Polskie forum 3dfx
3dfx >> Hardware >> Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
http://3dfx.pl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1579461894

Message started by Varus on 19. Jan 2020 at 20:24

Title: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Varus on 19. Jan 2020 at 20:24
Po zlotowych rewolucjach przyjrzałem się swojemu Obsidianowi, bo nijak mi nie pasowały wyniki w porównaniu do teoretycznych danych karty oraz to, że w teorii taka konfiguracja powinna uciągnąć 1024x768...

Sprawa wygląda tak, że oznaczenia kart SB50 są jasne i czytelne xxx0
Gdzie kolejne X odpowiadają za ilość pamięci Voodoo1 po kolei: FBI, TMU, TMU. Najpopularniejsza wersja Voodoo1 od Quantuma i to wszystko się zgadza to wersja 2200 czyli Voodoo z 4MB pamięci, po 2MB dla FBI i TMU.
Najbogatsza wersja zaś czyli 4440 ma 4MB dla FBI i po 4MB dla każdego TMU.

W przypadku SB100 sytuacja jest analogiczna tylko wszystko jest x2, bo to V1 SLI. Więc wersja SB4440 powinna mieć 2x 12MB pamięci. A tak niestety nie jest. Zbadałem temat i w przypadku tej karty, wszystkie były sprzedawane jako takie wersje bez rozgraniczeń pamięci, różnice były tylko w przypadku, gdy brakowało płytek z drugim TMU, więc była to wersja SB4400 i tyle.
W praktyce wygląda to nieco inaczej, organizacje pamięci są różne. W przypadku mojej karty też nie jest tak jak zakładaliśmy. Kości pamięci od Silicon Magic mają po 512kB pamięci, a kości od Mosela 1MB. I tak finalnie sprawa wygląda następująco:

Drugie jednostki TMU mają po 4MB pamięci (pomimo pustych miejsc na pamięci pod spodem). FBI + podstawowe TMU mają razem do dyspozycji po 6MB pamięci. Sądząc po tym, że nie działa tryb 1024x768 wnioskuje, że FBI ma 2MB, a TMU 4MB.

Co o tym sądzicie ?

Karta finalnie ma finalnie 20MB dla 3D i 2MB dla 2D. W teorii można dołożyć jeszcze po 2MB na moduły 3D i dobić do 24MB + 2MB

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by KGB on 20. Jan 2020 at 00:55
tak patrze na zdjecia tych wynalazkow w necie i dodaje pamiec ...
jak masz w koncu ta wersje, to jest SLI z dwoch V1 + jakis uklad 2D ,czyli taki Rush SLI na sterydach ?

bo z opisu wynika, ze masz 2x FBI i 4x TMU (2x 2mb + 4x 4mb = 20mb) plus 1x Virge  :P

jezeli miejsce na kosci pamieci jest dla FBI (obu) to teoretycznie dolozenie pamieci mialoby sens,
ale jezeli to puste miejsce jest dla dwoch z czterech TMU to sensu nie ma, bo stracisz symetrie ukladow dla SLI,
to tak jakby polaczyc w SLI V2 8mb i 12mb - to w ogole wykonalne ?

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by ciacara on 20. Jan 2020 at 01:34

KGB wrote on 20. Jan 2020 at 00:55:

to tak jakby polaczyc w SLI V2 8mb i 12mb - to w ogole wykonalne ?


Hi,
if I remember correctly it is feasible but the two cards would work with 8MB each, the 4Mb of the 12MB card are not exploited.
I hope to remember well ... [smiley=engel017.gif]

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by KGB on 20. Jan 2020 at 01:50

ciacara wrote on 20. Jan 2020 at 01:34:
if I remember correctly it is feasible but the two cards would work with 8MB each, the 4Mb of the 12MB card are not exploited.

possible, that would be logical,
but it would only confirm the nonsense in adding memory to Quantum3D  8-)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Varus on 20. Jan 2020 at 08:04

KGB wrote on 20. Jan 2020 at 00:55:
tak patrze na zdjecia tych wynalazkow w necie i dodaje pamiec ...
jak masz w koncu ta wersje, to jest SLI z dwoch V1 + jakis uklad 2D ,czyli taki Rush SLI na sterydach ?

bo z opisu wynika, ze masz 2x FBI i 4x TMU (2x 2mb + 4x 4mb = 20mb) plus 1x Virge  :P

jezeli miejsce na kosci pamieci jest dla FBI (obu) to teoretycznie dolozenie pamieci mialoby sens,
ale jezeli to puste miejsce jest dla dwoch z czterech TMU to sensu nie ma, bo stracisz symetrie ukladow dla SLI,
to tak jakby polaczyc w SLI V2 8mb i 12mb - to w ogole wykonalne ?


2x FBI plus 4x TMU. Dodatkowo na tym samym PCB jest moduł 2D, ale z własną pamięcią, nie współdzieli jej z V1 więc nie działa to jak Rush.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Varus on 20. Jan 2020 at 08:49

ciacara wrote on 20. Jan 2020 at 01:34:

KGB wrote on 20. Jan 2020 at 00:55:

to tak jakby polaczyc w SLI V2 8mb i 12mb - to w ogole wykonalne ?


Hi,
if I remember correctly it is feasible but the two cards would work with 8MB each, the 4Mb of the 12MB card are not exploited.
I hope to remember well ... [smiley=engel017.gif]


If two cards  can work properly with 8MB each so this Q3D can work with 12MB. This card has a second TMU unit like V2.

