Polskie forum 3dfx
Retro Computers >> Hardware PC >> S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
http://3dfx.pl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1579781225

Message started by GL1zdA on 23. Jan 2020 at 13:07

Title: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by GL1zdA on 23. Jan 2020 at 13:07
Czy pamięci montowane na kartach S3 od serii Vision, przez Trio do ViRGE mają jakiś wpływ na wydajność? Bo widzę spory rozrzut od modeli 35 ns do 70 ns. Oczywiście pytam w ramach jednej rodziny pamięci, tzn. EDO vs EDO, VRAM vs VRAM.

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by Neo on 23. Jan 2020 at 14:00
Taktowanie pamięci ma ogromny wpływ na wydajność, przynajmniej jak chodzi o akcelerację 3D na wirdżach. A że maksymalne taktowanie wynika z wartości opóźnienia to wiadomo...

Co do 2D, to kiedyś wsadziłem zbyt wolne kostki do Cirrusa GD5446 i sypał artefaktami w wyższych rozdzielczościach. Benchmarków wtedy nie robiłem, ale ten model ma renomę jednego z najszybszych pod DOSa - zapewne szybkie pamięci mu w tym pomagają.

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by GL1zdA on 23. Jan 2020 at 14:04
Są jakieś jakie programy pozwalające podejrzeć jak taktowane są pamięci na S3? Bo tak jak patrzę, to na tym samym modelu Trio64 producent potrafił wsadzić kości o różnym czasie dostępu, więc potencjalnie mogą też być inaczej taktowane.

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by Neo on 23. Jan 2020 at 14:23
PowerStrip je bierze, a pod DOSa narzędzie MCLK - pozwala nawet na OC!

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by MarianX on 23. Jan 2020 at 15:07
Pod windą dobrze lata jeszcze Aida64/Everest i wins3id

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by KGB on 23. Jan 2020 at 16:19
pamieci w virge sa prawdopodobnie taktowane synchronicznie z rdzeniem, wiec szybsze pamieci nic nie dadza, jezeli nie podniesie sie taktowania rdzenia

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by Neo on 23. Jan 2020 at 16:25
@ KGB i tak możliwości kończą się zazwyczaj właśnie na pamięciach. My z Marianem mamy to już obcykane ::) I tak na tych kartach można tylko memory clock modyfikować.

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by MarianX on 23. Jan 2020 at 16:48
Zgadza się. Ram jest synchroniczny z rdzeniem i taktowany tak samo. Karty EDO nie mają dzielników. Tyle o Virge, ale widziałem Trio64 taktowane 60 MHz :)

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by GL1zdA on 23. Jan 2020 at 17:10
Czyli jak podbijam zegar, to zarówno rdzenia, jak i pamięci? Bo jak patrzyłem na ten MCLK, to oni tam chcą ustawiać zegar pamięci.

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by MarianX on 23. Jan 2020 at 17:17
Tak, rdzeń również idzie w górę ale w virge. Nie wiem jak w trio ale prawdopodobnie tak. Jest jakiś program do mierzenia fillrate w kartach 2D?

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by VooDooMan on 23. Jan 2020 at 20:26

MarianX wrote on 23. Jan 2020 at 17:17:
Jest jakiś program do mierzenia fillrate w kartach 2D?
                   

W Final Reality nie ma czasem takiej opcji?

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by Franek on 23. Jan 2020 at 20:27

MarianX wrote on 23. Jan 2020 at 17:17:
Tak, rdzeń również idzie w górę ale w virge. Nie wiem jak w trio ale prawdopodobnie tak. Jest jakiś program do mierzenia fillrate w kartach 2D?


Może GFXBench2D?

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by MarianX on 23. Jan 2020 at 20:52
Final reality nie odpali na kartach S3 starszych od virge, brak 3D xD Obadam tego GFXBench2D bo chyba nie widziałem

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by VooDooMan on 23. Jan 2020 at 21:26
Nie sprawdzałem nigdy na kartach bez 3D, ale myślałem, że w zaawansowanych opcjach można tam sobie pozmieniać wszystko i wybrać co testujemy :P

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by MarianX on 23. Jan 2020 at 21:36
Łuuu a tego to ja nie sprawdzałem xD

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by Neo on 23. Jan 2020 at 22:53
Obserwując zachowanie wspomnianego Cirrusa to w kartach 2D mogą być różne jaja. Tamta karta zdawała się zmieniać taktowanie chipa wraz z rozdzielczością - tak jakby pixel clock był powiązany ze wszystkim. Pod DOSem 320x200 była zimna, a w 1024x768 i wyżej układ grzał się jak diabli. Aż do tego stopnia, że były zwiechy przy braku przewiewu. Skończyły się jak mu radiator przykleiłem...

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by GL1zdA on 23. Jan 2020 at 23:28

MarianX wrote on 23. Jan 2020 at 17:17:
Tak, rdzeń również idzie w górę ale w virge. Nie wiem jak w trio ale prawdopodobnie tak. Jest jakiś program do mierzenia fillrate w kartach 2D?

