Page Index Toggle Pages: 1 [2] 3  Send TopicPrint
Very Hot Topic (More than 25 Replies) 3DFX - Historia Alternatywna. (Read 460 times)
Callahan
VIP Member
*****
Online



Posts: 5258
Location: Świętokrzyskie
Joined: 29. Mar 2014
Gender: Male
Re: 3DFX - Historia Alternatywna.
Reply #15 - 12. Sep 2018 at 16:34
Print Post  
"Taką gospodarkę rozwalić! I to w szesnaście miesięcy!"

(You need to Login or Register to view media files and links)
  

(You need to Login or Register to view media files and links)
HP XU 6/200 2x PII-OD/512MB/VB/SCSI/XP sp1
IBM Z Pro 6899 2xPPRO/256MB/VB/SCSI/NT4
PR440FX 2x PII-OD/512MB/VB/SCSI/W2K
(You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
IP Logged
 
udam_u
YaBB Newbies
*
Offline



Posts: 90
Location: Wrocław
Joined: 17. Jul 2018
Gender: Male
Re: 3DFX - Historia Alternatywna.
Reply #16 - 12. Sep 2018 at 20:37
Print Post  
3DFx założyło 3 doświadczonych pracowników z highendowego Sgi. Nie ma się więc co dziwić, że pierwsze Voodoo było tak udanym chipem. To podobna sytuacja jak w przypadku pierwszego Athlona , gdzie ludzie znający się na budowaniu drogich wydajnych układów zostali zaprzątnięci do stworzenia tańszego konsumenckiego ale wciąż wydajnego układu. Kiedyś czytałem wywiad z pracownikami 3Dfx i jeden z nich mówił, że dzięki wcześniejszym doświadczeniom wiedzieli dokładnie co potrzeba aby Voodoo 1 był bardzo dobry, głównym wyzwaniem było podjęcie decyzji co zostaje jako funkcja sprzętowa a co wylatuje aby chip nie były za drogi. Dlatego triangle setup engine nie było w Voodoo 1 aby powrócić w Voodoo 2 przy okazji wprowadzenia mniejszego procesu technologicznego.

Myślę, że współpraca z Quantum 3D, wcześniejsze korzenie w Sgi oraz słaba konkurencja na rynku spowodowały, że firma uwierzyła w słuszność drogich rozwiązań wielochipowych. Zapewne byłoby to ok, gdyby nie bardzo agresywna polityka Nvidii, która nastawiła się na maksymalne wykorzystanie prawa Moora (Riva 128 3,5mln tranzystorów, bardzo dużo jak na swoje czasy, Riva TNT już 7mln tranzystoró) i dzięki 3 zespołom projektantów nastawiła się na to aby dwa razy w roku prezentować nowe konstrukcje ("Back to schoool" oraz "Spring Refresh"). Polityka ta była tak agresywna, że sam Huang uważał, że stać ich maksymalnie na 30 dni opóźnienia, później bankrut. Aby ten szaleńczy plan dało się realizować Nvidia inwestowała olbrzymie środki w sprzęt pozwalający na emulację pracy układów aby wykryć wszystkie istotne błędy przed wyprodukowaniem fizycznego układu.
3DFx natomiast ociągało się jeżeli chodzi o wprowadzanie kolejnych procesów technologicznych i czerpanie z nich korzyści. Voodoo 2 było wciąż bardzo udaną konstrukcją ale głównie ze względu na SLI i na tamten moment pozwalało utrzymać prymat wśród akceleratorów 3D ale już wtedy zaczeły pojawiać się głosy, że TNT jest porównywalnie szybka jak pojedyncze V2 a jakość obrazu lepsza dzięki 32 bitowemu kolorowi i braku konieczności posiadania osobnej karty VGA. Poza tym posiadacze złącza AGP mieli przekonanie, że ich karta w pełni wykorzystuje ich sprzęt (pomijając ile w tym było prawdy).