I will try this 12MB config with single V1 card from Q3D in weekend, we will see.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by sajmon on 20. Jan 2020 at 10:53
Ja bym to przedyskutował na kolejnym zlocie przy zmrożonej substancji 8-)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by RaNGuN on 20. Jan 2020 at 13:58
Nie ukrywam, że temat V1 w SLI i z 2 jednostkami TMU jak dla mnie mega ciekawy:-)

Odgrzebałem "dataszita" do V1 i jest tak jak podejżewałem;-) Sam bym tego lepiej nie napisał;-) ;-) ;-) Czyli tradycyjny "dataszit", dużo stron, dużo "szitu", mało "data";-)

Raczej mało prawdopodobne, żeby TMU mogły współdzielić pamięć, tm bardziej, że jeśli TMU V1 by tak potrafiły to tym bardzie potrafiły by to TMU V2. Jako ciekawostka wygląda, że FBI mógł obsługiwać maksymanie 3 TMU. Według schematu TMU mógł mieć max 8MB RAM, a według "features" z "general description" 4MB, więc zależy jak im się napisało;-)

Jeśli ktoś z Was ma coś dokładniejszego do V1 niż "SST-1(a.k.a. Voodoo GraphicsTM) HIGH PERFORMANCE GRAPHICS ENGINE Revision 1.61 December 1, 1999" to będę wdzięczny za udostępnienie albo wskazanie skąd wziąć;-) A jak by były pinout'y do układów V1 to wdzięczość będzie mnożona przez co najmniej 10 ;-)

Następnym razem karty Varusa trzeba obczaić dokładniej - np. sprawdzić typy kostek RAM itd;-)
Screenshot_from_2020-01-20_13-48-09.png ( 295 KB | 8 Downloads )
Screenshot_from_2020-01-20_13-51-48.png ( 213 KB | 3 Downloads )

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Varus on 20. Jan 2020 at 14:17
No to kości już sprawdziłem. Jest po 6MB na V1 + 4MB na drugie TMU.
Zacznę testy i sprawdzania od Obsidianów 50 i najpierw sprawdzę jak pamięć jest tam przydzielana. Tam nie muszę nic lutować. Bo jeśli 12MB wersja ma równo po 4MB na FBI i dwa TMU to na zlotowym Obsidianie powinno wyglądać to tak samo, czyli dolutowane 2MB pójdzie dla FBI i uruchomimy magiczne 1024x768.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by RaNGuN on 20. Jan 2020 at 14:44
Varus ponieważ okazało się, że pewnie nie da się zrobić "piggyback mod" na podstawie dokumentacji, mam nadzieję, że udostępnisz na chwilę na następnym zlocie jakiegoś Obsidiana do pomierzenia multimetrem tego dodatkowego RAMu, wiem, że strach, ale nie powinno się nic złego stać;-) ;-) ;-) Z naciskiem na nie powinno;-)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Varus on 20. Jan 2020 at 15:35
Jaki mod, jaki piggyback ?
Z tego co się orientuje, to zarówno V1 jak i V2 chodzi z kościami 0,5MB jak i 1MB to, że akurat "w tamtych czasach" były dostępne i tańsze wersje 512kB to takie mamy w większości Voodoo 1 i 2. Mam gdzieś fabryczne V2 12MB z kościami 1MB, reszta slotów jest pusta, V1 też mam z jakimiś mieszanymi pamięciami.
Koniec wywodów, jak już pisałem odpalam w weekend 12MB fabrycznego Voodoo1 i zobaczymy jak to śmiga i na co ile idzie pamięci.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by RaNGuN on 20. Jan 2020 at 16:04
Aha, jeśli poszło by tylko na samej podmianie pamięci to super. Natomiast 6MB Voodoo 1 ma po prostu 4 kości więcej, a nie kostki 1MB.

Wydaje mi się, że miałem padnięte V2 z kostkami 1MB, jeśli znajdę te kostki to podmienię w V1. Tyle, że wydaje mi się, że te kostki 1MB w Voodoo2 miały o 1 rząd pinów więcej, więc podmianka 512 na 1024 po prostu nie będzie możliwa.

Piggyback mod w skrócie to nalutowanie na oryginalne kostki takich samych kostek, większość pinów łączymy 1:1, a w zależności od rozwiązania najwyższy pin adresu / RAS / CAS podłączamy osobno do chipa/kontrolera i dostajemy 2x tyle ram przy minimalnym lutowaniu.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by RaNGuN on 20. Jan 2020 at 16:15
Dobra, sprawdzone, np. MOSEL'e 512x16 są pin compatibile z 256x16, jak znajdę kostki 1MB będę podmieniał i dam znać co z tego wyszło

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by KGB on 20. Jan 2020 at 17:59

RaNGuN wrote on 20. Jan 2020 at 16:15:
Dobra, sprawdzone, np. MOSEL'e 512x16 są pin compatibile z 256x16

potwierdzam empirycznie, na moich V2 12mb kostki pamieci 0.5mb i 1mb maja po 40 nozek


Varus wrote on 20. Jan 2020 at 14:17:
czyli dolutowane 2MB pójdzie dla FBI

pomysl o przylutowaniu gniazd - latwiej, bezpieczniej i zawsze mozesz wlozyc/wyjac kosci w zaleznosci od humoru  ;)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Neo on 20. Jan 2020 at 20:00
Z tym że o gniazda trudniej niż o kostki

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Varus on 20. Jan 2020 at 20:21
Wg specyfikacji standardowe Voodoo 1 powinno działać bez problemu jako 8MB wersja po zamianie kości z 0,5MB na 1MB. Najlepiej wrzucić kości 100Mhz i kręcić V1 do oporu.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Kosiara on 20. Jan 2020 at 20:48
:o jestem zdziwiony, że jeszcze nikt tego nie zrobił. Mam kilka uszkodzonych V2 oraz dobrze kręcące się V1 tylko lutowanie kostek jest poza moim możliwościami technicznymi.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Franek on 20. Jan 2020 at 21:14
Brzmi jak wyzwanie.. trzeba wziac na nastepny zlot hotaira zamiast standardowej lutownicy i probować :D
tylko trzeba by V1 poświęcic bo jak coś pójdzie nie tak...