Jak rozumiesz fillrate na kartach 2D? Tam chyba poza Windows (kiedy akcelerujesz GDI) interesuje cię po prostu szybkość pamięci karty, coś, co da się zmierzyć VIDSPEED.

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by MarianX on 24. Jan 2020 at 09:52
Napisałem obrazowo, nie wiem czy fillrate chipu jest powiązany tylko z 3D czy z 2D również i można go zmierzyć w jakichś benchmarkach 2D. Dlatego tak namiętnie używam starego 3Dm99, często te wyniki można o tyłek rozbić ale widać jak na dłoni różnice w wydajności w obrębie jednego chipu i wpływ podniesienia taktowania ramu lub chipa

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by KGB on 24. Jan 2020 at 14:15

MarianX wrote on 23. Jan 2020 at 16:48:
Tyle o Virge, ale widziałem Trio64 taktowane 60 MHz

Neo wrote on 23. Jan 2020 at 16:25:
@ KGB i tak możliwości kończą się zazwyczaj właśnie na pamięciach
nie za bardzo wyobrazam sobie, jak pamieci mialyby ograniczac Virge lub Trio, skoro EDO w SIMMach najczesciej sa 60ns ,a mam tez ladne 70ns i one dzialaja na na FSB 66 ,a nawet 75,
na kartach ktore mam uklada sie to tak :
Trio64V+ (taktowania nie sprawdzalem)  70ns  (koncowka 96')
Trio64V+  51MHz ; 50ns   (poczatek 96')
Virge 50MHz ; 60ns  (srodek 96')
VirgeDX  55MHz ; 50ns (poczatek 97')
VirgeDX  chyba 45MHz ; 50ns (poczatek 98')
ATI-264VT2 (taktowania nie sprawdzalem) 60ns (koncowka 97')
Rage IIC agp  chyba 66MHz ; 40ns   (poczatek 98')

wyglada na to,ze pamieci sa dawane z zapasem, wiec nie wiem do ilu chcielibyscie przetaktowywac Virge i Trio  :P

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by MarianX on 24. Jan 2020 at 15:06
Karty z tamtego okresu bywają podkręcone na dzień dobry, mam jakiegoś sisa z pamięcią 60ns ale pracującą z częstotliwością 56MHz :)

Co do Virge mam jednego i leci na 87MHz z miksowanymi pamięciami 40 i 45ns, DX z pamięciami 35ns leci do 85MHz. W tym przypadku trudno określić co jest ograniczeniem ponieważ karty poszły wysoko. Ale mam również Trio3D/2X z EDO 28ns i karta skończyła się przy 90MHz, czyli tyle  ile pozwoliły ramy ale ograniczeniem jest chip :)

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by GL1zdA on 24. Jan 2020 at 17:10
Do napisania tego tematu skłoniło mnie Trio64V2/DX z pamięciami 35 ns, co w teorii powinno pozwalać na taktowanie 80-83 MHz. Jak w ogóle przelicza się w przypadku EDO czas dostępu na częstotliwość taktowania? Bo przy SDRAM to umiem, ale EDO czy FPM to nie ogarniam.

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by MarianX on 24. Jan 2020 at 17:44
Jeżeli pamięci masz 35ns to będą latać przy ~72MHz. W tym przypadku 2500 należy podzielić przez opóźnienia kostki

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by Neo on 25. Jan 2020 at 00:55
@ KGB jest jeszcze kwestia, że na tych kartach pamięci pracują w trybie single cycle i mają ciaśniejsze opóźnienia niż na płycie głównej. To jak byś chciał puścić SDRAM PC100 z CL1. Uda się, ale przy 50MHz.

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by GL1zdA on 25. Jan 2020 at 23:32

Neo wrote on 25. Jan 2020 at 00:55:
@ KGB jest jeszcze kwestia, że na tych kartach pamięci pracują w trybie single cycle i mają ciaśniejsze opóźnienia niż na płycie głównej. To jak byś chciał puścić SDRAM PC100 z CL1. Uda się, ale przy 50MHz.

Rozkminiłem to. Trzeba odpalić datasheet pamięci i szukać parametru "tPC" dla EDO. I odwrotność tego to maksymalna częstotliwość dla timingów x-1-1-1. Tutaj przykład dla dwóch pamięci

[code]                            tRASP   tPC     1-cycle 2-cycle
                                            (0 WS)  (1 WS)
                            ns      ns      MHz     MHz
EltronTech  Em614163A   EDO 30      13,3    75,0    150,0
                            35      15,0    66,6    133,3
                            40      16,0    62,5    125,0
                            45      18,0    55,5    111,1
ISSI        IS41C116256 EDO 35      12,0    83,3    166,6
                            50      20,0    50,0    100,0
                            60      25,0    40,0    80,0[/code]

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by KGB on 26. Jan 2020 at 14:56

