Polskie forum 3dfx
Retro Computers >> Hardware PC >> Retro buildy
http://3dfx.pl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1622833823

Message started by Beszcza on 04. Jun 2021 at 21:10

Title: Retro buildy
Post by Beszcza on 04. Jun 2021 at 21:10
W ostatni miesiąc zbudowałem retro build na socket 7 z K6 166 MHz. Bazowo miał 32 mb ramu i S3 grafe. Na dziś dzień ma 192 sdramu i voodoo 2 (chodź mocno zastanawiam się czy nie wrócić tu z voodoo 1) i tą samą grafe. W poniedziałek zmienię proca na P1 233 MMX i na tym skończę tego builda.
Zastanwiam się nad slot 1 i P2 na pokładzie. Jeśli się zdecyduje to iść w stronę pci i posiadanego Voodoo 2 czy może iść w agp i Voodoo 3? Gierki jakie mają tak chodzić to igi, sof, Q 3, swat 4 itp.

Title: Re: Retro buildy
Post by MarianX on 04. Jun 2021 at 21:45
Do P233MMX z Voodoo2 będzie dobrym połączeniem natomiast do slot1 i gier które podałeś możesz śmiało brać Voodoo3. Jaki procek tu włożysz?

Title: Re: Retro buildy
Post by Beszcza on 04. Jun 2021 at 21:48
Może P2 450 MHz?

Title: Re: Retro buildy
Post by Neo on 04. Jun 2021 at 21:57
A na jakiej płycie ten Socket 7 masz? Bo brzmi jak byś go upośledził tym rozszerzeniem RAMu (64 MB cacheable range w większości klasyków)

Title: Re: Retro buildy
Post by Beszcza on 04. Jun 2021 at 22:04
ga 586tx 2 rev 1.06 obsługuje max. 256 mb ramu wiem że trochę przesadziłem ale w Unrealu 1 i UT 99 widziałem poprawę :)

Title: Re: Retro buildy
Post by MarianX on 04. Jun 2021 at 22:13
Hehehe jeśli chodzi o UT i ram to chyba lepiej przekarmić niż zagłodzić xd

P2-450 będzie lux. a jaka masz płytę?

W dziale benchmarki znajdziesz wielkie porównanie wydajności Voodoo3 3000 na wszelkiej maści procesorach :)

Title: Re: Retro buildy
Post by Beszcza on 04. Jun 2021 at 22:29
Oj tak Ut czy Q3 im więcej pamięci tym lepiej :D generalnie jeszcze nic nie mam na slot 1 hehe mam tylko plan w głowie :)

Title: Re: Retro buildy
Post by MarianX on 04. Jun 2021 at 22:42
To chyba bedzie ciężko/drogo zdobyć P2-450, ale byle P3 zrobi robotę. Na szczęście są jakieś ciekawe płyty slot1 na allegro itp Fajna platforma :)

Title: Re: Retro buildy
Post by 314TeR on 04. Jun 2021 at 22:51
Osobiście dla mnie PII raczej nie ma racji bytu... to taka epoka przejściowa do PIII. Jak ma być trochę oldscolowo to jakaś płyta Slot 1 na 440BX i do tego dowolne PIII, jak trochę nowocześniej to jakieś i815 coopermine lub tualatin na s370.

Title: Re: Retro buildy
Post by Beszcza on 04. Jun 2021 at 22:54
Mam adaxa na P3 z 633 MHz ale miałem wobec niego inne plany...

Title: Re: Retro buildy
Post by MarianX on 04. Jun 2021 at 23:15
Luzik, Voodoo3 na byle czym jest kosą

Title: Re: Retro buildy
Post by Beszcza on 04. Jun 2021 at 23:32
Ok w takim razie zmiana planów. Najpierw szukam V3 :)

Title: Re: Retro buildy
Post by 314TeR on 05. Jun 2021 at 00:06
Tylko w przypadku PII/PIII lepiej by było posadzić w AGP jakąś nvidię a w PCI 2 x Voodoo 2 w SLI. Wtedy byś pokrył więcej API a i sprzęt stałby się bardziej uniwersalny.