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Neo on 20. Jan 2020 at 21:44
Co ma pójść nie tak - to wszystko jest na ołowiu, więc można hot aira nieco chłodniej ustawić i nic nie popalimy ;)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Kosiara on 20. Jan 2020 at 21:54
Nie ma problemu. Zabiorę V1 i kilka dawców V2, gdyby ktoś chciał modyfikować swoje V1. Tylko ktoś musi to przelutować.

MarianX zajmie się testami 😄

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by KGB on 20. Jan 2020 at 21:58

Neo wrote on 20. Jan 2020 at 20:00:
Z tym że o gniazda trudniej niż o kostki

nowe nie sa jakies mocno tanie   (You need to Login or Register
  (You need to Login or Register
ale zawsze mozna pozyskac z zepsutych Virge  ;)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Kosiara on 20. Jan 2020 at 22:07
Porównanie 4MB, 6MB i 8MB

  (You need to Login or Register

Znów bym to potestował na BH6 i PII 533MHz jak Quantuma 3D. Koniecznie podkręcony. Wydaje mi się że mam taką co kręciła się do 70MHz.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by RaNGuN on 21. Jan 2020 at 10:00
Sprawa wygląda następująco:

-przelut kostek 0.5MB na 1MB nic nie da ponieważ na: 2 referentach, 2 wersjach Diamonda i Miro 6MB pin 15 (A9) kostek RAM jest nie obszyty zarówno w TMU i FBI, więc przelutowanie kostek co najwyżej spowoduje, że całość przestanie działać, bo A9 będzie nie wysterowany/pływający więc z całą pewnością będzie to siać błędami. Tak w dużym uproszczeniu to pin 15 (A9) odpowiada za adresację dodatkowego 0.5 w kostce 1MB - pin nie jest obszyty/obsługiwany - dodatkowe 0.5MB nie będzie wykorzystane/"zauważone" przez kartę,

-sprawa z piggyback mod na TMU jest banalna ponieważ mam Miro z 4MB dla TMU, adresacja dodatkowego 2MB nie jest przez dodatkową linię adresową tylko drugi sygnał RAS z TMU. Dziś to polutuję, wrzucę foty, raczej nie powinno być żadnych problemów z działaniem. Jako ciekawostka to TMU ma 4 niezależne magistrale 16bit - widać, że 3Dfx był od początku bezkompromisowy jeśli chodzi o wydajność,

-piggyback mod dla FBI będzie trudniejszy o tyle, że nie mam na czym się wzorować z przeróbką, ale jakiś pomysł jest - będą eksperymenty - będzie zabawa, raczej szanse na uwalenie V1 znikome, co najwyżej nie zadziała;-).

Czy ktoś z Was ma V1 z 4MB na FBI (nie ważne czy wlutowane czy z miejscami na dodatkowy RAM) i mógł by mi pomieżyć sygnały CAS i RAS z pamięci?

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by MarianX on 21. Jan 2020 at 22:48
Wydaje mi się że znakomita większość o ile nie wszystkie V1 z 6MB na pokładzie mają 2MB dla FBI. Na falconfly były testy modowanych V1. W tym tygodniu postaram się podejść do sprawy od strony teoretycznej. Tabelki, kolumny i cyferki będą ładniejsze niż zawsze ale słabo czuje się w interpretacji takich danych chociaż praktycznie po testach w grach nie trzeba już nic interpretować :)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by RaNGuN on 22. Jan 2020 at 10:29
I cyk - piggyback mod i zwykłe voodoo już ma 4MB na tekstury;-)

Z 4MB frame-buffera będzię gorzej bo nie mam na czym się wzorować, a dokumentacja generalnie nie nadaje się do niczego;-) Ale będę próbował;-)

Ponawiam prośbę - jak ktoś z Was ma Voodoo 1 z 4MB FBI to proszę o kontakt. 15minut z multimetrem, zero ryzyka dla karty, a chwała na lata ;-) ;-) ;-)
DSC_2645.JPG ( 448 KB | 14 Downloads )
DSC_2643.JPG ( 471 KB | 20 Downloads )
DSC_2642.JPG ( 486 KB | 11 Downloads )
DSC_2640.JPG ( 428 KB | 12 Downloads )
DSC_2646.JPG ( 473 KB | 13 Downloads )

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by forteller on 22. Jan 2020 at 11:56
Ja mam 6-megowe Voodoo, ale nie wiem jak pamięć jest zorganizowana tam.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by KGB on 22. Jan 2020 at 12:35

forteller wrote on 22. Jan 2020 at 11:56:
Ja mam 6-megowe Voodoo, ale nie wiem jak pamięć jest zorganizowana tam.

to zalezy ile masz kosci pamieci, ale tak czy siak da sie okreslic ktora pamiec jest podlczona do ktorego ukladu

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by RaNGuN on 22. Jan 2020 at 14:41
Na szczęście są dobre fotki tego Skywell Magic 8MB, jest to jakiś punkt zaczepienia;-)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Kosiara on 22. Jan 2020 at 14:53
RaNGuN, rządzisz !  :D

Niestety mam tylko wersję z 4MB. Batyra nie ma przypadkiem  Skywell Magic?

