Polskie forum 3dfx
Retro Computers >> Elektronika >> Chirurgia VGA - przywracanie do życia piękności
http://3dfx.pl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1617221455;post=173

Message started by smola on 31. Mar 2021 at 22:10

Title: Re: Chirurgia VGA - przywracanie do życia piękności
Post by smola on 12. Nov 2022 at 18:45
card: NVIDIA GeForce4 Ti4200 AGP8X DVI TVOut VGA
gpu: NV25
board: 180-10151-0000-A02
ram: 128MB DDR
bus: 128-bit
agp: x2/x4/x8
directx: 8.1
out: vga, dvi, s-video

src: wlasna
* karta ze zlomu, kupiona razem z 2 poprzednimi

info:
* brak aktywnego chlodzenia - do uzupelnienia
* pcb zakurzone - oczyszczone z grubsza pedzelkiem
* kilkanascie urwanych smd po obu stronach pcb, glownie male ceramiki, kilka wiekszych ceramikow, co moze juz byc problemem oraz 1 rezystor, on juz moze byc krytyczny
* po pomiarach okolicznych numerkow, wyglada na 33om, wiec sygnalowy - do weryfikacji na innych zdjeciach
* brak zwarc na glownych liniach, podlacze jak jest
* mobo startuje, post zaliczony, jest obraz ale artefakty, randomowe czerwone bloki wielkosci liter, brakujace smd?
* na vgamuseum super jakosciowo fotka dolnej strony, karta leadtek ma bardzo podobne pcb, brakujacy rezystor R1105 to 33om
* R1105 przelutowany z dawcy, nadal czerwone artefakty
* czas na uzupelnienie ceramikow, standardowo male odsprzegacze to 100nF, wieksze to 1uF, czasem ciut wieksze 4.7-10-22uF
* dawcy: glowny quadro fx1000, gf2gts i ati r9200, po analizie innych kart i pomiarach, capsy male parami 10n/100n, duze 4,7u
* wlutowane kilkanascie capsow i 1 nowoodkryty brakujacy rezystor, rowniez kluczowy bo na dzielniku napiecia od i/o pin#B66
* warto bylo sie meczyc 2h czy nie? proba ogniowa - niestety, bez zmian, to wciaz za malo, ramy do sprawdzenia, oby nie gpu
* do znalezienia jakies chlodzenie na gpu i mozna robic proby termiczne na ramach, po randomowm rozlozeniu czerwonych kwadratow, wyglada to na pamiec ramki ekranu, nie ma regularnego wzoru, nie ma szumu na pixelach, jakby bufor znakow/kolorow mial problem
* znalezione kolejne 2 wyrwane male capsy na spodniej stronie przy kostce ram i kilka sciezek zarysowanych - capsy przeniesione z dawcy, 4 sciezki przelutowane
* wiecej artefaktow, ale po przepatrzeniu okazalo sie ze przypadkiem zwarlem 2 rezystory na drabince - powrot do stanu pierwotnego
* znaleziony jeszcze 1 urwany maly ceramik pod gpu, ale to na bank nic nie polepszy, bo ich mozna by polowe wylutowac i grafa by dzialala Wink
{ # luzne przemyslenia
* na 4 zdjeciach z roznych momentow czasowych, czerwone bloki sa zawsze w tym samym miejscu, znaczy problem jest permanentny i nieprzypadkowy, tylko pytanie czy padla ktoras z 8 kostek pamieci czy jednak gpu Smiley
* te same pozycje czerwonych blokow/artefaktow daje do myslenia - wczesniej nie mialem takiego przypadku
* zatem, jesli za kazdym razem sa w tych samych miejscach, to wskazuje na permanentnie uszkodzony ram, samo gpu nie ma w sobie bufora ramki, tylko korzysta z vramu i mapuje go pod standardowy adres b8000 (#define vidaddr 0xb800; // segment addr * 16 + offset, 2 bytes per char in vga text mode)
* problemem jest stwierdzenie ktora kostka pamieci moze byc uszkodzona, jest ich 8 i wymiana metoda bruteforce po 1 to zmudna robota i kosztowna, prosciej i taniej byloby zgadnac ktora nie dziala - niestety nie ma dedykowanych toolsow, analizowanie polaczen gpu ram rowniez nic nie wnosi, bo brak dokumentacji, rewerserka to za duzo czasu, bo to czysto syzyfowa praca i ogolnie robota sado-maso Wink
* ale dzieki przypadkowemu zwarciu na drabicne rezystorowej i zgrubnej analizie wygladu czerwonych blokow na ekranie, wpadl mi do glowy pomysl, jakby mozna bylo bezstresowo i szybko odgadnac ktora kostka ram jest padnieta Wink
* zasadniczo z 8 kostek, najprawdopodobniej tylko 2 bylyby potencjalnie uszkodzone, 1 z brakujacym duzym capsem i 2 z brakujacymi 2 malymi, ale przez to ze zrobilem niechcacy zwarcie na drabince 4 rezystorow 15om (przeskoczyla o 1 pin jak grzalem hotem, potem ja nastawilem ale 2 piny zwieraly), wiec 2 byly zwarte i pojawily sie nowe kolorowe bloki zaraz obok tych starych, ktore sa zawsze w tych samych miejscach
