)

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by leosh on 05. Dec 2019 at 12:04

MarianX wrote on 05. Dec 2019 at 11:41:
Hej, mam bojowe zadanie złożyć w firmie kompa typu biurowego bo "stary zamula". Obecnie siedzi w nim i5-4460 i 8GB pamięci, integra VGA i zwykły HDD. Wydaje mi się że po prostu łindołs leży ale tym zajmę się później :)

Polecicie na szybkości coś sensownego? Musi być 16GB pamięci i w miarę mocny proc, płyta aby pociągnęła proca i miała dużo USB. Może jakiś SSD? Po taniości naturalnie i f-vat :)



A nie wystarczyłaby wymiana HDD na dobry SSD i zrobienie klona starego dysku ?

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by HanJammer on 05. Dec 2019 at 12:05
Zmień HDD na SSD, przeinstaluj system jeśli musisz no i po problemie.

Ja w biurze mam i3 2gen, 8GB RAM i SSD na SATA. Nie używam go wyłącznie do Outlooka i Worda (robię też bardziej skomplikowane rzeczy) i ten sprzęt działa jak należy! Nie widzę istotnych różnic wydajnościowych w porównaniu z domowym configiem na Ryzenie (z sygnatury). Czyt. oba zapi...ją.
W obu jest Windows 10 (w obu przypadkach upgrade z Windows 7 - od czasu instalacji Windows 7 system na obu _nigdy_ nie był stawiany od zera.

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by 8art33z on 05. Dec 2019 at 12:08
SSD musi być, szczególnie Windows 10 bez dysku SSD słabo działa. Reszta moim zdaniem ma mniejsze znaczenie jeśli chodzi o responsywność.

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by MarianX on 05. Dec 2019 at 12:11
Też tak myślę z SSD. Z klonowaniem systemu pójdzie mi słabiej ale to się ogarnie. Tak czy inaczej zapodam więcej ramu bo ktoś mi coś opowiadał o programie do księgowości z wymaganiami 12GB pamięci :D

Jeśli zrobię klona starego HDD i odtworzę go na SSD to winda nie będzie nadal zabita?

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by leosh on 05. Dec 2019 at 12:14

MarianX wrote on 05. Dec 2019 at 12:11:
Też tak myślę z SSD. Z klonowaniem systemu pójdzie mi słabiej ale to się ogarnie. Tak czy inaczej zapodam więcej ramu bo ktoś mi coś opowiadał o programie do księgowości z wymaganiami 12GB pamięci :D

Jeśli zrobię klona starego HDD i odtworzę go na SSD to winda nie będzie nadal zabita?


Przyjmuje się, że lepiej instalować system na świeżo na SSD, ale czasem to odpada bo ktoś już ma wszystko tak jak chce, więc klona można zrobić i będzie działał. I na pewno zauważalnie szybciej niż na HDD.
Polecam Acronics True Image lub Macrium Reflect.
Pamięć oczywiście można dołożyć, dziś są tanie więc warto.

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by MarianX on 05. Dec 2019 at 12:23
Reinstalka raczej nie wchodzi w grę bo obecnie jest tam masa programów i z odtworzeniem tego zejdzie mi do świąt ;) Nie wiem jaka pojemność będzie potrzebna. Jakie SSD polecicie pomiędzy 250GB a 1TB?

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by leosh on 05. Dec 2019 at 12:30

MarianX wrote on 05. Dec 2019 at 12:23:
Reinstalka raczej nie wchodzi w grę bo obecnie jest tam masa programów i z odtworzeniem tego zejdzie mi do świąt ;) Nie wiem jaka pojemność będzie potrzebna. Jakie SSD polecicie pomiędzy 250GB a 1TB?


Prościej gdy nowy dysk będzie taki sam pojemność lub będzie większy. Kilka kliknięć typu klonuj ze źródłowego na docelowy i tyle. Jak dysk SSD mniejszy to czasem mogą być problemy. Są opcje wyrównania partycji, ale... przy dzisiejszych cenach po prostu kup większy niż ten który jest.

Osobiście preferuję SSD na kościach MLC. Droższe ale trwalsze.  Samsung Pro, albo ADATA SU900.
Nie muszę chyba dodawać że kopię bezpieczeństwa trzeba robić i nie trzymać danych tylko na jednym dysku :)

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by MarianX on 05. Dec 2019 at 12:49
Planuję zostać zakładowym władcą komputerów więc będą kopie bezpieczeństwa, przecinanie wstęg itp xD. Nie wiem jaki HDD tam siedzi ale trudno będzie kupić twardziela 1TB ale to też podsunę. Co w przypadku gdy nowy SSD będzie mniejszy i będą problemy z odtworzeniem na nim obrazu ze starym systemem?

EDIT:
Zapomniałem dodać że dysk chyba jest podzielony na partycje. Postać rzeczy zmienia się jeśli pierwsza partycja starego HDD będzie mniejsza niż nowy SSD. Tego zostawię jako jedną partycję

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by forteller on 05. Dec 2019 at 12:53
Jeśli chodzi o dyski SATA, to od roku polecam Cruciale MX500 i jest ok. Obecnie cena to około 300zl za 500GB więc zdecydowanie nie najtaniej, ale nie ma niespodzianki w postaci kontrolerów bez pamięci podręcznej itp.

Sam bardzo długo byłem przeciwnikiem kości TLC, ale wybór MLC dziś praktycznie zmalał do zera, więc o ile koszt jest argumentem i nie można wybrać Samsunga z serii Pro, warto zdecydować się na SSD w wariancie co najmniej 500GB, ale na kościach TLC.

Czterordzeniowe i5 w zastosowaniach biurowych jeszcze bardzo długo będzie w porządku. Jestem daleki od stwierdzenia, że nie ma różnic pomiędzy czymś szybszym, ale do takich zastosowań jest bardziej niż w porządku.

EDIT:
Ja podczas klonowania, często robiłem tak, że gdy były dwie partycje to klonowałem cały dysk, a następnie usuwałem drugą partycję z SSD i pierwszą z HDD, a następnie rozciągałem objętość obu partycji na cały dysk. Wtedy jest win-win, bo dla użytkownika końcowego nie ma zmian użytkowych.

EDIT2:
Zasada jest taka, że dopóki ilość zajętego miejsca na starym dysku nie przekracza objętości nowego dysku, to Acronis True Image sobie radzi i skaluje odpowiednio partycje.

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by MarianX on 05. Dec 2019 at 13:16
Spoko, dzięki :) Postaram się dziś ogarnąć jaki HDD siedzi w PC dam znać :)

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by MarianX on 05. Dec 2019 at 13:36
Sytuacja jest jasna, płyta główna to gigabyte ga-h81b-s2v a HDD to toshiba DT0ACA100 ponoć 1TB ale na kompie jest tylko jedna partycja ~250GB ale nie wiem co z resztą. Komp jest m.in. firmowym serwerem do np subiekta i czegoś tam jeszcze. Czy te zaginione ~750GB może być ukryte z udostępnionymi plikami lub pocztą?

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by leosh on 05. Dec 2019 at 14:26
Może nie ma drugiej partycji i ta przestrzeń jest niewykorzystana :)
Panel sterowania, narzędzie administracyjne, zarządzanie komputerem i najeżdżasz na zarządzanie dyskami i masz wgląd w układ partycji.

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by pawelemtica on 05. Dec 2019 at 14:49
Jak wyżej dodać ssd i kość ramu. Jak nie klonowaleś partycji to przetestuj to najpierw na domowym sprzęcie, bo jak sie coś sp...li i będziesz ostatnią osobą, która się dotykala to nie chciałbym być w Twojej skórze ;)

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by MarianX on 05. Dec 2019 at 14:53
Komp szefowej...

Do dziś trzaskam obrazy windy98 na wszelki wypadek jakby coś się popsuło :)

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by MarianX on 05. Dec 2019 at 15:06
Taka sytuacja
hdd.png ( 38 KB | 8 Downloads )

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by leosh on 05. Dec 2019 at 15:15

MarianX wrote on 05. Dec 2019 at 15:06:
Taka sytuacja



Wygląda na niewykorzystaną, ale... lepiej byłoby się upewnić i podejrzeć zawartość jakimś programem do partycji np. Minitool Partition Wizard.
Chodzi o to, że ktoś kto stawiał tam system to podzielił dysk na dwie partycje, na pierwszej zainstalował system, a o drugiej zapomniał i nawet nie sformatował.
Jednakże, może też być tak, że ta druga partycja może być uszkodzona i jakieś dane tam są.


Tu z grubsza masz opis odnośnie RAW:

  (You need to Login or Register

Natomiast do samego sklonowania to w programie Acronics True Image lub innym nie dajesz klonowania dysku tylko poszczególne partycje. Zaznaczasz tylko te trzy pierwsze partycje, a skoro nie zajmują wiele to styknie na styk dysk 256GB, ale lepiej sobie kupić 480 czy 512GB.

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by MarianX on 06. Dec 2019 at 12:14
Dzięki Panowie za pomoc :) Mam tylko ostatnie pytanie. Który dysk SSD zamówić? AdataSU900, cruciala MX500 czy może coś innego. Pojemność pewnie 500-1000GB :)

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by HanJammer on 06. Dec 2019 at 12:22

MarianX wrote on 06. Dec 2019 at 12:14:
Dzięki Panowie za pomoc :) Mam tylko ostatnie pytanie. Który dysk SSD zamówić? AdataSU900, cruciala MX500 czy może coś innego. Pojemność pewnie 500-1000GB :)


Jak ma to być maszyna do pracy to bierz Samsunga 860 EVO. Żadne Adaty, Cruciale czy inne wynalazki (nie mówię, przy tym, że nie działają, ale różnice w cenie nie są dramatyczne - a we wsparciu czy gwarancji i owszem).

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by MarianX on 06. Dec 2019 at 13:24
O jakim wsparciu mówisz? Sprawdziłem na szybkości oferty i wygląda na to że wszystkie wymienione dyski SSD mają 5-letnia gwarancję producenta. Co przemawia na korzyść Samsunga?

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by leosh on 06. Dec 2019 at 14:03
No cóż, akurat Samsung kilka lat temu miał wpadkę z serią Evo. Miałem taki dysk i po niedługim czasie użytkowania dramatycznie spadała wydajność. I nawet poprawiony firmaware nie poprawiał sytuacji. No, ale to było w Evo 840:
  (You need to Login or Register

Mój poszedł do serwisu, został wymieniony na nowy, ale ten też był wadliwy (mimo nowego rzekomo poprawinego firmaware)> więc też poszedł do reklamacji. Po drugiej wymianie na nowy, sprzedałem, dołożyłem kasiury i kupiłem Samsunga Pro 850 z 10 letnią gwarancją. Działa do tej pory.

Każdy Ci poleci to co ma swojego i działa, ale to żaden wyznacznik jakości. Jako, że jeszcze siedzę w sklepie komputerowym to trochę tych dysków SSD sprzedałem i niewiele trafiło na reklamację. Przynajmniej na razie :)

Osobiście mam wspomnianego Samsunga Pro 850, niedawno dokupiłem ADATA SU900 i jako systemowy ADATA SX8200 Pro 512GB.
W laptopie conqbiny 3 lata temu zamontowałem Cruciala MX500 i też działa dobrze.
Na codzień sprzedają się najczęściej najtańsze SSDki Patriota, Goodrama, Sandiska i większych problemów nie było.

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by pawelemtica on 06. Dec 2019 at 15:29
Ja od 4 lat mam goodram cx100 240gb i nie mogę nic złego powiedzieć, ale to były czasy, gdzie ssd nie były jeszcze standardem i ceny były kosmiczne w porównaniu do obecnych. A tak przy okazji, co sądzicie o micronach i crucialach, które często są w ofertach typu używane kilka godzin z modernizacji laptopów?


Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by forteller on 06. Dec 2019 at 15:54
Crucial to podmarka Microna na rynek konsumencki. Nigdy nie miałem żadnych problemów z tymi dyskami, a przeszło ich przez moje ręce bardzo wiele.

Ja osobiście mam Samsung SM961 256GB + 2x Crucial MX100 RAID0. Do tego w innych zastosowaniach mam Intela 540, Samsunga 850 Pro, Cruciala MX500. Mam złe doświadczenia z pewnymi markami SSD (Kingston, GoodRAM, Team Group, PNY, Apacer). Są serie dysków które padają niespodziewanie i poza kosztownym odzyskiem w specjalistycznym zakładzie nie pozostaje nic innego. Crucialowi taka wpadka nie zdarzyła się od czasów felernego firmware w M4 (czyli 2012 rok), więc zostaje u mnie na szczycie w kontekście cena/jakość.

Wiadomo, każdemu można polecać Samsungi z serii Pro, ale jest jeszcze aspekt finansowy.

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by 314TeR on 06. Dec 2019 at 19:20
Do komputera biurowego nie ma nic szybszego niż Samsung 860 Evo - różnica w wydajności do 860 Pro przy zastosowaniach biurowych jest wg mnie pomijalna. Tylko Samsung będzie zauważalnie droższy niż np bardzo udany Crucial MX 500, a w praktyce nie zauważysz jakiejś wielkiej różnicy w działaniu.

Jak nie masz obsadzonej dedykowanej VGA - a w BIOSie jest wsparcie do obsługi NVMe to możesz się pokusić o dysk M.2 NVMe na PCI-E, wpiąć go w adapter do PCI-E a ten znów wpiąć w slot PCI-E 16x na płycie.