Ile MB maksymalnie obsługuje TMU w V1 i V2 ?

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by sajmon on 22. Jan 2020 at 14:56
Rangun chylę moje łyse czoło  ;)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by MarianX on 22. Jan 2020 at 15:28
TMU w voodoo 1 łyka max 4MB, czyli standardowa karta może mieć łącznie 8MB. Ciekawiej jest w przypadku voodoo2, tu TMU może obsłużyć do 16 MB :D

Na falconfly były testy wszystkich możliwych kombinacji pamięci V1 z jednym TMU. Miro i canopus mają 2MB na bufor ramki. Może karty innovision miały inną konfigurację pamięci.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Kosiara on 22. Jan 2020 at 15:49
Czy ty chcesz powiedzieć, że można dolutować kolejne 8MB do V2. piggyback mod dla V2 też jest możliwy ?

W końcu GTAIII by ruszyło na SST-2 ;D

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by MarianX on 22. Jan 2020 at 15:59
Taki piggyback wydaje się realny ale nie znam się :) Manual mówi mniej więcej tak: "2,4,8 or 16 MB texture memory" Ale nie wiem czy 16MB jest ogólnie na tekstury czy dla każdego TMU. Jest ponoć obsługa SDRAM i SGRAM xD chyba że coś podkręciłem.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Neo on 22. Jan 2020 at 19:14
@ RaNGuN świetna robota!

A jak to rzeczywiście możliwe na V2 to już kosmos! Z taką pamięcią i mocą w SLI to już żadne TNT nie podskoczy 8-) I pewnie by ostro pogoniło Avengera z jego anemiczną pojedyńczą 128-bitową szyną ::)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Varus on 22. Jan 2020 at 20:33

Kosiara wrote on 22. Jan 2020 at 15:49:
Czy ty chcesz powiedzieć, że można dolutować kolejne 8MB do V2. piggyback mod dla V2 też jest możliwy ?

W końcu GTAIII by ruszyło na SST-2 ;D


Na V2 działają kości 1MB, piggyback też. Ale fizycznie nie jest możliwe uciągnięcie więcej niż 12MB

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Varus on 22. Jan 2020 at 20:35
Mam dwa ośmiomegowe V1, jak pomóc ?

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Varus on 22. Jan 2020 at 20:58
Genialny Skywell, 8MB na jednej tylko stronie PCB, druga jest pusta całkiem lol.
Pamięci 83Mhz, karta przy chipie ma otwory pod montaż radiatora i piny zasilające na wentylator. Kosmos.
IMG_20200122_204852.jpg ( 289 KB | 19 Downloads )
IMG_20200122_204928.jpg ( 300 KB | 5 Downloads )
IMG_20200122_204942.jpg ( 324 KB | 6 Downloads )
IMG_20200122_205005.jpg ( 154 KB | 6 Downloads )

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Varus on 22. Jan 2020 at 20:59
I mój ulubiony Quantum3D SB50 4440
12MB, 8MB na karcie i 4MB z dodatkowym TMU (to prawie jak Voodoo2 tylko wolniej taktowane...)
IMG_20200122_205042.jpg ( 413 KB | 13 Downloads )
IMG_20200122_205100.jpg ( 391 KB | 5 Downloads )

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by zyga64 on 22. Jan 2020 at 21:36

RaNGuN wrote on 22. Jan 2020 at 10:29:

Ponawiam prośbę - jak ktoś z Was ma Voodoo 1 z 4MB FBI to proszę o kontakt. 15minut z multimetrem, zero ryzyka dla karty, a chwała na lata ;-) ;-) ;-)


W   (You need to Login or Register jest temat o rozszerzeniu V1 do 8MB.


Quote:
DIY guide:
From 2 to 4 Mb on the TMU
Stack RAM chips ontop those 4 allocated to the TMU and solder each pin to the same below except pin 14.
Connect pin 14 on all 4 piggybacked modules to pin 130 of the TMU through a 22-47 ohm resistor.
I only had at hand 100 ohm ones and used those and had no problem.
From 2 to 4 Mb on the FBI
Stack RAM chips ontop those 4 allocated to the FBI and solder each pin to the same below except pin 14.
Check with a multimeter where pin 14 on the original modules connect. You should have 2 of them linked to pin 124 of the FBI and the other 2 to pin 125.
For the chips piggybacked to those that are wired 124, connect pin 14 to pin 199 on the FBI.
For the chips piggybacked to those that are wired 125, connect pin 14 to pin 180 on the FBI.
Use 22-47 ohm resistors before FBI. I only had at hand 100 ohm ones and used those and had no problem.


RaNGuN - szacunek za pięknie wykonaną robotę ! Jaka technika lutowania ?

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by MarianX on 22. Jan 2020 at 21:58
@Varus
Dlaczego voodoo2 nie może pociągnąć więcej niż 12MB? Kojarzę że pojemniejsze ramy mogą mieć więcej pinów. Ale czy kostki 1 MB z V2 powercolor nie są kompatybilne?

