Page Index Toggle Pages: 1 Send Topic
Hot Topic (More than 10 Replies) Spore (gra) testy (Read 546 times)
barwniak
Senior Member
****
Offline


Universe Entrophy

Posts: 2228
Joined: 18. Nov 2016
Gender: Male
Spore (gra) testy
08. Jan 2019 at 19:54
 
Gra ma maks 30fps, 8 ustawień jakości z czego mocno obciążające dwa: cienie i efekty graficzne.
Grę kupiłem dla córki na Origin-ie.
Zainstalowałem MSI Afterburner
1) T9600 Nvidia ION 8GB DDR2 Dual, Win10
Gra na 30fps bez spadków działa w 1280x720, cienie i efekty graficzne na min reszta na max.
W tym setup-ie monitorując MSI Afterburner widać wyraźnie, że zarówno rozdzielczość, jak i poszczególne ustawienia jakości mają wpływ na fps. Widać zmianę obciążenia GPU zmieniając ustawienia. CPU się nudzi.

2) Toshiba NB520, czyli Atom N570 (2/4 1,66GHz) Intel GMA 3150, 2GB DDR2 800 single, Win 7 starter
Gra chodzi w 8-12 fps bez względu na rozdzielczość, czy 800x600, czy 1024x600, jedynie ustawienia cienie i efekty graficzne powodują widoczny spadek fps do 5-8.
Tu też zainstalowałem MSI Afterburner. Monitorowanie pokazało o dziwo GPU zawsze, bez względu na ustawienia czy rozdzielczość 35-45% obciążenia. CPU 40-70% (ale nigdy żadne core powyżej 70%), gra potrafi skorzystać z 2/4 core.
Dlaczego GPU chodzi na pół gwizdka?
Gra wbrew pozorom jest nawet grywalna przy 10fps. Takie tam tuptanie ludzików.
Może coś się da zrobić aby na tej Toshibie podnieść GPU load do ~100% i fps do 20?
  
Back to top
 
IP Logged
 
Neo
3dfx Friends
*****
Offline


Developing Engineer

Posts: 4264
Location: Birkenhead
Joined: 04. Jan 2016
Gender: Male
Re: Spore (gra) testy
Reply #1 - 08. Jan 2019 at 21:34
 
GPU może być zagłodzone przepustowością pamięci (single channel). Z resztą GMA jest jak ViRGE - może się okazać, że software renderer by chodził szybciej Grin
  

DIY woodbox: AMD 386DX40, 32MB RAM, Diamond Stealth VRAM 1MB, Aztech Pro16 ABI (AZT2316), Primax SoundStorm Wave M16B 1MB (GUS Classic clone), ST3491A, 256MB CF, Windows 95
Socket 7: AOpen AP59s, Cyrix M II-300GP (225 MHz), 64MB SDRAM, SiS 6326 8MB SGRAM, SB32 CT3670 8MB, 9.1 GB IBM SCSI HDD, Win98FE
Socket A: WinFast K7S741, Sempron 2400+ @1960MHz water cooled, 1 GB DDR400, WinFast Geforce 6600 128MB, Audigy SB0090, PCI SATA card (SIL3114), 80GB IDE HDD 3.5", 160GB SATA HDD 2.5", WinXP
Back to top
IP Logged
 
barwniak
Senior Member
****
Offline


Universe Entrophy

Posts: 2228
Joined: 18. Nov 2016
Gender: Male
Re: Spore (gra) testy
Reply #2 - 08. Jan 2019 at 21:38
 
Jutro sprawdzę jeszcze na Intel HD 1 Gen. Tam będzie też shared memory, ale DDR3 800 dual
  
Back to top
 
IP Logged
 
barwniak
Senior Member
****
Offline


Universe Entrophy

Posts: 2228
Joined: 18. Nov 2016
Gender: Male
Re: Spore (gra) testy
Reply #3 - 09. Jan 2019 at 13:33
 
No to zrobiłem test na U5400 4GB RAM dual Win 10
Czyli 2x1,2GHz + Intel HD 1 Gen

Wynik w Spore to stabilne 30fps na 1366x768 przy cienie i efekty graficzne na min reszta na high.
Obciążenie GPU ładnie skaluje się z rozdzielczością i ustawieniami jakości. Przy tych ustawieniach GPU-70-90%, CPU na obu rdzeniach przy zegarze 1,2GHz 50-70%.

