Page Index Toggle Pages: [1] 2 3 ... 6 Send TopicPrint
Very Hot Topic (More than 25 Replies) Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy (Read 22584 times)
Varus
Forum Administrator
******
Offline


3dfx Collector

Posts: 3779
Location: Opole
Joined: 08. May 2012
Gender: Male
Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
19. Jan 2020 at 20:24
Print Post  
Po zlotowych rewolucjach przyjrzałem się swojemu Obsidianowi, bo nijak mi nie pasowały wyniki w porównaniu do teoretycznych danych karty oraz to, że w teorii taka konfiguracja powinna uciągnąć 1024x768...

Sprawa wygląda tak, że oznaczenia kart SB50 są jasne i czytelne xxx0
Gdzie kolejne X odpowiadają za ilość pamięci Voodoo1 po kolei: FBI, TMU, TMU. Najpopularniejsza wersja Voodoo1 od Quantuma i to wszystko się zgadza to wersja 2200 czyli Voodoo z 4MB pamięci, po 2MB dla FBI i TMU.
Najbogatsza wersja zaś czyli 4440 ma 4MB dla FBI i po 4MB dla każdego TMU.

W przypadku SB100 sytuacja jest analogiczna tylko wszystko jest x2, bo to V1 SLI. Więc wersja SB4440 powinna mieć 2x 12MB pamięci. A tak niestety nie jest. Zbadałem temat i w przypadku tej karty, wszystkie były sprzedawane jako takie wersje bez rozgraniczeń pamięci, różnice były tylko w przypadku, gdy brakowało płytek z drugim TMU, więc była to wersja SB4400 i tyle.
W praktyce wygląda to nieco inaczej, organizacje pamięci są różne. W przypadku mojej karty też nie jest tak jak zakładaliśmy. Kości pamięci od Silicon Magic mają po 512kB pamięci, a kości od Mosela 1MB. I tak finalnie sprawa wygląda następująco:

Drugie jednostki TMU mają po 4MB pamięci (pomimo pustych miejsc na pamięci pod spodem). FBI + podstawowe TMU mają razem do dyspozycji po 6MB pamięci. Sądząc po tym, że nie działa tryb 1024x768 wnioskuje, że FBI ma 2MB, a TMU 4MB.

Co o tym sądzicie ?

Karta finalnie ma finalnie 20MB dla 3D i 2MB dla 2D. W teorii można dołożyć jeszcze po 2MB na moduły 3D i dobić do 24MB + 2MB
  

The Administrator.
Back to top
WWW  
IP Logged
 
KGB
Senior Member
****
Online


Kyro - HE NEVER SLEEPS

Posts: 1027
Joined: 03. Sep 2019
Gender: Male
Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Reply #1 - 20. Jan 2020 at 00:55
Print Post  
tak patrze na zdjecia tych wynalazkow w necie i dodaje pamiec ...
jak masz w koncu ta wersje, to jest SLI z dwoch V1 + jakis uklad 2D ,czyli taki Rush SLI na sterydach ?

bo z opisu wynika, ze masz 2x FBI i 4x TMU (2x 2mb + 4x 4mb = 20mb) plus 1x Virge  Tongue

jezeli miejsce na kosci pamieci jest dla FBI (obu) to teoretycznie dolozenie pamieci mialoby sens,
ale jezeli to puste miejsce jest dla dwoch z czterech TMU to sensu nie ma, bo stracisz symetrie ukladow dla SLI,
to tak jakby polaczyc w SLI V2 8mb i 12mb - to w ogole wykonalne ?
  
Back to top
 
IP Logged
 
ciacara
YaBB Newbies
*
Offline



Posts: 17
Location: Italy
Joined: 13. Dec 2019
Gender: Male
Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Reply #2 - 20. Jan 2020 at 01:34
Print Post  
KGB wrote on 20. Jan 2020 at 00:55:
to tak jakby polaczyc w SLI V2 8mb i 12mb - to w ogole wykonalne ?


Hi,
if I remember correctly it is feasible but the two cards would work with 8MB each, the 4Mb of the 12MB card are not exploited.
I hope to remember well ... Smiley
  

My last Works...Wink (You need to Login or Register to view media files and links)
I am sorry for my English Wink Cheesy
Back to top
IP Logged
 
KGB
Senior Member
****
Online


Kyro - HE NEVER SLEEPS

Posts: 1027
Joined: 03. Sep 2019
Gender: Male
Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Reply #3 - 20. Jan 2020 at 01:50
Print Post  
ciacara wrote on 20. Jan 2020 at 01:34:
if I remember correctly it is feasible but the two cards would work with 8MB each, the 4Mb of the 12MB card are not exploited.

possible, that would be logical,
but it would only confirm the nonsense in adding memory to Quantum3D  Cool
  
Back to top
 
IP Logged
 
Varus
Forum Administrator
******
Offline


3dfx Collector

Posts: 3779
Location: Opole
Joined: 08. May 2012
Gender: Male
Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Reply #4 - 20. Jan 2020 at 08:04
Print Post  
KGB wrote on 20. Jan 2020 at 00:55:
tak patrze na zdjecia tych wynalazkow w necie i dodaje pamiec ...
jak masz w koncu ta wersje, to jest SLI z dwoch V1 + jakis uklad 2D ,czyli taki Rush SLI na sterydach ?

bo z opisu wynika, ze masz 2x FBI i 4x TMU (2x 2mb + 4x 4mb = 20mb) plus 1x Virge  Tongue

jezeli miejsce na kosci pamieci jest dla FBI (obu) to teoretycznie dolozenie pamieci mialoby sens,
ale jezeli to puste miejsce jest dla dwoch z czterech TMU to sensu nie ma, bo stracisz symetrie ukladow dla SLI,
to tak jakby polaczyc w SLI V2 8mb i 12mb - to w ogole wykonalne ?


