Page Index Toggle Pages: [1] 2  Send Topic
Hot Topic (More than 10 Replies) Karta dźwiękowa do DOSa (Read 6350 times)
forteller
3dfx Friends
*****
Offline


Overclocking since 2003

Posts: 3262
Location: KrakĆ³w
Joined: 28. Jan 2018
Gender: Male
Karta dźwiękowa do DOSa
30. May 2018 at 14:24
 
Cześć,
Teoretycznie temat był wielokrotnie poruszany i materiałów w internecie jest masę, ale chciałbym posłuchać Waszych opinii na ten temat. Pomóżcie mi wybrać odpowiednią kartę dźwiękową do dosa Smiley

Może na start karty które posiadam:
SB 2.0 CT1350 (na pewno uszkodzona, musiałbym przylutować brakujące elementy, a nie ma gwarancji czy będzie działać)
AWE32 PnP CT3990
AWE64 Value CT4500 + CT4520
GUS Classic 3.74
Primax M-16B

Zastanawiam się, czy nie zaniechać całej tej listy i podjąć którąś z tanich kart Yamaha z prawdziwym OPL3 i dołożyć do niej Dreamblaster S2 (który musiałbym kupić) zachęcony pozytywnymi opiniami w internetach. Naczytałem się trochę na ten temat, ale doświadczenie mam z tym mam bliskie zeru. Niby używałem AWE32 pod DOSem trochę i nie miałem z nim problemów, ale akurat gry które chciałem ograć były "SoundBlaster - friendly". Chciałbym móc pograć w jak najwięcej starych gier bo być może czeka mnie coś ciekawego co ominąłem. Nie grałem na przykład w Commander Keen 4!

Karta ma trafić do K6-III z podpisu który obecnie... nie działa. Padła płyta główna, bądź procesor. Utrata któregokolwiek byłaby dotkliwa, także w najbliższym czasie przysiądę do tego tematu, a tymczasem czekam na opinie Smiley

Jak coś, to chętnie odpowiem na bonusowe pytania jak i również wysłucham skierowania do wujka google Smiley
  

Mam za dużo zestawĆ³w i za dużo tekstu naprodukowałem aby to wszystko tutaj pomieścić...
Back to top
IP Logged
 
Neo
3dfx Friends
*****
Offline


Developing Engineer

Posts: 4247
Location: Birkenhead
Joined: 04. Jan 2016
Gender: Male
Re: Karta dźwiękowa do DOSa
Reply #1 - 30. May 2018 at 14:50
 
W AWE pod DOSem boli mnie, że nie idzie soundbanku do RAMu załadować. Chyba że po prostu nie wiem jak to zrobić? Mam w Socket 3 CT4520, a w SS7 SB32 z 8MB pamięci, gram w Heroes 2 na obu i z 8 MB bankiem pod windą brzmi znacznie lepiej. Nie mam jeszcze GUSa żeby porównać co w DOSie się lepiej sprawdza (1MB ROM na AWE czy ładowane sample na Gravisie), jak będę miał to będzie pierwsze co wypróbuję Smiley
  

DIY woodbox: AMD 386DX40, 32MB RAM, Diamond Stealth VRAM 1MB, Aztech Pro16 ABI (AZT2316), Primax SoundStorm Wave M16B 1MB (GUS Classic clone), ST3491A, 256MB CF, Windows 95
Socket 7: AOpen AP59s, Cyrix M II-300GP (225 MHz), 64MB SDRAM, SiS 6326 8MB SGRAM, SB32 CT3670 8MB, 9.1 GB IBM SCSI HDD, Win98FE
Socket A: WinFast K7S741, Sempron 2400+ @1960MHz water cooled, 1 GB DDR400, WinFast Geforce 6600 128MB, Audigy SB0090, PCI SATA card (SIL3114), 80GB IDE HDD 3.5", 160GB SATA HDD 2.5", WinXP
Back to top
IP Logged
 
Jenot
3dfx Friends
*****
Offline


Jenot

Posts: 1783
Location: Chełm
Joined: 15. Jan 2015
Gender: Male
Re: Karta dźwiękowa do DOSa
Reply #2 - 30. May 2018 at 15:22
 
Jeśli tylko do gier to polecam zestaw AWE32+GUS. Jest sporo gier, które brzmią świetnie z GUSem, niestety większość (zwłaszcza starszych) w ogóle go nie obsługuje, a MegaEm/SBOS to proteza, która nie zawsze daje radę. Da się to ze sobą pogodzić i na takim zestawie pod FreeDOS z Multiconfigiem działa bezproblemowo. Większość innych ISA emuluje niestety tylko SB Pro i gry obsługujące SB16 będą brzmiały gorzej.
Soundfonty (ale tylko w formacie SBK) da się załądować przez AWEUTIL, podmieniając banki na większe w katalogu c:\sb16\sfbank (synthgm.sbk dla General Midi i synthmt.sbk dla MT-32). W autoexec.bat dodajesz linię aweutil /EM:GM żeby załadował bank General Midi i aweutil /EM:MT32 dla MT-32. Działa to niestety tylko dla gier, które działają w trybie "real", wszystkie wykorzystujące ekstendery (dos4gw i podobne) nie zadziałają. Dla gier, które mają opcję AWE32 nie musisz tego robić, w starszych ładujesz bank i wybierasz General Midi albo MT-32. To działa.