Title: Re: Retro buildy
Post by Beszcza on 05. Jun 2021 at 00:07
Przy dzisiejszych cenach V2 kogo stać na sli 🤣🤣🤣

Title: Re: Retro buildy
Post by 314TeR on 05. Jun 2021 at 00:09

Beszcza wrote on 05. Jun 2021 at 00:07:
Przy dzisiejszych cenach V2 kogo stać na sli 🤣🤣🤣


Za dwa lata może się okazać, że będziesz sobie pluł w brodę, że nie kupiłeś dziś drugiej.

Title: Re: Retro buildy
Post by KGB on 05. Jun 2021 at 01:07

Beszcza wrote on 04. Jun 2021 at 22:04:
ga 586tx 2 rev 1.06 obsługuje max. 256 mb ramu wiem że trochę przesadziłem ale w Unrealu 1 i UT 99 widziałem poprawę

to plyta na i430TX i wkladajac wiecej niz 64mb RAM pod win spowalniasz sprzet, bo omijasz cache L2,
niezaleznie od gry to nie ma sensu, przeciez nie zastosujesz wysokiej rozdzielczosci w UT, bo i tak karta i proc na to nie pozwola,

poprawe widzisz, bo 32MB to zdecydowanie za malo, ale 64MB jest w sam raz

wymiana na 233MMX troche bez sesnu, bo to drogi proc,
odblokowany MMX o dowolnym taktowaniu pozwoli podkrecic sie do tych samych wartosci, bo tutaj ograniczeniem jest plyta,
powinienes miec fsb75 bez laski, moze tez fsb83,
tego K6 166 podkrecisz do 233 raczej bez problemu, moze wiecej (tylko zre on wiecej pradu niz MMX),
ogarnij FSB ,bo 75 pozwoli taktowac proca 262MHz ,a to inna bajka niz 166

Title: Re: Retro buildy
Post by Beszcza on 05. Jun 2021 at 01:21
Popraw mnie jeśli się myle ale... K6 166 MHz nie.ma cache L2  z tego co pamiętam. A tak poza tym pisałem że mam już 233 MMX na stanie więc to dla mnie żaden dodatkowy koszt ;) a maszyna po dołożeniu ramu chodzi zdecydowanie lepiej.

Title: Re: Retro buildy
Post by Beszcza on 05. Jun 2021 at 01:26
Pewnie jest na płycie (L2 ) ale nigdzie nie mogę znaleźć ile ma.

Title: Re: Retro buildy
Post by KGB on 05. Jun 2021 at 03:05
L2 na plycie jest, zapewne 512kb, ale to mozesz sprawdzic albo programem diagnostycznym, albo odczytac oznaczenia z kosci SRAM

z 233MMX mozesz atakowac 262MHz lub 290MHz w zaleznosci od fsb

Title: Re: Retro buildy
Post by 314TeR on 05. Jun 2021 at 03:07
Jeśli 64MB RAM nie starcza i musi być użyty swap np na HDD, to spadek wydajności będzie rzędy wielkości większy niż teoretyczny brak cache L2 dla przestrzeni 64MB+.

Notabene ktokolwiek kiedykolwiek udowadniał faktyczny spadek wydajności takiej maszyny na 430TX 64MB vs 256MB? Ile to jest % i czy to nie jest odczuwalne i gdzie?

Title: Re: Retro buildy
Post by MarianX on 05. Jun 2021 at 07:39
Najpewniej na płycie jest 512KB cache, zobacz co jest w tabelce zaraz po rozruchu kompa. Możesz nagrać żeby nie restartować kompa jeśli przeoczysz xD

Napisz może jakie masz części do obu bulidow i ewentualnie czego możesz potrzebować. Zależy Ci na glide w obu kompach czy wystarczy by śmigały konkretne tytuły?

@314TeR
Racja, swap jest mordercą wydajności. Niedawno odpaliłem AX59Pro z K6-2 i 64MB pamięci bo akurat była blisko i patrzyła na mnie xd Benchmarki poszły w śmietnik xD na jednym procu 400 MHz miałem w jakimś teście 15 FPS a na drugim było 25 xD

Wydaje mi się że Phil sprawdzał procki K6-2/+ i wpływ niecachowanej pamięci na wydajność. Wyniki były bardzo ciekawe

Title: Re: Retro buildy
Post by Beszcza on 05. Jun 2021 at 09:41
Kurde aż mi się wierzyć nie chce, że przez dodanie ramu mam spadek wydajności. Muszę to sprawdzić w testach :) dam znać

Title: Re: Retro buildy
Post by Beszcza on 05. Jun 2021 at 09:57
Co do buildow. Mam tego 6 166 MHz i MMX 233. W zasadzie wymienię tego procka i tyle kończę build. Zrobię testy z ramem 64, 128 i 192 bo mocno mnie zaciekawiliście. Po przespanej nocy jednak z p2 zrezygnuje. Mam P3 667 MHz i myślę że na tym buildzie się skupie. Grafik na apg mam pełno zaczynać od rivy kończąc na radiach 9600 i GeForce 6200. Ale mocno mi chodzi po głowie danie jednak jakiegoś voodoo (tylko p co :p ) pomyśle i będę Was informował w tym temacie :)

Title: Re: Retro buildy
Post by MarianX on 05. Jun 2021 at 11:17
O tym mówiłem, elegancko zrobione
  (You need to Login or Register

Title: Re: Retro buildy
Post by Beszcza on 05. Jun 2021 at 13:19
Ciekawy materiał dzięki :)

Title: Re: Retro buildy
Post by KGB on 05. Jun 2021 at 20:19

314TeR wrote on 05. Jun 2021 at 03:07:
Notabene ktokolwiek kiedykolwiek udowadniał faktyczny spadek wydajności takiej maszyny na 430TX 64MB vs 256MB? Ile to jest % i czy to nie jest odczuwalne i gdzie?

czytalem test chyba na tomshardware i mozliwe,ze bylo to zwiazane wlasnie z i430TX,
byla widoczna roznica w ktoryms quake i to musi byc pod windowsem, bo win uzywa pamieci od tylu,a DOS podobno od przodu ,a wiec w dosie nie bedzie roznicy, jesli program nie wyjdzie poza 64mb (bo od przodu to tyle jest keszowane)

Title: Re: Retro buildy
Post by smola on 05. Jun 2021 at 21:24
G* prawda, cache L2 dziala niezaleznie od ilosci pamieci, bo to pamiec podreczna dla cpu, ktora trzyma ostatnie odczyty/zapisy z ram. Do tego to jest pamiec sram (nie sdram), o czasie dostepu 5-20ns, co w porownaniu z 60-80ns sdram ramow jest kosmosem (3-4-5 gen, na wyzszych gen. sa nizsze czasy). Im jej jest wiecej, to tym lepiej. Kwestia jest taka, ze zwiekszanie jej w nieskonczonosc, nie daje przyrostu wydajnosci, to jest opisane w manualach od intela - sa tabelki, pomiary itp.) Sam intel zaleca juz w epoce 486 aby jej bylo 256-512, w plytach z 386 jest jest zazwyczaj 64-128k, a w plytach z przed pentium 2 (ktory jako 1szy mial jej 512k), czyli 586 i pentium jest jej 128-256. Zrobcie sobie testy z wl. i wyl. cache, oraz write thru i write back, niedowiarki. Ze tez nikomu nie chce sie poczytac o architekturze procesorow i porobic samemu testy, tylko powielac plotki. Jakby L2 byla taka zla, to bysmy jej nie mieli do dzis, ani nawet L3, bo to nastepczyni L2... JP, co za ignorancja. I jeszcze info ze ram jest wolniejszy jak za duzo cache, rece opadaja ;) A dla grzebaczy zadanie domowe: czym sie rozni pamiec simm 30 i simm 72-pin, czym jest fpm i edo, jakie roznice sa pomiedzy nimi, oraz pomiedzy simm i sdram, a jakie sa pomiedzy sdram i ddr, itd. Kazdy ma prawo byc laikiem, ale sa granice jakies ;)