2x FBI plus 4x TMU. Dodatkowo na tym samym PCB jest moduł 2D, ale z własną pamięcią, nie współdzieli jej z V1 więc nie działa to jak Rush.
  

The Administrator.
Back to top
WWW  
IP Logged
 
Varus
Forum Administrator
******
Offline


3dfx Collector

Posts: 3779
Location: Opole
Joined: 08. May 2012
Gender: Male
Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Reply #5 - 20. Jan 2020 at 08:49
Print Post  
ciacara wrote on 20. Jan 2020 at 01:34:
KGB wrote on 20. Jan 2020 at 00:55:
to tak jakby polaczyc w SLI V2 8mb i 12mb - to w ogole wykonalne ?


Hi,
if I remember correctly it is feasible but the two cards would work with 8MB each, the 4Mb of the 12MB card are not exploited.
I hope to remember well ... Smiley


If two cards  can work properly with 8MB each so this Q3D can work with 12MB. This card has a second TMU unit like V2.

I will try this 12MB config with single V1 card from Q3D in weekend, we will see.
  

The Administrator.
Back to top
WWW  
IP Logged
 
sajmon
Forum Administrator
******
Offline


Old games!

Posts: 3610
Location: Czeladź / Śląsk
Joined: 22. Mar 2016
Gender: Male
Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Reply #6 - 20. Jan 2020 at 10:53
Print Post  
Ja bym to przedyskutował na kolejnym zlocie przy zmrożonej substancji Cool
  

(You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
 
IP Logged
 
RaNGuN
Full Member
***
Offline



Posts: 846
Location: Wroclaw
Joined: 09. Dec 2014
Gender: Male
Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Reply #7 - 20. Jan 2020 at 13:58
Print Post  
Nie ukrywam, że temat V1 w SLI i z 2 jednostkami TMU jak dla mnie mega ciekawy:-)

Odgrzebałem "dataszita" do V1 i jest tak jak podejżewałem;-) Sam bym tego lepiej nie napisałWink Wink Wink Czyli tradycyjny "dataszit", dużo stron, dużo "szitu", mało "data"Wink

Raczej mało prawdopodobne, żeby TMU mogły współdzielić pamięć, tm bardziej, że jeśli TMU V1 by tak potrafiły to tym bardzie potrafiły by to TMU V2. Jako ciekawostka wygląda, że FBI mógł obsługiwać maksymanie 3 TMU. Według schematu TMU mógł mieć max 8MB RAM, a według "features" z "general description" 4MB, więc zależy jak im się napisało;-)

Jeśli ktoś z Was ma coś dokładniejszego do V1 niż "SST-1(a.k.a. Voodoo GraphicsTM) HIGH PERFORMANCE GRAPHICS ENGINE Revision 1.61 December 1, 1999" to będę wdzięczny za udostępnienie albo wskazanie skąd wziąćWink A jak by były pinout'y do układów V1 to wdzięczość będzie mnożona przez co najmniej 10 Wink

Następnym razem karty Varusa trzeba obczaić dokładniej - np. sprawdzić typy kostek RAM itd;-)
  

Fajne są te retro kompy, takie nie za szybkie, takie nie za stabilne;-)
Back to top
 
IP Logged
 
Varus
Forum Administrator
******
Offline


3dfx Collector

Posts: 3779
Location: Opole
Joined: 08. May 2012
Gender: Male
Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Reply #8 - 20. Jan 2020 at 14:17
Print Post  
No to kości już sprawdziłem. Jest po 6MB na V1 + 4MB na drugie TMU.
Zacznę testy i sprawdzania od Obsidianów 50 i najpierw sprawdzę jak pamięć jest tam przydzielana. Tam nie muszę nic lutować. Bo jeśli 12MB wersja ma równo po 4MB na FBI i dwa TMU to na zlotowym Obsidianie powinno wyglądać to tak samo, czyli dolutowane 2MB pójdzie dla FBI i uruchomimy magiczne 1024x768.
  