Neo wrote on 25. Jan 2020 at 00:55:
@ KGB jest jeszcze kwestia, że na tych kartach pamięci pracują w trybie single cycle i mają ciaśniejsze opóźnienia niż na płycie głównej. To jak byś chciał puścić SDRAM PC100 z CL1. Uda się, ale przy 50MHz.

zdaje sobie sprawe, ze taktowanie zalezy od timingow, ale pewny jestes,ze na kartach pamiec pracuje przy CL1 ?
szczerze mowiac to watpie, bo zgodnie z tym, co pokazal GL1zdA to zegary bylyby na styk, a nawet czasami przekraczaly oficjalne mozliwosci pamieci,
producent karty raczej nie ustawialby parametrow na styk lub ponad specyfikacje, bo to oznacza potencjalne problemy,
rozwniez zapas na podkrecanie bylby zerowy, a podkrecalismy te karty,

no nic, musze sprawdzic taktowanie Mach64 60ns i Trio64 70ns, zeby miec szersza perspektywe

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by Neo on 26. Jan 2020 at 15:56
Tak, jestem absolutnie pewien. Zarówno PowerStrip jak i MCLK raportują tryb single cycle na moim ViRGE DX. Kostki 50ns i fabrycznie 50MHz. Już kilka MHz wyżej i zaczynają się artefakty, najwięcej co chodzi przyzwoicie to 61 MHz. Tomb Raider w trybie S3D lubi to.

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by KGB on 26. Jan 2020 at 16:49
OK, ktorej wersji pStripa uzywasz, bo bym ta sama jeszcze swoje karty z EDO przeswietlil i porownal kosci pamieci z instrukcja jak sugeruje GL1zdA

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by GL1zdA on 26. Jan 2020 at 16:52
W specyfikacji ViRGE'a jest napisane, że obsługuje "single-cycle EDO operation", więc ViRGE na pewno obsługuje timingi x-1-1-1, ale da się go też ustawić na x-2-2-2. Co do Trio64, to musiałbym poszukać pełnej specyfikacji.

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by MarianX on 26. Jan 2020 at 17:05

KGB wrote on 26. Jan 2020 at 16:49:
ktorej wersji pStripa uzywasz

PowerStrip 2.78 jest OK, podrzucam screena ze starszej wersji


GL1zdA wrote on 26. Jan 2020 at 16:52:
ViRGE na pewno obsługuje timingi x-1-1-1, ale da się go też ustawić na x-2-2-2

Uchylisz rąbka tajemnicy jak to zrobić? ::)
pstrip2.JPG ( 37 KB | 5 Downloads )

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by KGB on 26. Jan 2020 at 17:24
zmiana timingow na takim starociu ? moze edytujac bios karty, bo pewnie zaden program tego nie chwyci,

chociaz do samych testow lepszy bylby Virge z osmioma gniazdami pamieci, gdzie nawet pierwsze 2mb siedza w gniazdach, a pozostale 2mb mozna jeszcze dolozyc,
na pewno jest taka karta, bo taka widzialem - to byl drugi Virge jakiego widzialem w swoim zyciu, wygladal identycznie jak moj (pierwszy) ,tylko w moim 2mb jest przylutowane, a tam siedzialy w gniazdach,

P.S.
kumple przyszli do mnie z tym Virge, bo chcieli pozyczyc 2mb z mojego, zeby do tamtego dolozyc,
jakiez bylo ich zdziwienie, ze moich kosci sie nie wydlubie, ale oczywiscie zaproponowalem, zeby do mojego wlozyc 2mb,
plan byl taki, zeby zobaczyc gole cycki Lary w wyzszej rozdzielczosci (chyba 640x480, a moze 1024x768 16bit, bo na tyle w 2D pozwala 4mb),
efekt ogolnie byl slaby, jakie czasy taka grafika, a jaka grafika takie cycki - chwalmy postep w tej dziedzinie  :D

Title: Re: S3 Vision/Trio/ViRGE a pamięci
Post by GL1zdA on 26. Jan 2020 at 18:03

MarianX wrote on 26. Jan 2020 at 17:05:

KGB wrote on 26. Jan 2020 at 16:49:
ktorej wersji pStripa uzywasz

PowerStrip 2.78 jest OK, podrzucam screena ze starszej wersji


GL1zdA wrote on 26. Jan 2020 at 16:52:
ViRGE na pewno obsługuje timingi x-1-1-1, ale da się go też ustawić na x-2-2-2

Uchylisz rąbka tajemnicy jak to zrobić? ::)

Jest taki dokument "ViRGE Integrated 3D Accelerator" i tam jest to opisane. Jest rejestr CR36 w którym w bitach 3 i 2 programuje się tryb pracy pamięci. Przy czym z tego co rozumiem na pierwszy rzut oka, to inicjalizowany jest on przy starcie przez odpowiednie wysterowanie pinów służących do konfiguracji ViRGE'a.

Polskie forum 3dfx » Powered by YaBB 2.6.1!
YaBB Forum Software © 2000-2024. All Rights Reserved.