Polskie forum 3dfx
Retro Computers >> Nasze Buildy >> Zlotowy mATX: 3200+ / AM39L / 1GB / 9600SE / ALS4k
http://3dfx.pl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1644619354;post=16

Message started by forteller on 11. Feb 2022 at 23:42

Title: Re: Zlotowy MicroATX: 3200+ / AM39L / ? / ? / ?
Post by udam_u on 14. Feb 2022 at 20:41
forteller wrote on 14. Feb 2022 at 11:02:
Powiem Wam Panowie, że jednak kusicie swoimi propozycjami, zwłaszcza udam_u Wink
udam_u wrote on 13. Feb 2022 at 04:30:
Grafikę dałbym Radeona 8500 zielonego i cynilbym na zlocie efektami Trueform w Q2 itd. (; Epokowo zgadza się z resztą podzespolow mniej więcej, pozwoli prockowi rozwinąć skrzydła i ma unikalne ficzery (najkompletniejsza karta DX8). Parhelia też by mogła być teoretycznie - ale wydaje mi się, że przy niej taki procek by się marnował, o jedną epokę jednak za stara jest. Karta muzyczna jakaś zielona z A3D koniecznie do tego.

Nie do końca rozumiem aspekt epok. Parhelia jest kartą młodszą od Radosława 8500, a wydajność ma zbliżoną. Wszystkie one jednak pochodzą z czasu, gdzie top u AMD to były pierwsze Palomino. Ostatnie Bartony to już 2003 rok i bardziej pasują do Radeona 9700/9800. Mimo to, propozycja jest kusząca, bo nigdy nie widziałem TruForm w akcji. Z drugiej jednak strony, 8500 mam tylko w wersji od Herculesa która jest niebieska. Parhelii nie mam wcale.

Pamięć mnie zawiodła i zamieszałem z tymi epokami.  Faktycznie Parhelia jest młodsza od Radeon 8500. Chipset płyty z tego co widziałem jest z 2003, procesor też, także faktycznie coś na R300 pasuje lepiej (jeżeli epokowość jest istotna). Sam też w moich retro eksperymentach ceniłem Radeona 9500 128MB, kultowa karta do modowania. Możesz tteż ewentualnie Radeona 9800SE rozważyć, chociaż z ttych dwóch (9500 i 9800SE) tego pierwszego bardziej cenie (bo mam wrażenie, że wielu ludzi nie znało jego jadów po użyciu sterowników Omega). Miałem kilka Radeonów 9500, wszystkie udało mi się odblokować ale nie wszystkie miały w pełni sprawne odblokowane potoki. Miałem np. przypadek, który w grach zachowywał się super (zero oznak wady) ale w teście artefaktów ATi Tool miał błędy (można sprawdzić z ciekawości).

Wracając do Radka 8500 to pomimo tego, że był faktycznie dojrzalszy od Parheli to z tego co pamiętam w większości testów z tamtej epoki był od niej szybszy (pomimo mocarnej 256bitowej magistrali pamięci oraz dokokszonej konfiguracji 4x4 jednostek renderujących w Parheli). Prawdopodobnie było to spowodowane tym, że Matrox miał czystą przepustowość a ATi korzystało ze sprytnych technologii typu HyperZ (czyli w pewnym sensie historia podobna jak Kyro i Geforce).
W czasach po Radeonie 8500 zastanawiałem się dlaczego tak ciekawa funckja jak Trueform została porzucona. Po kilku latach powróciła w pewnym sensie w nowej formie (tesselacja) DX11. Jest kilka gier, które fajnie wyglądają z Trueform - przykładowo Serious Sam miał ją chyba nawet natywnie zaimplementowaną (swoją drogą  jest to moim zdaniem jedna z ciekawszych, niedocenionych gier do benchowania, ponieważ potrafi zrobić użytek z różnych konfiguracji GPU, np. trzy jendostki teksturujące na potok jak w Radeonie 1 lub cztery jak w przypadku Parheli).

Parhelia natomiast na zawsze zapisała się w moim sercu ze względu na jakość obrazu. Fragment Antyaliasing dawał efekt lepszy niż tradycyjny Super Sampling x4 a działał szybciej. Poza tym był jeszcze jeden super ciekawy efekt - Haedware Displacement Mapping (ale chyba żadna gra nie została stworzona z jego obsługą specjalnie pod Matroxa, później w grach z epoki DX9 był ten efekt czasami wykorzystywany ale już w formie shadera a nie sprzętowo jak było to w Parheli przygotowane).

Polskie forum 3dfx » Powered by YaBB 2.7.00!
YaBB Forum Software © 2000-2024. All Rights Reserved.