Korzystam jeszcze czasem z egzotycznej konfiguracji: AWE32 (ustawiam sound effects na SB16) i Terratec EWS64XL (soundbank 10MB i ustawiam music na General Midi). Wyjścia do głośników, które miksują obydwa sygnały. I to w wielu grach jest połączenie idealne.
  

ATC-5220, K6-III 400, 512MB RAM, Voodoo3 3000 AGP, GUS MAX 1MB, Terratec EWS64 XL, AWE32 CT2760, 3x40GB HDD, DVD TSSTcorp, FreeDOS, OS/2 Warp 4, Win95 OSR2
Back to top
GTalk  
IP Logged
 
Batyra
VIP Member
*****
Offline


collection.batyra.pl

Posts: 7067
Location: Lublin
Joined: 11. Jul 2016
Gender: Male
Re: Karta dźwiękowa do DOSa
Reply #3 - 30. May 2018 at 16:15
 
Jenot wrote on 30. May 2018 at 15:22:
Jeśli tylko do gier to polecam zestaw AWE32+GUS.


Miałem to napisać! Dokładnie tak!
Teraz jestem w robocie - ale później postaram się dokładniej odpisać.
  
Back to top
WWW  
IP Logged
 
Neo
3dfx Friends
*****
Offline


Developing Engineer

Posts: 4247
Location: Birkenhead
Joined: 04. Jan 2016
Gender: Male
Re: Karta dźwiękowa do DOSa
Reply #4 - 30. May 2018 at 16:25
 
Jenot wrote on 30. May 2018 at 15:22:

Soundfonty (ale tylko w formacie SBK) da się załądować przez AWEUTIL, podmieniając banki na większe w katalogu c:\sb16\sfbank (synthgm.sbk dla General Midi i synthmt.sbk dla MT-32). W autoexec.bat dodajesz linię aweutil /EM:GM żeby załadował bank General Midi i aweutil /EM:MT32 dla MT-32. Działa to niestety tylko dla gier, które działają w trybie "real", wszystkie wykorzystujące ekstendery (dos4gw i podobne) nie zadziałają. Dla gier, które mają opcję AWE32 nie musisz tego robić, w starszych ładujesz bank i wybierasz General Midi albo MT-32. To działa.

A gry, które mają opcję AWE 32, ale korzystają z dos4gw?
  

DIY woodbox: AMD 386DX40, 32MB RAM, Diamond Stealth VRAM 1MB, Aztech Pro16 ABI (AZT2316), Primax SoundStorm Wave M16B 1MB (GUS Classic clone), ST3491A, 256MB CF, Windows 95
Socket 7: AOpen AP59s, Cyrix M II-300GP (225 MHz), 64MB SDRAM, SiS 6326 8MB SGRAM, SB32 CT3670 8MB, 9.1 GB IBM SCSI HDD, Win98FE
Socket A: WinFast K7S741, Sempron 2400+ @1960MHz water cooled, 1 GB DDR400, WinFast Geforce 6600 128MB, Audigy SB0090, PCI SATA card (SIL3114), 80GB IDE HDD 3.5", 160GB SATA HDD 2.5", WinXP
Back to top
IP Logged
 
Jenot
3dfx Friends
*****
Offline


Jenot

Posts: 1783
Location: Chełm
Joined: 15. Jan 2015
Gender: Male
Re: Karta dźwiękowa do DOSa
Reply #5 - 30. May 2018 at 16:38
 
@Neo Wtedy nie ładujesz soundfontów i ustawiasz w grze AWE32. Gry, które korzystają z dobrodziejstw AWE ładują własne sample.
  

ATC-5220, K6-III 400, 512MB RAM, Voodoo3 3000 AGP, GUS MAX 1MB, Terratec EWS64 XL, AWE32 CT2760, 3x40GB HDD, DVD TSSTcorp, FreeDOS, OS/2 Warp 4, Win95 OSR2
Back to top
GTalk  
IP Logged
 
Neo
3dfx Friends
*****
Offline


Developing Engineer

Posts: 4247
Location: Birkenhead
Joined: 04. Jan 2016
Gender: Male
Re: Karta dźwiękowa do DOSa
Reply #6 - 30. May 2018 at 17:02
 
Acha, chyba że tak Smiley Dzięki za wyjaśnienie!
  

DIY woodbox: AMD 386DX40, 32MB RAM, Diamond Stealth VRAM 1MB, Aztech Pro16 ABI (AZT2316), Primax SoundStorm Wave M16B 1MB (GUS Classic clone), ST3491A, 256MB CF, Windows 95
Socket 7: AOpen AP59s, Cyrix M II-300GP (225 MHz), 64MB SDRAM, SiS 6326 8MB SGRAM, SB32 CT3670 8MB, 9.1 GB IBM SCSI HDD, Win98FE
Socket A: WinFast K7S741, Sempron 2400+ @1960MHz water cooled, 1 GB DDR400, WinFast Geforce 6600 128MB, Audigy SB0090, PCI SATA card (SIL3114), 80GB IDE HDD 3.5", 160GB SATA HDD 2.5", WinXP
Back to top
IP Logged
 
forteller
3dfx Friends
*****
Offline


Overclocking since 2003

Posts: 3262
Location: KrakĆ³w
Joined: 28. Jan 2018
Gender: Male
Re: Karta dźwiękowa do DOSa
Reply #7 - 30. May 2018 at 22:13
 
Najprawdopodobniej padła jednak płyta główna. Mam nadzieję że ona, bo nie mam drugiego K6-III+. W każdym razie, nie wstaje również z K6-2.

Jakie miałbym korzyści z posiadania GUS w tandemie z AWE32? Rozważałem dorzucenie GUSa, ale nie widziałem dla niego zastosowania.

Pewnie zasługuję na lincz, powinienem wiedzieć takie rzeczy Cheesy
  

Mam za dużo zestawĆ³w i za dużo tekstu naprodukowałem aby to wszystko tutaj pomieścić...
Back to top
IP Logged
 
sajmon
Forum Administrator
******
Offline


Old games!

Posts: 3629
Location: Czeladź / Śląsk
Joined: 22. Mar 2016
Gender: Male
Re: Karta dźwiękowa do DOSa
Reply #8 - 30. May 2018 at 22:25
 
Ja mam awe 32 z db50xg i do tego gus. Należy pamiętać że całkowicie stare gry raczej na awe nie zagrają. Głównie chodzi o produkcję poniżej 92 roku .Mają problem z awe. Co do awe32 -największą kompatybilność z dosem ma wersja no pnp.Pnp już wali dźwiękowymi krzakami
  

(You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
 
IP Logged
 
forteller
3dfx Friends
*****
Offline


Overclocking since 2003

Posts: 3262
Location: KrakĆ³w
Joined: 28. Jan 2018
Gender: Male
Re: Karta dźwiękowa do DOSa
Reply #9 - 30. May 2018 at 22:34
 
No ja niestety jestem w posiadaniu dopasionej, ale posiadającej raczej niechcianej wersji - CT3990. Czyli PnP z CQM.
  

Mam za dużo zestawĆ³w i za dużo tekstu naprodukowałem aby to wszystko tutaj pomieścić...
Back to top
IP Logged
 
Neo
3dfx Friends
*****
Offline


Developing Engineer

Posts: 4247
Location: Birkenhead
Joined: 04. Jan 2016
Gender: Male
Re: Karta dźwiękowa do DOSa
Reply #10 - 30. May 2018 at 23:58
 
forteller wrote on 30. May 2018 at 22:13:
Jakie miałbym korzyści z posiadania GUS w tandemie z AWE32?

Na AWE masz jakby nie patrzeć natywne SB i pełną kompatybilność z Adlibem. Niestety większość gier DOSowych z obsługą General Midi będzie używała tylko banku ROM (1MB), podczas gdy Gravis potencjalnie będzie ładowany patchami lepszej jakości, bo nie używa wszystkich na raz. No i tak jak z 3dfx i Glide w grafikach - będą rzeczy, które po prostu na GUSie brzmią najlepiej Wink
  

DIY woodbox: AMD 386DX40, 32MB RAM, Diamond Stealth VRAM 1MB, Aztech Pro16 ABI (AZT2316), Primax SoundStorm Wave M16B 1MB (GUS Classic clone), ST3491A, 256MB CF, Windows 95
Socket 7: AOpen AP59s, Cyrix M II-300GP (225 MHz), 64MB SDRAM, SiS 6326 8MB SGRAM, SB32 CT3670 8MB, 9.1 GB IBM SCSI HDD, Win98FE
Socket A: WinFast K7S741, Sempron 2400+ @1960MHz water cooled, 1 GB DDR400, WinFast Geforce 6600 128MB, Audigy SB0090, PCI SATA card (SIL3114), 80GB IDE HDD 3.5", 160GB SATA HDD 2.5", WinXP
Back to top
IP Logged
 
forteller
3dfx Friends
*****
Offline


Overclocking since 2003

Posts: 3262
Location: KrakĆ³w
Joined: 28. Jan 2018
Gender: Male
Re: Karta dźwiękowa do DOSa
Reply #11 - 31. May 2018 at 12:09
 
Świetne wieści! Płyta pochłonęła również i K6-III+... Na razie nie wiem co robić. Mam wolny dzień, pomyślę sobie nad tym na spokojnie.
  

Mam za dużo zestawĆ³w i za dużo tekstu naprodukowałem aby to wszystko tutaj pomieścić...
Back to top
IP Logged
 
Neo
3dfx Friends
*****
Offline


Developing Engineer

Posts: 4247
Location: Birkenhead
Joined: 04. Jan 2016
Gender: Male
Re: Karta dźwiękowa do DOSa
Reply #12 - 31. May 2018 at 12:28
 
Kondolencje Sad
  

DIY woodbox: AMD 386DX40, 32MB RAM, Diamond Stealth VRAM 1MB, Aztech Pro16 ABI (AZT2316), Primax SoundStorm Wave M16B 1MB (GUS Classic clone), ST3491A, 256MB CF, Windows 95
Socket 7: AOpen AP59s, Cyrix M II-300GP (225 MHz), 64MB SDRAM, SiS 6326 8MB SGRAM, SB32 CT3670 8MB, 9.1 GB IBM SCSI HDD, Win98FE
Socket A: WinFast K7S741, Sempron 2400+ @1960MHz water cooled, 1 GB DDR400, WinFast Geforce 6600 128MB, Audigy SB0090, PCI SATA card (SIL3114), 80GB IDE HDD 3.5", 160GB SATA HDD 2.5", WinXP
Back to top
IP Logged
 
forteller
3dfx Friends
*****
Offline


Overclocking since 2003

Posts: 3262
Location: KrakĆ³w
Joined: 28. Jan 2018
Gender: Male
Re: Karta dźwiękowa do DOSa
Reply #13 - 04. Jun 2018 at 11:24
 
Panowie... I'm back! Grin

W związku ze śmiercią w niewyjaśnionych okolicznościach całej platformy Shuttle HOT-591P wraz z K6-III+, dokonało się kilka rewolucji. Przede wszystkim, na podstawie tego komputera, jestem w trakcie kompletowania dwóch innych. W formacie AT będzie to 2x Pentium MMX 233 + Tyan S1563D, a platforma K6 zostaje przeniesiona w futurystyczny świat ATX wraz z Gigabyte GA-5AX Wink Na razie do komputera tego trafił zwyklak K6-2, ale K6-III+ jeszcze wróci i chyba jednak złożę jako kolejna osoba "4in1 Phila", choć jeśli chodzi o dźwięk, pójdę za Waszą radą i do K6 wskoczy AWE32 + Gravis. Choć chyba raczej zamiast "będzie" i "wskoczy" powinienem był powiedzieć - "już jest" i "wskoczyły" Smiley Oba komputery są poskładane i wstają, a jeśli o Tyana chodzi to na razie jest tam AWE64 CT4500, lecz gdzieś tam majaczy mi zakup AWE64 Gold.

Jak być może zauważyliście w dziale giełda, mój Gravis nie ma śledzia i jest w podstawowej konfiguracji pamięci. W związku z tym mam pytanie - czy zanim go skompletuję, mogę używać Primaxa M16C (jednak mam "C" a nie "B") do którego bez problemu dobiorę kostkę 512k i ma śledzia, a gdy Gravis będzie gotowy, po prostu go wrzucić w miejsce Primaxa? Jeśli ustawię adres na ten sam, podmiana nie powinna zostać zauważona przez sterownik i gry, nie?
  

Mam za dużo zestawĆ³w i za dużo tekstu naprodukowałem aby to wszystko tutaj pomieścić...
Back to top
IP Logged
 
Jenot
3dfx Friends
*****
Offline


Jenot

Posts: 1783
Location: Chełm
Joined: 15. Jan 2015
Gender: Male
Re: Karta dźwiękowa do DOSa
Reply #14 - 04. Jun 2018 at 11:35
 
Ten sam chip, Primax to klon Classica, nie będziesz miał żadnych problemów. Ja mam ustawionego Maxa jako 240,7,1,1, a AWE 220,5,3,3. Gameport mam włączony na GUSie, bo nawet jeśli go wyłączę (nie włączę) w autoexecu to port i/o i tak jest zajęty i nie da się skorzystać z joya podłączonego do SB.
  

ATC-5220, K6-III 400, 512MB RAM, Voodoo3 3000 AGP, GUS MAX 1MB, Terratec EWS64 XL, AWE32 CT2760, 3x40GB HDD, DVD TSSTcorp, FreeDOS, OS/2 Warp 4, Win95 OSR2
Back to top
GTalk  
IP Logged
 
Page Index Toggle Pages: [1] 2 
Send Topic