Kolejne konstrukcje po V2 tylko potwierdzały, że firma ta zapatrzona w swoją świetność nie nadążała za trendami. V3 był owszem znowu najszybszy jeżeli chodzi o szybkość wyświetlania obrazu (słynna mantra 3Dfx "framerate is the king") ale pamiętam jak dziś moje rozmowy z kolegami w tamtym czasie, wszyscy mieliśmy wrażenie, że jest to wyżyłowana do granic możliwości przestarzała technologia (dalej 16 bitowy kolor, niby AGP 2x ale brak AGP texturing...).
Tutaj nim przejdę do VSA100 chciałbym dodać, że było więcej potknięć biznesowych niż zakup STB w 1998 roku.  Wcześniej Sega wskazała 3Dfx jako potencjalnego dostawcę chipa 3D do następcy Saturna (projekt Blackbelt). Ponoć 3Dfx sporo środków włądował w badania, gdy ostatecznie Sega wybrała PowerVR i układ, który możemy spotkać w PC'towym Neon 250. Znając politykę 3Dfx z tamtych czasów było to zrozumiałe, PowerVR był kompaktowym chipem, który dzięki kafelkowej metodzie renderingu zadowalał się małą przepustowością pamięci, idealne rozwiązanie do konsoli i przeciwieństwo rozwiązań 3Dfx charakteryzujących się "mrowiem układów" dedykowanych poszczególnym funkcjom.

VSA100 było kolejnym układem wykonanym w przestarzałym procesie technologicznym oraz pozbawionym funkcji, które były w tamtym czasie uważane już za standard nowoczesnego sprzętu (dalej brak teksturowania AGP w 2000 roku!!!). Efekty bufora T typu antyalasing, czy miekkie cienie nie były w tamtym czasie aż tak  atrakcyjne dla użytkowników, ponieważ były to tylko upiększacze a dzięki wprowadzeniu T&L pod strzechy dokonywał się prawdziwy przełom (tak czuli ludzie w tamtym czasie). Do tej pory kanciaste niskopolygonowe obiekty zaczynały być zastępowane o wiele dokładniejszymi i nie powodowało to istotnego spadku wydajności.

Warto też dodać, że w marcu  2000 roku 3DFx kupił Gigapixela (za 186mln $), firmę, która posiadałą swoją technologię renderowania kafelkowego i miała kontrakt z M$. W branży spekulowano wtedy, że 3Dfx zostanie wybrany jako dostawca do konsoli Xbox ale jak wiemy okazało się, że zwycięsko wyszła z tego Nvidia (która potrafiła dostarczyć szybki chipset oraz GPU, znowu bardziej opłacalne rozwiązanie...). 3Dfx ponownie został wyrolowany.

Rampage niby miał być rewolucyjnym układem i podobno firma ogromne środki w niego władowała ale jak dla mnie była to kolejna przestarzała architektura wielochipowa co w tamtym czasie było rozwiązaniem archaicznym, ponieważ wciąż bardzo dobrze działało prawo Moora. Ta firma nie miała wtedy prawa przetrwać.

Co ciekawe w obecnych czasach zaczynamy wracać do rozwiązań wielochipowych ze względu na to, że coraz trudniej schodzić na niższe wymiary technologiczne (prawo Moora przestało obowiązywać) oraz dużo większy uzysk chipów o mniejszych rozmiarach (co jest zrozumiałe przy bilionach tranzystorach w aktualnych procesorach).

Także jak dla mnie to 3Dfx skończyło się na Voodoo 2 i późniejsze ich konstrukcje nigdy mnie nie ekscytowały. xD
« Last Edit: 12. Sep 2018 at 20:53 by udam_u »  

creativity is a poor substitute for know what are you doing
Back to top
 
IP Logged
 
Batyra
VIP Member
*****
Offline


collection.batyra.pl

Posts: 5742
Location: Lublin
Joined: 11. Jul 2016
Gender: Male
Re: 3DFX - Historia Alternatywna.
Reply #17 - 12. Sep 2018 at 21:50
Print Post  
@udam_u

bardzo fajny tekst. przeczytałem od deski do deski. Zdanie mam bardzo podobne i z własnego doświadczenia (a szkoda) mogę powiedzieć, że szybko przesiałem się z V3 2000 na Rivę TNT2 i byłem bardzo zadowolony. Nie wiem czy dobrze pamiętam ale zatkało mnie jak zobaczyłem tekstury w takiej gierce fpp "the wheel of time" czy coś takiego...
  