Title: Re: Retro buildy
Post by 314TeR on 05. Jun 2021 at 22:39
@smoła - skoro tak nas rozstawiasz po kątach, to wpierw dla Ciebie retoryczne pytanie. Jakie są czasy dostępu do danych w pamięci na i430TX dla obszaru do 64MB RAM a jakie dla 65 do 256MB RAM.

Tu nie chodzi o spowalnianie, a o przyśpieszenie dostępu jeśli dane mogą być w L2, a mogą się w nim znaleźć jedynie dane z przedziału 0-64MB. Dane z wyższych obszarów nie mogą trafić do L2, a że Windows jest ładowany od góry, to ładowanie i działanie Windowsa np na wspomnianym i430TX nie będzie tak sprawne na maszynie z 256MB jak na identycznej, ale z 64MB, o ile...

... i tu jest mały druczek... i różne sytuacje - możesz trafić na sytuację kiedy spowolnienie z powodu braku RAM, czyli konieczność swapowania, będzie większe niż hipotetyczny spadek poprzez brak objęcia przez L2. Następnie aby w ogóle odczuć ten spadek trzeba by wykazać, że taki przykładowy Q3 załadowany do obszaru 0-64MB działa zauważalnie szybciej niż w przedziale 65-256MB. Także ten tego, teorie teoriami, a w praktyce osobiście nie widziałem jakiś wiarygodnych porównań które by pokazały, że np brak L2 to spadek o XYZ%. Jedynie można zasymulować taką sytuację na maszynie z 64MB RAM i zrobić test raz z wyłączonym L2 a drugi z włączonym L2.

Title: Re: Retro buildy
Post by KGB on 06. Jun 2021 at 00:50
ja bede robil test na ATC-5000,
chce przetestowac konfiguracje:
2x32mb (modul 16 kosci)
2x32mb (4 kosci)
1x64mb (8 kosci)
1x64mb (4 kosci)
2x64mb (8 kosci)
1x128mb (16 kosci)

chce przy okazji sprawdzic, czy jest roznica miedzy modulami z 4 ,8 i 16 kosci, bo gdy naprawie inna plyte, to chce wiedziec ktory modul najlepiej wstawic (wylutuje dwa gniada dimm, ale wlutuje juz raczej tylko jedno sprawne)

Title: Re: Retro buildy
Post by leosh on 06. Jun 2021 at 08:42

KGB wrote on 06. Jun 2021 at 00:50:
ja bede robil test na ATC-5000,
chce przetestowac konfiguracje:
2x32mb (modul 16 kosci)
2x32mb (4 kosci)
1x64mb (8 kosci)
1x64mb (4 kosci)
2x64mb (8 kosci)
1x128mb (16 kosci)

chce przy okazji sprawdzic, czy jest roznica miedzy modulami z 4 ,8 i 16 kosci, bo gdy naprawie inna plyte, to chce wiedziec ktory modul najlepiej wstawic (wylutuje dwa gniada dimm, ale wlutuje juz raczej tylko jedno sprawne)



Czym będziesz testował ? AIDA64 i SpeedSys pod DOS ?

Title: Re: Retro buildy
Post by smola on 06. Jun 2021 at 17:54

314TeR wrote on 05. Jun 2021 at 22:39:
skoro tak nas rozstawiasz po kątach

Nie moim zamiarem jest rozstawianie kogokolwiek po katach, po prostu walcze z ciemnogrodem oraz, jak to mowi moj stary kumpel, prostuje powtarzane bzdury przekazywane jako urban legends.


314TeR wrote on 05. Jun 2021 at 22:39:
jakie są czasy dostępu do danych w pamięci na i430TX dla obszaru do 64MB RAM a jakie dla 65 do 256MB RAM.