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by KGB on 22. Jan 2020 at 22:41

Varus wrote on 22. Jan 2020 at 20:33:

Kosiara wrote on 22. Jan 2020 at 15:49:
Czy ty chcesz powiedzieć, że można dolutować kolejne 8MB do V2. piggyback mod dla V2 też jest możliwy ?

W końcu GTAIII by ruszyło na SST-2 ;D


Na V2 działają kości 1MB, piggyback też. Ale fizycznie nie jest możliwe uciągnięcie więcej niż 12MB

kosci 1mb byly i maja tyle samo nozek, czyli 40,
to pewne info, ze ponad 12mb nie dziala ? ktos na dwustronnym PCB przelutowal kosci z 0.5mb na 1mb ?

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by MarianX on 22. Jan 2020 at 23:06
Właśnie o to mi chodziło. Podmiana kostek 512KB na 1MB ale tylko dla TMU. Ostatecznie powinno być 20MB na jednej karcie ::) Te 16MB mogło odnosić się do możliwości które później były wykorzystane w banshee

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by KGB on 22. Jan 2020 at 23:14

MarianX wrote on 22. Jan 2020 at 23:06:
Te 16MB mogło odnosić się do możliwości które później były wykorzystane w banshee

bardzo mozliwe, zwlaszcza ze pisales jeszcze o kontrolerze sdram/sgram

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Kosiara on 22. Jan 2020 at 23:19
Mam niedziałającego, jednostronnego PowerColor EvilKing II 12MB jak coś  ;)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Kosiara on 23. Jan 2020 at 15:56

MarianX wrote on 22. Jan 2020 at 15:59:
Taki piggyback wydaje się realny ale nie znam się :) Manual mówi mniej więcej tak: "2,4,8 or 16 MB texture memory" Ale nie wiem czy 16MB jest ogólnie na tekstury czy dla każdego TMU. Jest ponoć obsługa SDRAM i SGRAM xD chyba że coś podkręciłem.


Masz rację jest mowa o  nawet 16MB ale musi to ktoś przeanalizować.
http://3dfx.pl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?action=downloadfile;file=voodoo2.pdf ( 1891 KB | 1 Download )
IMG_20200123_144824_resize_26.jpg ( 166 KB | 8 Downloads )

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by MarianX on 23. Jan 2020 at 16:55
Jeżeli max dla TMU to 8MB dla TMU wystarczy obsadzić wszystkie miejsca po obu stronach kostkami 1MB. Jeżeli mowa o 16MB na TMU to potrzeba piggyback :)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by RaNGuN on 23. Jan 2020 at 17:08
@Varus - zyga64 podesłał gotowe rozwiązanie, więc nie muszę wyważać otwartych drzwi;-) Ale Obsidiany kiedyś na spokojnie na jakimś zlocie bym chciał od Ciebie wydębić na pomiary;-) Może byśmy machnęli sobie forumowe PCB z Voodoo 1 2x TMU + SLI, ale to plan na lata;-) Myślę, że przy tych marnych 50MHz w projektowanej pytce cudów nie będzie;-) Póki co nie zawracam Ci głowy, ale "w kontakcie";-)

@zyga64 - dzięki:-) Ja jak zawsze do tyłu z tym co się na świecie dzieje;-) Piggyback'a pod FBI mamy gotowego na talerzu;-) (oczywiście miałem inny pomysł na to - więc by nie działało "po mojemu"). Co do techniki to jak by to delikatnie powiedzieć... To nie wygląda ładnie, bo robiłem do testów, zdjęcia kamuflują niedoskonałości;-) Warsztatu nie mam żadnego wypasionego, wylut kostek chińskim hot-airem, a potem mozolnie nóżka po póżce po prostu lutowanie:-) Jak zrobię dla siebie jakiegoś Diamonda to postaram się, żeby nie było wstydu pokazać go publicznie;-)

Jeśli ciekawi Was V2 to temat by można obadać, ale trzeba pamiętać, że chyba nie było produkcyjnie karty więcej niż z 12MB? Myślę, że żeby zacząć zabawę trzeba by mieć po prostu zwykłą kartę i kartę z kostkami 1MB (niestety ja swoją po wylucie kości i chipsetów wywaliłem bo była uszkodzona) - z tej karty byśmy się dowiedzieli gdzie podpiąć dodatkową linię adresową A9. Można eksperymentować;-) Tyle, że pytanie czy na pewno V2 obsłuży więcej pamięci - w "dataszicie" do V1 na schemacie jest info, że TMU obsłuży 8MB, a w "ficzersach", że max. 4MB... Natomiast jak się nie uda to karta się nie zjara, kostki można odlutować, styki wyczyścić i będzie jak nówka;-)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by RaNGuN on 23. Jan 2020 at 17:11

MarianX wrote on 23. Jan 2020 at 16:55:
Jeżeli max dla TMU to 8MB dla TMU wystarczy obsadzić wszystkie miejsca po obu stronach kostkami 1MB. Jeżeli mowa o 16MB na TMU to potrzeba piggyback :-)


Taaaak, z tym, że pytanie takie samo jak przy V1 - czy obszyty jest na płycie adres A9 kostek RAM - w Voodoo 1 nie więc podmiana kostek nic nie da (a wręcz pewnie przestanie działać), jeśli na V2 obszyli ten pin to wymiana kostek wystarczy:-)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by MarianX on 23. Jan 2020 at 18:18
Jeśli nie jest obszyty to zostaje tylko sposób na piggyback? Słabo znam ten temat ::)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Kosiara on 23. Jan 2020 at 21:45
To jak jedziemy z tym tematem ?  Dwie sztuki 8MB i jedna 12MB z kosteczkami 1MB. Można lutować.