(You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
WWW  
IP Logged
 
Bosman
Junior Member
**
Offline


3Dfx Voodoo

Posts: 109
Location: Mazowsze
Joined: 25. Jun 2015
Gender: Male
Re: 3DFX - Historia Alternatywna.
Reply #18 - 12. Sep 2018 at 22:21
Print Post  
Według mnie też karty Voodoo 2 były najlepsze z 3dfx. Ach pamiętam jeszcze jak dokupiłem drugą V2 i połączyłem je w SLI
Byłem MEGA szczęśliwy na owe czasy Grin
Voodoo 3 już nie polubiłem ze względu na wydanie  tylko od STB Tongue które wykupiło 3dfx
  
Back to top
 
IP Logged
 
VooDooMan
Forum Moderator
*****
Offline


Retro freak

Posts: 2153
Location: Wielkopolska
Joined: 30. May 2012
Gender: Male
Re: 3DFX - Historia Alternatywna.
Reply #19 - 13. Sep 2018 at 10:56
Print Post  
@udam_u, ładnie to ująłeś, gdyby na forum do postów były takie przyciski jak na fejsie dałbym "lubię to" Cheesy

Analizując te błędy, pofantazjowałem sobie jeszcze bardziej ;P

Wychodzi na to, że ten cały Avenger, czyli to co teraz znamy jako Voodoo 3 był zbędny... i co gdyby wcale nie powstał, a zamiast tego rozwinęli by szybciej VSA-100 i VSA 101?


Marzec 99: VSA-100 (pojedyncze) wychodzi jako Voodoo 3 Smiley - 250 nm, AGP X4, SDR, brak T@L, 32 Bity.

Voodoo 3 1000 - 125 Mhz 8 MB / 1500 - 16 MB
Voodoo 3 2000 - 143 Mhz 16 MB / 2500 - 32 MB
Voodoo 3 3000 - 166 Mhz 16 MB / 3500 - 32 MB


Wrzesień: 99: 2xVSA-100 (podwójny układ) - zwycięski konkurent GeForce 256

Voodoo 3 5000 - 166 Mhz 32 MB / 5500 - 64 MB


Marzec 2000: wydają VSA-101 ale z T@L jako Voodoo 4 Tongue - technologia 180 nm, AGP x4 z AGP texturing, DDR. T@L

Voodoo 4 1000 - 166 Mhz 16 MB / 1500 - 32 MB /dopisek SD wersje z SDRAM jako tańszy odpowiednik i konkurent GeForce 2 MX
Voodoo 4 2000 - 180 Mhz 32 MB / 2500 - 32 MB /dopisek SD wersje z SDRAM jako tańszy odpowiednik i konkurent GeForce 2 MX400
Voodoo 4 3000 - 200 Mhz 32 MB / 2500 - 64 MB - konkurent GTS


Wrzesień 2000: 2xVSA-101 (podwójny układ)

Voodoo 4 5000 - 220 Mhz 64 MB / 5500 - 128 MB - pogromca GeForce 2 ultra Cheesy

Voodoo 4 4000 - pojedyncze VSA-101 ale taktowane az 220 MHz

Możliwe?
  