The Administrator.
Back to top
WWW  
IP Logged
 
RaNGuN
Full Member
***
Offline



Posts: 846
Location: Wroclaw
Joined: 09. Dec 2014
Gender: Male
Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Reply #9 - 20. Jan 2020 at 14:44
Print Post  
Varus ponieważ okazało się, że pewnie nie da się zrobić "piggyback mod" na podstawie dokumentacji, mam nadzieję, że udostępnisz na chwilę na następnym zlocie jakiegoś Obsidiana do pomierzenia multimetrem tego dodatkowego RAMu, wiem, że strach, ale nie powinno się nic złego staćWink Wink Wink Z naciskiem na nie powinno;-)
  

Fajne są te retro kompy, takie nie za szybkie, takie nie za stabilne;-)
Back to top
 
IP Logged
 
Varus
Forum Administrator
******
Offline


3dfx Collector

Posts: 3779
Location: Opole
Joined: 08. May 2012
Gender: Male
Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Reply #10 - 20. Jan 2020 at 15:35
Print Post  
Jaki mod, jaki piggyback ?
Z tego co się orientuje, to zarówno V1 jak i V2 chodzi z kościami 0,5MB jak i 1MB to, że akurat "w tamtych czasach" były dostępne i tańsze wersje 512kB to takie mamy w większości Voodoo 1 i 2. Mam gdzieś fabryczne V2 12MB z kościami 1MB, reszta slotów jest pusta, V1 też mam z jakimiś mieszanymi pamięciami.
Koniec wywodów, jak już pisałem odpalam w weekend 12MB fabrycznego Voodoo1 i zobaczymy jak to śmiga i na co ile idzie pamięci.
  

The Administrator.
Back to top
WWW  
IP Logged
 
RaNGuN
Full Member
***
Offline



Posts: 846
Location: Wroclaw
Joined: 09. Dec 2014
Gender: Male
Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Reply #11 - 20. Jan 2020 at 16:04
Print Post  
Aha, jeśli poszło by tylko na samej podmianie pamięci to super. Natomiast 6MB Voodoo 1 ma po prostu 4 kości więcej, a nie kostki 1MB.

Wydaje mi się, że miałem padnięte V2 z kostkami 1MB, jeśli znajdę te kostki to podmienię w V1. Tyle, że wydaje mi się, że te kostki 1MB w Voodoo2 miały o 1 rząd pinów więcej, więc podmianka 512 na 1024 po prostu nie będzie możliwa.

Piggyback mod w skrócie to nalutowanie na oryginalne kostki takich samych kostek, większość pinów łączymy 1:1, a w zależności od rozwiązania najwyższy pin adresu / RAS / CAS podłączamy osobno do chipa/kontrolera i dostajemy 2x tyle ram przy minimalnym lutowaniu.
  

Fajne są te retro kompy, takie nie za szybkie, takie nie za stabilne;-)
Back to top
 
IP Logged
 
RaNGuN
Full Member
***
Offline



Posts: 846
Location: Wroclaw
Joined: 09. Dec 2014
Gender: Male
Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Reply #12 - 20. Jan 2020 at 16:15
Print Post  
Dobra, sprawdzone, np. MOSEL'e 512x16 są pin compatibile z 256x16, jak znajdę kostki 1MB będę podmieniał i dam znać co z tego wyszło
  

Fajne są te retro kompy, takie nie za szybkie, takie nie za stabilne;-)
Back to top
 
IP Logged
 
KGB
Senior Member
****
Online


Kyro - HE NEVER SLEEPS

Posts: 1027
Joined: 03. Sep 2019
Gender: Male
Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Reply #13 - 20. Jan 2020 at 17:59
Print Post  
RaNGuN wrote on 20. Jan 2020 at 16:15:
Dobra, sprawdzone, np. MOSEL'e 512x16 są pin compatibile z 256x16

potwierdzam empirycznie, na moich V2 12mb kostki pamieci 0.5mb i 1mb maja po 40 nozek

Varus wrote on 20. Jan 2020 at 14:17:
czyli dolutowane 2MB pójdzie dla FBI

pomysl o przylutowaniu gniazd - latwiej, bezpieczniej i zawsze mozesz wlozyc/wyjac kosci w zaleznosci od humoru  Wink
  
Back to top
 
IP Logged
 
Neo
Senior Member
****
Offline


OC freak

Posts: 4208
Location: Birkenhead
Joined: 04. Jan 2016
Gender: Male
Re: Voodoo1 Quantum3D - rozważania i testy
Reply #14 - 20. Jan 2020 at 20:00
Print Post  
Z tym że o gniazda trudniej niż o kostki
  

DIY woodbox: AMD 386DX40, 8MB RAM, Trident TVGA9000C 512kB, Aztech Pro16 ABI (AZT2316), Primax SoundStorm Wave M16B 1MB (GUS Classic clone), ST3491A
Socket 7: AOpen AP59s, Cyrix M II-300GP (225 MHz), 64MB SDRAM, SiS 6326 8MB SGRAM, SB32 CT3670 8MB, 9.1 GB IBM SCSI HDD, Win98FE
Socket A: WinFast K7S741, Sempron 2400+ @1960MHz water cooled, 1 GB DDR400, WinFast Geforce 6600 128MB, Audigy SB0090, PCI SATA card (SIL3114), 80GB IDE HDD 3.5", 160GB SATA HDD 2.5",
Back to top
IP Logged
 
Page Index Toggle Pages: [1] 2 3 ... 6
Send TopicPrint
 
  « Board Index ‹ Board  ^Top