Sa dokladnie takie same, zaleznie od tego jaki ram jest zapakowany, przecietnie to bedzie 70ns. Domyslam sie, ze byl to skrot myslowy i chodzilo ci o czas dostepu z cache i bez. Wymieszales ogolnie kilka przypadkow, czyli cache on, cache off, ram latency oraz wirtualizacja przestrzeni dyskowej jako swap. Wogole to dzieki za fajne zadanie domowe, pare rzeczy sie przejasnilo ;)

Odpowiadajac na pytanie, to w chipsetach TX oraz VX cache moze adresowac tylko 64MB ram, nie moge jednoznacznie powiedziec czy tylko pierwsze 64MB czy stronicuje kazde kolejne, bo nie mam datasheets, wiec korzystalem z ogolnodostepnych zrodel. Tu jest zgoda. Ale nie ma zgody na stwierdzenie, ze dodawanie pamieci powoduje spowalnianie. Bowiem, wszystko dziala tak, jak zostalo zaprojektowane. Jesli tylko 64MB ramu jest cacheowane a kolejne nie, to nic nie zmienia, nie wystepuje zadne spowalnianie, bo dziala to tak jak mialo pierwotnie dzialac. Producent tak to wymyslil i kropka. Jesli kupujesz malucha, to nie oczekujesz, ze bedzie smigal jak golf. Dodajac dodatkowy ram do TX/VX dostajesz to, za co zaplaciles, czyli cachowanie 64mb i brak cachowania dla wiekszej ilosci. Zatem mowienie o spowalnianiu jest bzdura, bo wszystko dziala tak, jak mialo dzialac. To ze jakis frustrat marudzi, ze mu cache obsluguje tylko 64MB ramu, to swiadczy, ze jest po prostu idiota, poniewaz mogl kupic wyzszy/lepszy chipset bez tego ograniczenia. Ale kupil taniego malucha i chce aby jezdzil jak golf.

Kolejna sprawa, to czasy. VX/TX to sa lata 96/97, gdzie wciaz krolowal DOS i w95, a kompy mialy po 4-8MB ramu, 12 to byla burzuazja, a 16 to juz tylko bogaci mieli. Nie znam nikogo, kto wtedy w kompie mial wiecej niz 16mb ramu, nawet kiedy kilka lat pozniej wszedl w98, ludzie mieli przecietnie 32-64mb ram. Zatem mozna przyjac, ze dla owczesnych kompow, problem ograniczonego adresowania cache nie istnial. A ci ktorzy potrzebowali wiecej ramu, po prostu kupowali lepszy sprzet, a nie marudzili ;)

No teraz dochodzi swap, czyli wirtualizacja dysku na pamiec za ktora odpowiada MMU. Tu pelna zgoda, ze swap to byl dramat, bo dyski mialy w najlepszym razie 10ms czas dostepu a glupi ram mial 70ns, to sa 2 rzedy wielkosci roznicy (jeszcze jest us po drodze). Zatem na tych gownianych plytach vx/tx, w wariancie ultra-pesymistycznym, lepiej byloby sie dusic na 64mb ram i swapem, czy moze lepiej dowalic kolejne 64mb czy wiecej i wylaczyc swap? Pytanie retoryczne.

Podsumowujac: wiecej cache = lepiej, wiecej ram = lepiej, swap = off, spowalnianie? pffff.

Mam nadzieje, ze nie urazilem uczuc a dyskusja tylko otworzyla oczy na pewne rzeczy, ktore niedowiarkom nie bylo dane zobaczyc wczesniej - czy ty wiesz co my robimy tym misiem? ;)

P.S. Jeszcze dodam tylko wlasny komentarz z e-maga #TAC6 ktorego napisam pare lat pozniej (lipiec 2002) w dobie w98, ktory pokazuje ile ramu ludzie mieli w kompach przecietnie ;)
"""
Pare luznych grypsow
Engine  tacka zostal napisany calkowicie od nowa, nie uzywa zadnych fakerskich
API  z  GDI windy, wszystko zostalo naklepane a asmie... Nie uzywa tez zadnego
dopalania  HW z karty poprzez DX tak ze dziala nawet na zabytkowych grafikach,
np. takiej jak ma butthead :) Silnie wykorzystuje MMX, niestety w tych czasach
to  pentium 200 jest juz zabytkiem (tak, wiem ze pare osob mnie bedzie chcialo
zlinczowac za ten text :) Tak samo sprawa ma sie z zapotrzebowaniem na pamiec,
max.  zapotrzebowanie  to  20  pare  mega wolnego ramu, dla pewnosci ustawilem
limit  na 32MB, i co niektorzy moga zobaczyc boxa z infem... No ale takie jest
zycie  ze  w  tych  czasach  standard  to  128MB...
"""

tac6memtest.png ( 6 KB | 22 Downloads )

Title: Re: Retro buildy
Post by forteller on 06. Jun 2021 at 20:12

smola wrote on 06. Jun 2021 at 17:54:

314TeR wrote on 05. Jun 2021 at 22:39:
akie są czasy dostępu do danych w pamięci na i430TX dla obszaru do 64MB RAM a jakie dla 65 do 256MB RAM.

Sa dokladnie takie same, zaleznie od tego jaki ram jest zapakowany, przecietnie to bedzie 70ns. Domyslam sie, ze byl to skrot myslowy i chodzilo ci o czas dostepu z cache i bez. Wymieszales ogolnie kilka przypadkow, czyli cache on, cache off, ram latency oraz wirtualizacja przestrzeni dyskowej jako swap. Wogole to dzieki za fajne zadanie domowe, pare rzeczy sie przejasnilo ;)

Nikt niczego nie wymieszał. Zmierz sobie i sprawdź sobie sam. Nie będą to też wartości rzędu 70ns (pomyliło Ci się z komputerami, gdzie kontroler pamięci jest zintegrowany już z procesorem, ewentualnie późnym LGA775 z wysoko taktowaną szyną i szybką pamięcią DDR2).

Jeśli dobrze rozumiem, Tobie chodzi o czystą semantykę. Masz komputer na VX/TX z 64MB RAM i jak dołożysz kolejne 64MB to będzie wolniej? No będzie. Czy to jest zgodnie z założeniami producenta? No jest. O co kręcić dramaty?

A problem istniał, tylko później bo część osób zdecydowała się na upgrade już istniejących komputerów i taki K6-2/2+/III/III+ z 128MB RAMu w 2000 roku to nie jest już jakaś abstrakcja, choć 64MB pamięci wydaje mi się wciąż nieco bardziej typową wartością dla tego typu komputerów.

Title: Re: Retro buildy
Post by smola on 06. Jun 2021 at 20:46

Quote:
Nikt niczego nie wymieszał. Zmierz sobie i sprawdź sobie sam.

Nie pomylilo mi sie nic, ram mial dostep ~70ns, cache byl pomiedzy cpu a ram z czasem dostepu 5-20ns, czyli jakies 3.5-14x szybszym sram., zaleznie co miales na plycie. Cache mogles wlaczyc/wylaczyc w biosie, albo wrecz wyjmujac uklady z plyty. I mogles sie meczyc z bezposrednim dostepem do pamieci ram. Dziekuje.


Quote:
pomyliło Ci się z komputerami, gdzie kontroler pamięci jest zintegrowany już z procesorem

Nie pomylilo sie, to jest czas dostepu, ktory jest niezalezny od cpu/mostka. to jest max kiedy masz dostep


Quote:
O co kręcić dramaty?