(You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
IP Logged
 
udam_u
YaBB Newbies
*
Offline



Posts: 90
Location: Wrocław
Joined: 17. Jul 2018
Gender: Male
Re: 3DFX - Historia Alternatywna.
Reply #20 - 13. Sep 2018 at 20:41
Print Post  
Dzięki za dobre słowo Panowie. (:

@Batyra już jakiś czas temu zauważyłem, że w wielu tematach mamy podobne zdanie. ^^

@VooDooMan Jesteś niepoprawnym 3Dfx'owym optymistą. [:

  

creativity is a poor substitute for know what are you doing
Back to top
 
IP Logged
 
HanJammer
YaBB Newbies
*
Offline


I'm so 80s!

Posts: 79
Location: Warszawa
Joined: 21. Aug 2018
Gender: Male
Re: 3DFX - Historia Alternatywna.
Reply #21 - 13. Sep 2018 at 21:57
Print Post  
Powiem Wam tyle - gdyby nVidia nie działała, tak jak działa (i działała), a 3dfx nadal by istniało, to dzisiaj, poza tym, że cały świat byłby daleko do tyłu jeśli chodzi o technologię (w końcu tyle zawdzięczamy obliczeniom na GPU!) grali byśmy w gry wyglądające jak drugi Tomb Raider, prawdopodobnie max. w Full HD, ale za to działające z 500 fps.
"Framerate is the King!" buahahah
  
Back to top
 
IP Logged
 
Callahan
VIP Member
*****
Online



Posts: 5258
Location: Świętokrzyskie
Joined: 29. Mar 2014
Gender: Male
Re: 3DFX - Historia Alternatywna.
Reply #22 - 13. Sep 2018 at 22:06
Print Post  
Pamiętam jak pierwsze zachwycenia padały w kierunku akcelerowanego Quake'a, a ja wtedy mówiłem wprost: kij z tym obrazem,ważne żeby fpsów było więcej   Cheesy
  

(You need to Login or Register to view media files and links)
HP XU 6/200 2x PII-OD/512MB/VB/SCSI/XP sp1
IBM Z Pro 6899 2xPPRO/256MB/VB/SCSI/NT4
PR440FX 2x PII-OD/512MB/VB/SCSI/W2K
(You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
IP Logged
 
HanJammer
YaBB Newbies
*
Offline


I'm so 80s!

Posts: 79
Location: Warszawa
Joined: 21. Aug 2018
Gender: Male
Re: 3DFX - Historia Alternatywna.
Reply #23 - 15. Sep 2018 at 22:13
Print Post  
Ale okazało się, że kij z FPSami, bo przyszły wyświetlacze LCD, gdzie na większości nadal max to 60 fps, a w praktyce 90 fps potrzeba tylko w VR (...tylko, że nie, bo Rift zadowala się 45 fps do płynnego działania). Cheesy
I cała piękna filozofia 3dfx-a poszła w drobiazgi! ;]
  
Back to top
 
IP Logged
 
Callahan
VIP Member
*****
Online



Posts: 5258
Location: Świętokrzyskie
Joined: 29. Mar 2014
Gender: Male
Re: 3DFX - Historia Alternatywna.
Reply #24 - 15. Sep 2018 at 22:21
Print Post  
HanJammer wrote on 15. Sep 2018 at 22:13:
wyświetlacze LCD, gdzie na większości nadal max to 60 fps,

Eee nie czaje. Co mają fpsy do odświeżania czy do czasu reakcji matrycy? LCD to nie CRT...
(You need to Login or Register to view media files and links)
  

(You need to Login or Register to view media files and links)
HP XU 6/200 2x PII-OD/512MB/VB/SCSI/XP sp1
IBM Z Pro 6899 2xPPRO/256MB/VB/SCSI/NT4
PR440FX 2x PII-OD/512MB/VB/SCSI/W2K
(You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
IP Logged
 
konku
Senior Member
****
Offline


All dimensions FX

Posts: 1945
Location: Podhale&Kresy
Joined: 08. May 2012
Gender: Male
Re: 3DFX - Historia Alternatywna.
Reply #25 - 15. Sep 2018 at 23:06
Print Post  
Jak masz czas reakcji matrycy na poziomie 10ms to max fps będzie ok 100.