* usuniecie zwarcia spowodowalo powrot do poprzedniego stanu, czyli tych samych czerwonych blokow, zatem wniosek taki, ze zwieranie drabinki powoduje zmiany na ekranie
* to tez sugeruje, ze padnieta kostka moze byc wlasnie ta, a samo testowanie innych kosci polegaloby na zwieraniu ze soba tych 4 nozek na drabince rezystorowej i obserwowaniu zmian na monitorze, moznaby wtedy dokladnie okreslic, ktora kostka odpowiada za bufor ramki ekranu praktycznie ze 100% pewnoscia
* uff, dzien sie konczy, jeszcze to przemysle, sciagne datasheet od pamieci, ale to jutro, zobaczymy czy plan X wypali Wink
* minal kolejny dzien, sprawdzilem datasheet pamieci, to ddr 16MB, drabinka na liniach DQ9-12, to linie danych i/o
* z braku dedykowanego chlodzenia zalozone tymczasowo od nv quadro4, troche zamula wiatraczek, ale dziala
* karta podlaczona przez przedluzke agp, ultra wygodne do testowania/pomiarow
* zwieranie linii data na drabince powoduje zmiany blokow w tych samych kolumnach, na innych ramach sa to inne kolumny, niektore wogole nic nie wnosza, znaczy metoda dziala a glownym podejrzanym jest dokladnie ten ram
* podgrzewanie hotem powoduje natychmiastowe zmiany na ekranie, znow wskazanie na ten ram, podgrzewanie innych nie powoduje zadnych zmian
* kostka ram to samsung K4D261638E-TC40, DDR, 2Mx16x4=128Mbit=16MB, 2.5v only, ssttl_2, 250Mhz, 66pin TSOP-II, na ali nie ma, tylko dawca
* karty nie ma na vgamuseum, sa tylko podobne, ta jest charakterystyczna, bo nie posiada 2 przetwornicy jak inne, ale rodzaj pamieci to tlumaczy, bo vdd i vddq sa takie same 2.5v, w innych kartach jest wyzsze vdd=3.3v i dlatego dali 2 przetwornice, tutaj jest zbedna, choc jest miejsce na pcb
* mialem jeszcze pomysl aby zamienic ze soba miejscami 2 kostki ale to w sumie bez znaczenia, tylko wiecej roboty, bo i tak musze miec nowa kostke, czas na poszukiwania
* podsumowujac: metoda ze zwieraniem linii data dziala, ale nie mozna wykluczyc ze inne ramy sa rowniez uszkodzone, gpu wydaje sie byc ok, ale tez moze byc uszkodzone, pewnosc daloby przelutowanie 2 kostek i obserwacja czy uszkodzone bloki sa w innych kolumnach, tyle ze to robota na darmo, lutowania sporo, prosciej skombinowac ram i przelutowac 1 raz Wink
* ahh, pomyslalem sobie, ze w imie zasad, warto sie przekonac czy moja wrozba byla dobra Wink przelutowalem 2 kostki sasiednie i bach, kolumny z kolorowymi blokami na kostce poprawnie wytypowanej Smiley teraz tylko zdobyc nowe i mozna jechac, ale to juz w part#2
* gpu sprawne, padnieta kosc ram, na ali nie ma takiej samej, jest nowsza wersja k4d261638k-lc40, paramtery takie same, oznczona jako gddr ale jest nowsza, 10szt. tylko 42zl, przelutuje najwyzej wszystkie
* jestem zadowolony z odkrycia tej metody detekcji uszkodzonego ram i eliminacji ram/gpu, sadze ze mozna ja stosowac do innych kart, szczegolnie do starszych, do ktorych nie ma dedykowanych narzedzi diagnostycznych - w sumie w nowych grafikach tez mozna by ja uzywac, cala filozofia to szyna danych pamieci, tutaj 8 chipow x 16bit danych kazdy daje 128bit, czyli tyle ile ma szyna pamieci gpu Smiley proste Wink szczesliwy traf ze przesunalem drabinke a reszta to juz wrozby i dedukcja Wink
}

web:
(You need to Login or Register to view media files and links)
(You need to Login or Register to view media files and links)
(You need to Login or Register to view media files and links)

1-top_074.jpg ( 450 KB | 6 Downloads )
2-bottom_071.jpg ( 455 KB | 0 Downloads )
3-1st-run_011.jpg ( 447 KB | 2 Downloads )
4-1st-run-post_002.jpg ( 218 KB | 1 Download )
5-shorted-ladder.jpg ( 260 KB | 1 Download )
6-ram-heating-up.jpg ( 340 KB | 2 Downloads )
7-ram-swap.jpg ( 246 KB | 0 Downloads )
8-temp-cooler.jpg ( 477 KB | 3 Downloads )
9-test_001.jpg ( 391 KB | 5 Downloads )

Polskie forum 3dfx » Powered by YaBB 2.7.00!
YaBB Forum Software © 2000-2024. All Rights Reserved.