Jak BIOS nie ma wsparcia NVMe to możesz go dodać modyfikując BIOS. Do zrobienia - procedury są opisane w necie. Zrobiłem taki mod dla płyty z tego okresu - ASUS Z87M-Plus i dysk NVMe śmigał aż miło. Niestety te płyty PCI-E 3.0 najczęściej mają tylko dla jednego slotu PCI-E 16x, najczęściej dedykowanego VGA. Więc jak VGA go okupuje, to w pozostałych najczęściej jest tylko PCI-E 2.0 a co za tym idzie niższe transfery.


Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by MarianX on 06. Dec 2019 at 21:16
Komp śmiga na zintegrowanej grafice więc pci-e jest wolne ale nie zaryzykuję modyfikacji biosu na tym kompie. Im krócej potrwa akcja z modernizacją tym lepiej bo bez tego kompa kilka innych staje z praca. Obstawiam że wystarczyłby byle jaki SSD ale atutem jest niezawodność i dluga gwarancja.

Przy okazji zapytam tu. Miałem dziś chwilę by pośmigać na kompie szefowej :) Coś czuję że dodanie pamięci i SSD może nie wystarczyć. Sprzęt jest bardziej zamulony niż PC z AMD K5 :D Jest jakiś soft do czyszczenia systemu że śmieci?

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by pawelemtica on 06. Dec 2019 at 22:18
Na temat czyszczenia śmieci się nie wypowiem, obecnie używam do pracy osxa, od 3 lat nie miał żadnych problemów, żeby coś w nim grzebać. Co do windowsa, jak jeszcze na nim jechałem to nigdy mi się nie chciało bawić w jakieś tam cleanery i zrobiłem sobie ghosta - obraz partycji systemowej, jak po miesiącu, dwóch coś przymulało to miałem świeży i śmigający system w 3 minuty zamiast siedzieć pół dnia skanować i rozkminiać.

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by HanJammer on 06. Dec 2019 at 22:18

MarianX wrote on 06. Dec 2019 at 13:24:
O jakim wsparciu mówisz? Sprawdziłem na szybkości oferty i wygląda na to że wszystkie wymienione dyski SSD mają 5-letnia gwarancję producenta. Co przemawia na korzyść Samsunga?


Chociażby regularne aktualizacje oprogramowania.

Jakiś czas temu klientowi sprzedałem dysk Corsaira bo taki chciał. Dysk po pół roku padł (opisywałem to na forum tutaj - nikt z Was nic nie doradził, dysk ostatecznie dystrybutor wymienił na nówkę) - ale w międzyczasie popatrzyłem jak to wygląda jeśli chodzi o aktualizacje czy software diagnostyczny u innych producentów i niestety (niestety bo Samsungiem gardzę jako marką ;] ) u Samsunga wygląda to najlepiej (choć to może być subiektywna opinia). Osobiście mam w maszynach Kingstony i Samsungi. Jeden Kingston po pewnym czasie dziwnie zaczął zwalniać ale diagnostyki "zużycie" dysku pokazują na poziomie 15%...

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by 314TeR on 07. Dec 2019 at 00:17

MarianX wrote on 06. Dec 2019 at 21:16:
Jest jakiś soft do czyszczenia systemu że śmieci?


Tego typu softy działają tak jak autor sobie wymyślił i co wg niego wydaje się zbędne. W praktyce mogą często zaszkodzić bardziej niż pomóc. Dochodzi też kwestia, że w PL używamy w większości wersji PL, a autorzy najczęściej piszą pod EN. Widziałem już kwiatki jak wywalanie komponentów językowych itp.

Osobiście polecam system na SSD postawić od zera. Odmulisz manualnie, trochę więcej pracy, ale się opłaci.

Title: Re: Nowy PC do biura xD
Post by HanJammer on 07. Dec 2019 at 01:37
Ja do czyszczenia w Win10 używam metody ręcznej - tzn uninstall tego co niepotrzebne, potem przebieżka po folderach instalacyjnych i kasowanie pozostałości. Na koniec CCleaner do wyczyszczenia wiadomych spraw (jakieś tempy, cache-e) tylko po to żeby oszczędzić sobie trochę czasu, na koniec windowsowe Oczyszczanie dysku (opcja "Oczyść pliki systemowe). Rejestru itd już nie ruszam - to nigdy nie dawało istotnego przyspieszenia, no a poza tym Windows 10 jak wiadomo przy każdej grubszej aktualizacji de facto sam z siebie się reinstaluje i czyści.
Jak wspominałem wcześniej od czasu instalacji Windows 7 w 2010 roku nie reinstalowałem ani razu systemu. Wszystko śmiga jak powinno.

Polskie forum 3dfx » Powered by YaBB 2.6.1!
YaBB Forum Software © 2000-2021. All Rights Reserved.