Może ktoś ma jeszcze jakiś pomysł dlaczego w przypadku nr 2) z pierwszego postu nie ma możliwości wzrostu obciążenia GPU powyżej 40stu paru %, ale liczba klatek skaluje się z ustawieniami jakości.
Mile widziane hipotezy Smiley
  
Back to top
 
IP Logged
 
barwniak
Senior Member
****
Offline


Universe Entrophy

Posts: 2228
Joined: 18. Nov 2016
Gender: Male
Re: Spore (gra) testy
Reply #4 - 10. Jan 2019 at 07:20
 
Dziwna sprawa. W setup 2) w menu gry Spore, które jest renderowane w D3D9. To jest animacja drogi mlecznej z planetami do wyboru (przez użytkownika) do zasiedlenia. W tej animacji GPU load spokojnie wychodzi poza 50%, a nawet momentami dochodzi do 90%. Za to w grze GPU load porusza się w zakresie 40-45%. Bez względu na scenę czy ilość detali, zawsze 40-45%. CPU nie osiąga nigdy 90%  na żadnym z rdzeni. Gra korzysta ze wszystkich 4 wątków. W zasadzie nie można dostrzec przewagi obciążenia żadnego z wątków CPU.
  
Back to top
 
IP Logged
 
Neo
3dfx Friends
*****
Offline


Developing Engineer

Posts: 4264
Location: Birkenhead
Joined: 04. Jan 2016
Gender: Male
Re: Spore (gra) testy
Reply #5 - 10. Jan 2019 at 08:10
 
Znowu pamięć. W menu nie ma tyle tekstur do ogarnięcia i starcza przepustowości, w grze już nie.
  

DIY woodbox: AMD 386DX40, 32MB RAM, Diamond Stealth VRAM 1MB, Aztech Pro16 ABI (AZT2316), Primax SoundStorm Wave M16B 1MB (GUS Classic clone), ST3491A, 256MB CF, Windows 95
Socket 7: AOpen AP59s, Cyrix M II-300GP (225 MHz), 64MB SDRAM, SiS 6326 8MB SGRAM, SB32 CT3670 8MB, 9.1 GB IBM SCSI HDD, Win98FE
Socket A: WinFast K7S741, Sempron 2400+ @1960MHz water cooled, 1 GB DDR400, WinFast Geforce 6600 128MB, Audigy SB0090, PCI SATA card (SIL3114), 80GB IDE HDD 3.5", 160GB SATA HDD 2.5", WinXP
Back to top
IP Logged
 
barwniak
Senior Member
****
Offline


Universe Entrophy

Posts: 2228
Joined: 18. Nov 2016
Gender: Male
Re: Spore (gra) testy
Reply #6 - 10. Jan 2019 at 08:26
 
No to menu z animacją andromedy, to jest sporo kropeczek. CPU też ma co tam robić.
Z tego co piszesz to problem byłby nie z szybkością pamięci. W końcu Single channel DD2 800 ma przepustowość 6,4GB/s, a taki Geforce 6600 rekomendowany do tej gry ma GDDR 128bit 275MHz co daje 8,6 GB/s. Różnica nie poraża.
Efekt o którym piszesz, byłby gdyby brakowało RAM, a nie brakuje, co też pokazuje MSI afterburner. Dysk nie szaleje na swapie.
Poza tym gdyby tak było jak piszesz, to wraz ze spadkiem jakości w ustawieniach gry powinno rosnąć GPU load, a tak się nie dzieje. Później dam screeny.
  