Dorzucam art dot filozofii 3dfx w kwestii FPS/jakość obrazu:
« Last Edit: 15. Sep 2018 at 23:12 by konku »  

---=== All those moments will be lost in time, like tears in rain.===---
Back to top
 
IP Logged
 
Callahan
VIP Member
*****
Online



Posts: 5258
Location: Świętokrzyskie
Joined: 29. Mar 2014
Gender: Male
Re: 3DFX - Historia Alternatywna.
Reply #26 - 16. Sep 2018 at 09:24
Print Post  
Noooo, to gdzie tam do 60fps...kto ma jeszcze monitor 10ms  Roll Eyes
  

(You need to Login or Register to view media files and links)
HP XU 6/200 2x PII-OD/512MB/VB/SCSI/XP sp1
IBM Z Pro 6899 2xPPRO/256MB/VB/SCSI/NT4
PR440FX 2x PII-OD/512MB/VB/SCSI/W2K
(You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
IP Logged
 
Neo
Senior Member
****
Offline


OC freak

Posts: 2509
Location: Portsmouth (UK)
Joined: 04. Jan 2016
Gender: Male
Re: 3DFX - Historia Alternatywna.
Reply #27 - 16. Sep 2018 at 09:39
Print Post  
To w teorii, ale standardowo odświeżanie i tak mają 60Hz. Za więcej trzeba płacić premium.
  

1: AMD 5x86 @160, MS4145, 32MB EDO, ViRGE DX, SB32 CT3670 8MB, Primax M16B 1MB, DOS 6.22, Win3.1, Win95a
2: zwyklak SS7 K6-2, Banshee, SB Live! Value
3: 386DX40, 8MB, Cirrus, CT4520 (work in progress)
Back to top
IP Logged
 
Callahan
VIP Member
*****
Online



Posts: 5258
Location: Świętokrzyskie
Joined: 29. Mar 2014
Gender: Male
Re: 3DFX - Historia Alternatywna.
Reply #28 - 16. Sep 2018 at 10:30
Print Post  
Neo wrote on 16. Sep 2018 at 09:39:
standardowo odświeżanie i tak mają 60Hz

Ale to mówisz o lampie ew LEDach podświetlenia, a nie 60Hz odświeżania obrazu na matrycy...

Pixele nie drżą w ekranie TFT tylko źródło światła za nimi (CFL lub LED). Pixele zasilane są stałym napięciem i ich czas zmiany barwy to powiedzmy te 10ms.
Niesie to za sobą pewne konsekwencje,ale to nie jest odświeżanie de facto.
« Last Edit: 16. Sep 2018 at 10:34 by Callahan »  

(You need to Login or Register to view media files and links)
HP XU 6/200 2x PII-OD/512MB/VB/SCSI/XP sp1
IBM Z Pro 6899 2xPPRO/256MB/VB/SCSI/NT4
PR440FX 2x PII-OD/512MB/VB/SCSI/W2K
(You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
IP Logged
 
Neo
Senior Member
****
Offline


OC freak

Posts: 2509
Location: Portsmouth (UK)
Joined: 04. Jan 2016
Gender: Male
Re: 3DFX - Historia Alternatywna.
Reply #29 - 16. Sep 2018 at 10:36
Print Post  
Nie, mówię o tym jakie max odświeżanie możesz ustawić. Normalny współczesny monitor to 60 Hz. Za 144 Hz płacisz extra. Czasy reakcji są niższe i matryca mogła by się odświeżać szybciej, ale kontroler nie pozwoli.
  

1: AMD 5x86 @160, MS4145, 32MB EDO, ViRGE DX, SB32 CT3670 8MB, Primax M16B 1MB, DOS 6.22, Win3.1, Win95a
2: zwyklak SS7 K6-2, Banshee, SB Live! Value
3: 386DX40, 8MB, Cirrus, CT4520 (work in progress)
Back to top
IP Logged
 
Page Index Toggle Pages: 1 [2] 3 
Send TopicPrint
 
  « Board Index ‹ Board  ^Top