O nic, prostowanie rzeczywistosci ;)


Quote:
A problem istniał

Postepu nie zatrzymasz, kupiles badziewie, to masz badziewie. Proste ;)

Title: Re: Retro buildy
Post by KGB on 06. Jun 2021 at 22:07

smola wrote on 06. Jun 2021 at 20:46:
Postepu nie zatrzymasz, kupiles badziewie, to masz badziewie. Proste

problem w tym, ze TX byl najszybszym (chyba, moze VP2 mu dorownuje), najdrozszym i najnowszym (intela) chipsetem s7, wiec trudno go pod tym wzgledem nazwac badziewiem,
usprawiedliwiac w ten sposob to mozna PCpartnera czy PCchipsa, ktorzy do swoich plyt montowali malo SRAM i w ten sposob sztucznie ograniczali keszowanie - chociaz zauwazylem, ze zostawiali sobie pole do rozbudowy modelu,
mam PCpartnera na VPX z 256kb w dwoch kosciach i sa jeszcze dwa miejsca na PCB,
tak samo mam PCchips na MVP4 z 512kb w jednej kosci i jedno puste miejsce (z 512kb ograniczenie do 64mb z maks predkoscia i do 128mb z utrata wydajnosci ~3%  - tak wyczytalem)



leosh wrote on 06. Jun 2021 at 08:42:
Czym będziesz testował ? AIDA64 i SpeedSys pod DOS ?

SpeedSys na pewno, aide chyba tez dorzuce, zeby jakies teoretyczne roznice wyluskac,
ale najbardziej interesuje mnie praktyczna roznica, wiec planuje quake2 i moze q3,
Unreala chetnie bym sprawdzil, ale nie wiem czy a wbudowany test

Title: Re: Retro buildy
Post by GL1zdA on 07. Jun 2021 at 10:51
430TX nie tyle był najszybszy ile najnowszy. Zdecydowanie nie najdroższy, HX był droższy. Jeśli chodzi o pamięć, to nie zobaczysz szczególnej różnicy między 430FX (z cache'em pipelined burst)/HX/VX/TX. Przy 430TX większy jest zysk mostka południowego PIIX4, który obsługuje UDMA niż z tego, że jest nowszy. Ograniczenie do 64 MB boleć zaczyna dopiero jak wrzucasz szybkie procesory typu K6-2 i chcesz mieć dopasowaną ilość RAMu.

Co do samego builda, to Voodoo 2 trochę będzie tu ograniczone. Szybsze niż Voodoo 1, ale skrzydeł nie rozwinie, szczególnie w czymś bardziej zaawansowanym niż GLQuake. Tu masz benchmarki "z epoki":

  (You need to Login or Register
  (You need to Login or Register


smola wrote on 06. Jun 2021 at 17:54:


314TeR wrote on 05. Jun 2021 at 22:39:
jakie są czasy dostępu do danych w pamięci na i430TX dla obszaru do 64MB RAM a jakie dla 65 do 256MB RAM.

Odpowiadajac na pytanie, to w chipsetach TX oraz VX cache moze adresowac tylko 64MB ram, nie moge jednoznacznie powiedziec czy tylko pierwsze 64MB czy stronicuje kazde kolejne, bo nie mam datasheets, wiec korzystalem z ogolnodostepnych zrodel.

Przecież tu nie potrzeba datasheetu, bo w tym przypadku cache L2 może dotyczyć tylko adresów fizycznych. MMU masz w CPU, jak coś z niego wychodzi na zewnątrz, to jest adresem fizycznym.

Title: Re: Retro buildy
Post by zyga64 on 07. Jun 2021 at 14:23
Dotychczas tłumaczyłem sobie zjawisko spowalniania działania komputera po przekroczeniu bariery 64MB w ten sposób:

"Normally, performance will be degraded above 64MB of RAM; the chipset caches the first 64MB, but because of Windows' top down memory structure, all of the critical items will be loaded at the top of memory first, outside the cached area."


Cytat z forum:   (You need to Login or Register

Ok, może nie jest to źródło naukowe, ale tłumaczy wg. mnie całkiem przekonująco.

Polskie forum 3dfx » Powered by YaBB 2.6.1!
YaBB Forum Software © 2000-2024. All Rights Reserved.