Back to top
 
IP Logged
 
Neo
3dfx Friends
*****
Offline


Developing Engineer

Posts: 4264
Location: Birkenhead
Joined: 04. Jan 2016
Gender: Male
Re: Spore (gra) testy
Reply #7 - 10. Jan 2019 at 09:06
 
No tak, w sumie to powinno wystarczać. Może thermal throttling? Albo zarządzanie energią ustawione na oszczędne zamiast wysoka wydajność.
  

DIY woodbox: AMD 386DX40, 32MB RAM, Diamond Stealth VRAM 1MB, Aztech Pro16 ABI (AZT2316), Primax SoundStorm Wave M16B 1MB (GUS Classic clone), ST3491A, 256MB CF, Windows 95
Socket 7: AOpen AP59s, Cyrix M II-300GP (225 MHz), 64MB SDRAM, SiS 6326 8MB SGRAM, SB32 CT3670 8MB, 9.1 GB IBM SCSI HDD, Win98FE
Socket A: WinFast K7S741, Sempron 2400+ @1960MHz water cooled, 1 GB DDR400, WinFast Geforce 6600 128MB, Audigy SB0090, PCI SATA card (SIL3114), 80GB IDE HDD 3.5", 160GB SATA HDD 2.5", WinXP
Back to top
IP Logged
 
barwniak
Senior Member
****
Offline


Universe Entrophy

Posts: 2228
Joined: 18. Nov 2016
Gender: Male
Re: Spore (gra) testy
Reply #8 - 10. Jan 2019 at 11:09
 
Nie to nie thermal throttling. Laptop jest wiekowy to nie 2019 i7U Smiley Ta Tośka zegary trzyma przy godzinach enkodowania wideo Smiley

Oto obrazki z Menu i gry. Widać wyraźnie różnicę GPU load. Różnica w fps między 800x600, a 1024x600 żadna.
Dodatkowo ten RAM to HMT125S6BFR8C-H9 N0 AA-C,
Czyli kość 2GB DDR3 1333MHz
W obrazkach jak ją widzi CPU-Z, a jak wygląda naprawdę Smiley
Niestety FSB Chipset Intel® NM10 Express dla N570 to 666MHz, a więc przepustowość 5,3GB/s Sad
  

1024x600_gra.jpg ( 223 KB | 5 Downloads )
1024x600_menu.jpg ( 118 KB | 4 Downloads )
800x600_gra.jpg ( 185 KB | 4 Downloads )
spd.jpg ( 54 KB | 5 Downloads )
Mem.jpg ( 42 KB | 4 Downloads )
DSC01457.JPG ( 188 KB | 3 Downloads )
Back to top
 
IP Logged
 
forteller
3dfx Friends
*****
Offline


Overclocking since 2003

Posts: 3264
Location: Kraków
Joined: 28. Jan 2018
Gender: Male
Re: Spore (gra) testy
Reply #9 - 10. Jan 2019 at 11:21
 
Ależ teoretyzujecie Wink GMA 3150 to w linii prostej pochodna GMA900. Konkretny crap. Nie ma sprzetowego T&L, ani sprzętowych Vertex Shaderów - wszystko liczy procesor. Wąskim gardłem spokojnie może być coś, czego nie widać na wykresie.

Takie teoretyzowanie prowadzi do błędnych założeń, a w efekcie błędnych wniosków. Jak inaczej tłumaczyć porównanie przepustowości podsystemu pamięci 6600GT do GMA900/950/3150? Nvidia w GF6 miała już mocne algorytmy kompresji, a Atom może teoretycznie ma 6,4GB/s, natomiast w praktyce nie zobaczysz więcej niż 4GB/s które jeszcze procesor musi podzielić z układem graficznym poprzez szynę FSB...
  

Mam za dużo zestawów i za dużo tekstu naprodukowałem aby to wszystko tutaj pomieścić...
Back to top
IP Logged
 
barwniak
Senior Member
****
Offline


Universe Entrophy

Posts: 2228
Joined: 18. Nov 2016
Gender: Male
Re: Spore (gra) testy
Reply #10 - 10. Jan 2019 at 11:39
 
forteller wrote on 10. Jan 2019 at 11:21:
Konkretny crap.