Mogę jeszczę poszukać uszkodzonych z kosteczkami 0.5MB jak się przydadzą.
IMG_20200123_214029_resize_6.jpg ( 808 KB | 11 Downloads )
IMG_20200123_214108_resize_2.jpg ( 817 KB | 9 Downloads )

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by MarianX on 23. Jan 2020 at 22:10
Karty z kostkami 1MB nie miały miejsca na dodatkowy ram z tyłu PCB, może to jakiś trop czy te linie były wyprowadzone w wersji dwustronnej?

V1 obsługuje ciekawe konfiguracje pamięci. Karta Neo miała 1,5MB pamięci na tekstury :) Może w V2 dwustronnym wystarczy wylutować po jednej kostce 0,5MB z każdego TMU i na ich miejsce wrzucić ram 1MB. Powinno załapać :)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Kosiara on 23. Jan 2020 at 22:29
1MB/12MB znam tylko tą którą posiadam. Na zdjęciu są dwie sztuki Diamond Monster 3D II 8MB oraz jednostronne PowerColor EvilKing II 12MB. Mogę je poświęcić do testów.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Varus on 23. Jan 2020 at 22:32
Były karty V2 12MB, z kostkami 1MB zamiast 0,5MB
Na pewno mam jakąś taką sztukę, ma pozostałe sloty wolne.
Idę przekopywać pudła...

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Neo on 23. Jan 2020 at 22:50
@ MarianX

Na tym Voodaczu odlutował się pin i dlatego jednej kostki nie widział.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by KGB on 24. Jan 2020 at 00:37

MarianX wrote on 23. Jan 2020 at 22:10:
Karty z kostkami 1MB nie miały miejsca na dodatkowy ram z tyłu PCB, może to jakiś trop czy te linie były wyprowadzone w wersji dwustronnej?


Varus wrote on 23. Jan 2020 at 22:32:
Były karty V2 12MB, z kostkami 1MB zamiast 0,5MB
Na pewno mam jakąś taką sztukę, ma pozostałe sloty wolne.

kosci 0.5mb i 1mb maja tyle samo nozek i jak juz wyzej zostalo napisane sa elektrycznie zgodne ,a PCB z koscmi po jednej stronie i po dwoch stronach roznia sie minimalnie (poza tymi miejscami na pamiec oczywiscie),
jezeli kosci sa ze soba zgodne elektrycznie, to istnieje bardzo duze prawdopodobienstwo, ze zdazyla sie sytuacja w fabrykach, ze do przygotowanych PCB dwustronnych wlutowano kosci 1mb ,bo 0.5mb akurat zabraklo

jezeli taka karta sie odnajdzie, to bedziemy mieli pewnosc i motywacje, do proby dolozenia pamieci

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by RaNGuN on 24. Jan 2020 at 09:36
Ja się tylko boję, że V2 technicznie nie obsługuje więcej niż 4MB na TMU i FBI, ale jak nie sprawdzimy to się nie dowiemy;-) Chyba, że już ktoś sprawdził, a ja się do tego jak zawsze nie dokopałem;-)

Kostki 1MB i 0.5MB są elektrycznie zgodne, z tym, że nie do końca;-) Kostki 1MB mają obszyty pin 15 dodatkową linią adresową A9, ten pin w kostkach 0.5MB jest N/C. Czyli jeśli na PCB ten pin jest nie obszyty to nie dość, że nie będzie przyrostu RAM z 0.5 do 1MB to ponieważ A9 będzie "pływający" będzie to siało błędami. Dobra, dosyć wymądrzania się;-)

Kosiara ma wszystko co potrzebne do testów, więc możemy działać:-)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Varus on 24. Jan 2020 at 09:42
A co to za problem parę cm kynara z A9 do procka?

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by RaNGuN on 24. Jan 2020 at 09:58
@Varus - to zależy;-) W Voodoo 1 problem jest taki, że ani TMU ani FBI nie ma wyjścia do pogonienia tego sygnału;-) Więcej pamięci obsługuje się przez nazwijmy to 2gi bank RAM za pomocą drugiego sygnału RAS.

Voodoo 2 na 99.999% "generycznie" obsługuje kostki z szerszą szyną adresową (czyli ten mityczny A9), pytanie tylko czy obsłuży więcej pamięci, może być tak, że obsługuje max 4MB - albo kostki 1MB (A9) albo więcej kostek 0.5MB przez kolejny RAS - ale nie jedno i drugie.

Będziemy eksperymentować to się dowiemy:-)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Kosiara on 24. Jan 2020 at 20:42
Sąsiedzi myśleli o tym wcześniej. Nic innego nie znalazłem. Dziwne, że nikt wcześniej nie próbował...

  (You need to Login or Register

V53C819HK25 oznaczenie 1MB kosteczek.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by RaNGuN on 27. Jan 2020 at 10:16
Wytranslatowałem, ale nic z tego nie rozumiem;-) Choć jest jakaś wzmianka, że TMU obsłuży 8MB...

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Kosiara on 27. Jan 2020 at 23:19
Trzeba to organoleptycznie sprawdzić ;)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by RaNGuN on 28. Jan 2020 at 09:58
No i tak właśnie będzie:-)

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Varus on 02. Feb 2020 at 13:54
Quantum3D SB4440 ma 4MB pamięci dla FBI i po 4MB dla każdego TMU. Sprawdzone.
Niestety mój zestaw na Athlonie 1000 nie chce coś współpracować z Obsidianami, pewnie fakt komplikuje dodatkowo zainstalowane Voodoo5. Wywala mi błędy glide2x, 3Dmarki w ogóle Obsidiana nie widzą. A testy mogę raz robić, raz nie.

Trzeba stawiać chyba osobnego kompa pod Quantuma i najlepiej na Win95, bo tylko takie sterowniki są.
RUNDLL32_2020-02-02_13-32-22-64.jpg ( 104 KB | 7 Downloads )
ObsidianSB4440_A1000.jpg ( 179 KB | 12 Downloads )

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Kosiara on 02. Feb 2020 at 14:22
Pamiętasz? Na zlocie też mieliśmy problem z szybkimi procesorami. Ostatecznie działał z PII400@533MHz Win98se.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Varus on 02. Feb 2020 at 14:33
Pamiętam. Testowałem to na Thunderbirdzie 1000, nie widzę przeszkód, żeby wrzucić Athlona 600... tylko już nie na tym systemie. Czuję, że Voodoo 1  i Voodoo 5 nie chcą razem w zgodzie żyć. :P

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by KGB on 02. Feb 2020 at 14:39
a moze gryzie sie ze sterownikami do chipsetu, bo A1000 to zapewne na VIA siedzi,a 4in1 potrafi namieszac,
watpie, czy bedzie roznica na win95 i win98se pod wzgledem sterownikow, bo te systemy wewnetrznie nie roznia sie za bardzo i lykaja te same sterowniki,

obecnosc V5 tez moze bruzdzic, bo to jednak sterowniki od tego samego producenta i majace cechy wspolne

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Varus on 02. Feb 2020 at 14:47

KGB wrote on 02. Feb 2020 at 14:39:
a moze gryzie sie ze sterownikami do chipsetu, bo A1000 to zapewne na VIA siedzi,a 4in1 potrafi namieszac,
watpie, czy bedzie roznica na win95 i win98se pod wzgledem sterownikow, bo te systemy wewnetrznie nie roznia sie za bardzo i lykaja te same sterowniki,

obecnosc V5 tez moze bruzdzic, bo to jednak sterowniki od tego samego producenta i majace cechy wspolne


Dlatego muszę się bardziej postarać, żeby znaleźć swoją P5A, będzie K6III 550 w środku i Win98.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by RaNGuN on 24. Feb 2020 at 12:16
Ok, wreszcie była chwila żeby zabrać się za Voodziaki od Kosiary.

No więc jak na mój gust:

1.FBI
-w "normalnym" V2 z kostkami 512kB wszystko oczywiste - kostki na TOP i BOTT layer połączone 1:1, sterowanie za pomocą sygnału RAS
-w V2 z kostkami 1MB dodatkowy pin adresowy nie jest wysterowywany jakimś dedykowanym pin'em/sygnałem tylko sygnałem RAS używanym dla górnych kostek w "normalnym" V2
-mój wniosek: nie widzę opcji na piggyback mod, ale chętnie przyjmę pomysły - można eksperymentować

2. TMU
-"normalne" V2 - układ 4MB identyczny jak w V1 z piggyback mod 4MB
-V2 z kostkami 1MB podobnie jak przy FBI dodatkowy pin adresowy A9 jest "pędzony" sygnałem RAS a nie dedykowanym sygnałem
-mój wniosek: nie widzę opcji na piggyback mod, ale chętnie przyjmę pomysły - można eksperymentować. Być może zrobię eksperyment z "barankiem" z podmienionym sygnałem CAS - jedyne co mi przychodzi do głowy jako opcja 8MB

Generalnie to jak się okazało, że dodatkowy sygnał A9 w kostkach 1MB nie jest sterowany dodatkowym sygnałem z szerszej magistrali adresowej, a "normalnym" sygnałem RAS mój poziom optymizmu z piggyback mod V2 spadł prawie do 0, trzeba też pamiętać, że nie było produktów oryginalnych z więcej niż 12MB, a nie chce mi się wierzyć, że jak by się dało to taki Quantum by tego nie wypuścił, chociażby marketingowo...

V2FBI.jpg ( 158 KB | 9 Downloads )
V2TMU.jpg ( 147 KB | 6 Downloads )

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by MarianX on 27. Feb 2020 at 12:58
Ehhh... :'( Wielka szkoda, liczyłem po cichu że coś z tego będzie :) Na Vogons rozkminiają podobny temat z Voodoo1 chyba wygląda na to że zastąpienie kostek 512KB kostkami 1MB nie wchodzi w grę. W Voodoo2 FBI obsługuje 4MB więc nie poszalejemy :)

Czy były Voodoo2 12MB z kostkami 1MB po jednej stronie ale z wolnymi miejscami z tyłu? Jedynie powercolor przychodzi mi do głowy ale ten nie ma wolnych miejsc z tyłu :-/

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by konku on 27. Feb 2020 at 18:28

MarianX wrote on 27. Feb 2020 at 12:58:
Czy były Voodoo2 12MB z kostkami 1MB po jednej stronie ale z wolnymi miejscami z tyłu?

Były. Produkowane przez STB przejęte przez 3Dfx.


Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by MarianX on 27. Feb 2020 at 18:59
Bingo! ;D Ktoś ma taką?

Szukając takiego Voodoo2 natknąłem się na sztukę z RAMDAC taktowanym 170 MHz zamiast powszechnych 135 MHz. Zakładając że taki przeszczep to pestka, czy podniesie on jakość obrazu?

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by forteller on 27. Feb 2020 at 20:06
Będzie można ustawić wyższa częstotliwość odświeżania ekranu.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by KGB on 28. Feb 2020 at 00:24

MarianX wrote on 27. Feb 2020 at 18:59:
Bingo! ;D Ktoś ma taką?

zgodnie z tym, co pisze RaNGuN to taka karta nic nie zmieni, bo musi miec sygnaly podpiete uniwersalnie,
albo tylna strona PCB bedzie miala wyprowadzenia jedynie do 0.5mb ,albo bedzie miala tez pod 1mb - oba przypadki nic nie zmienia, bo to bedzie rownolegle polaczenie dla kostek, czyli uklady tego nie zobacza

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by konku on 28. Feb 2020 at 08:35

RaNGuN wrote on 24. Feb 2020 at 12:16:
nie chce mi się wierzyć, że jak by się dało to taki Quantum by tego nie wypuścił, chociażby marketingowo...

Dlatego robili "kanapki" V2 z pamiecią większą niż 12MB.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by GL1zdA on 28. Feb 2020 at 10:22

MarianX wrote on 27. Feb 2020 at 18:59:
Bingo! ;D Ktoś ma taką?

Szukając takiego Voodoo2 natknąłem się na sztukę z RAMDAC taktowanym 170 MHz zamiast powszechnych 135 MHz. Zakładając że taki przeszczep to pestka, czy podniesie on jakość obrazu?

Voodoo2 i tak nie pójdzie wyżej niż 1024x768, a przy RAMDACu 135 MHz spokojnie przy tej rozdzielczości osiągniesz 100 Hz.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by forteller on 28. Feb 2020 at 10:44
Pewnie akurat takie RAMDACi mieli, to takie dali.

Nie żeby miało to jakieś realne zastosowanie (tj. V2 w 1024x768 dające ponad 100FPS, ale V2 SLI w jakichś mało wymagających gierkach?), ale są monitory, które potrafią to wykorzystać. Mój E530 wypluwa 1024x768/120Hz. Ew 800x600/144Hz.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by GL1zdA on 28. Feb 2020 at 11:10

forteller wrote on 28. Feb 2020 at 10:44:
Pewnie akurat takie RAMDACi mieli, to takie dali.

Nie żeby miało to jakieś realne zastosowanie (tj. V2 w 1024x768 dające ponad 100FPS, ale V2 SLI w jakichś mało wymagających gierkach?), ale są monitory, które potrafią to wykorzystać. Mój E530 wypluwa 1024x768/120Hz. Ew 800x600/144Hz.


1024x768 @ 120 Hz też obsłuży. Generalnie "wzór na RAMDAC" wygląda tak:
szerokość x wysokość x odświeżanie x 1.32 ("retrace times factor"), więc dla 1024*768*120*1,32 masz ~125 MHz.

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by RaNGuN on 26. Mar 2020 at 20:00
No i testy piggyback mod Voodoo 2 zgodnie z przewidywaniami zakończone spektakularną porażką;-)

Jeśli chodzi o rozszeżenie FBI to nie miałem na to pomysłu, więc nawet nie próbowałem nic "na ślepo".

Jedyna opcja na rozszerzenie pamięci TMU jaka przyszła mi do głowy to krzyżowa podmiana CAS między bankami, niestety nie zadziałało.

Najpierw sprawdziłem czy V2 mogą mieć asymetryczny układ pamięci TMU no I okazuje się, że mogą, natomiast wydajność z 6MB dla tekstur jest dokładnie taka sama jak przy 4MB. Dzięki temu, że V2 jak widać robi prawidłowo detekcję różnych wielkości pamięci na TMU eksperyment piggyback był łatwiejszy - dolutowanie tylko ekstra 2MB. Niestety po dolutowaniu dodatkowych kostek (4 kostki na baranka) zamiast więcej pamięci (powinno być 6MB) otrzymujemy mniej (z powrotem 2MB) ;-) Po dolutowaniu przestają działać kości na które dolutujemy piggyback. Sprawdziłem bez podpięcia sygnałów CAS I wtedy działa ok (tzn 4MB na TMU), więc nie jest to kwestia kiepskiego lutowania, zwarcia itp.

Niestety ja się poddaję… To, że Obsidian lub inny producent nie zrobił V2 z więcej niż 12MB to jednak nie przypadek, a po prostu limit techniczny...

To by było na tyle snów o potędze (V2 "mega ram") ;-)
DSC_2731.JPG ( 470 KB | 11 Downloads )
DSC_2733.JPG ( 474 KB | 11 Downloads )
DSC_2734.JPG ( 622 KB | 9 Downloads )

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by Varus on 26. Mar 2020 at 23:36
Wersje 8MB V2 mają 4 MB dla FBI i po 2MB dla TMU?

Title: Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Post by MarianX on 26. Mar 2020 at 23:54

Varus wrote on 26. Mar 2020 at 23:36:
Wersje 8MB V2 mają 4 MB dla FBI i po 2MB dla TMU?

Zgadza się

Polskie forum 3dfx » Powered by YaBB 2.6.1!
YaBB Forum Software © 2000-2024. All Rights Reserved.