Crap, czy nie crap, chodzi tu tylko o sprawdzenie dlaczego GPU load podczas gry nie może się wybić ponad 45%, a w menu gry, też D3D9 przebija 80%.
Teza za przepustowością RAM dla GPU czyli 5,3GB/s też według mnie nie trafiona, bo przecież nie potrzeba dużej przepustowości, aby nakarmić GMA 3150.
  
Back to top
 
IP Logged
 
Neo
3dfx Friends
*****
Offline


Developing Engineer

Posts: 4264
Location: Birkenhead
Joined: 04. Jan 2016
Gender: Male
Re: Spore (gra) testy
Reply #11 - 10. Jan 2019 at 12:47
 
Sprawdź power management. Co do sprawy przepustowości forteller ma rację - zupełnie nie ta liga. Zintegrowany Geforce 6150 z jedną kością DDR2 533 potrafił uciągnąć Max Payne 2 w 1280x1024 i to na wysokiej jakości, a ten Intel nie dawał rady z Simsami 2 i Torchlightem (chipset G33, chyba ten sam układ graficzny). Jego przeraża geometria Wink

To jest amelinum, tego nie pomalujesz

A, nie wykluczone że komunikuje się z procesorem i pamięcią nie poprzez FSB, a PCI-e x1 Wink No dobra, może nie x1, ale nie stawiał bym na więcej niż x4. Jak mi kiedyś padła grafa, to przy użyciu tej integry mostek północny był znacznie chłodniejszy niż z kartą w slocie.
  

DIY woodbox: AMD 386DX40, 32MB RAM, Diamond Stealth VRAM 1MB, Aztech Pro16 ABI (AZT2316), Primax SoundStorm Wave M16B 1MB (GUS Classic clone), ST3491A, 256MB CF, Windows 95
Socket 7: AOpen AP59s, Cyrix M II-300GP (225 MHz), 64MB SDRAM, SiS 6326 8MB SGRAM, SB32 CT3670 8MB, 9.1 GB IBM SCSI HDD, Win98FE
Socket A: WinFast K7S741, Sempron 2400+ @1960MHz water cooled, 1 GB DDR400, WinFast Geforce 6600 128MB, Audigy SB0090, PCI SATA card (SIL3114), 80GB IDE HDD 3.5", 160GB SATA HDD 2.5", WinXP
Back to top
IP Logged
 
barwniak
Senior Member
****
Offline


Universe Entrophy

Posts: 2228
Joined: 18. Nov 2016
Gender: Male
Re: Spore (gra) testy
Reply #12 - 10. Jan 2019 at 13:51
 
Mnie nie chodzi o to czy jest 10fps czy 30fps. Chodzi o to dlaczego MSI afterburner pokazuje GPU load 40-45% w grze, a w menu może wejść na 90%.
Gdyby było 10fps, ale GPU load 100% to by mnie nie dziwiło.

Coś jest jednak dziwnego w opisie Systemu N570+Chipset Intel® NM10 Express.
(You need to Login or Register to view media files and links)
(You need to Login or Register to view media files and links)

GPU jest zintegrowane z CPU. W spec CPU jest napisane 2,5GT/s DMI, co jest nie możliwe jeśli to szyna między CPU a chipset, bo to dało by ~20GB/s.
Pewnie połączenie CPU chipset to jest DMI 1 gen czyli PCIe 1.0x4 co daje 10Gb/s i to by było sensowne.
1xSATA II 3Gb/s, mPCIe x1 dla wifi czyli 2,5Gb/s, do tego 4xUSB 2.0, czyli 2Gb/s. Wypas te 10Gb/s.
Nie to co dziś 32Gb/s DMI 3.0, a tam M.2, 6xSATA III, kilka USB 3.1 gen1, czyli lipa.
  
Back to top
 
IP Logged
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic