3dfx Voodoo Rush (APOLLO 86251-VOODOO-3D) part#2,
(You need to Login or Register to view media files and links) info:
* mimo poczatkowego optymizmu, karta okazala sie nie byc do konca sprawna, w testach dos przeoczylem widoczne artefakty w postaci kropek na teksturach, w win rowniez nie byla stabilna, bowiem klasyczne gry nfs2se i nfs3 nie chcialy dzialac mimo ze powinny, to mogl byc problem chipa 2d MX, biorac pod uwage dostrzezone problemy, doszedlem do wniosku ze pamiec tmu albo i sam tmu moze byc padniety
* problem zlych ramow rozwiazalem w prosty sposob, po prostu przelutowalem wszystkie 4 kostki na nowe z ali, nic to nie zmienilo, pomyslalem ze moze sa one niekoniecznie sprawne, to nie byloby nic nowego, takie rzeczy sie dzieja caly czas
* aby uniknac kolejnych problemow z "czesciowo" sprawnymi kostkami ram, postanowilem wlutowac podstawki dla nich, przy okazji mialbym super tester dla pamieci soj40 edo
* tak zrobilem, dawca byl jakis stary spalony s3, 4 podstawki wlutowane, zapakowane "nowe" kosci ram od chinczyka, testy i... wciaz sa artefakty na teksturach w postaci kolorowych kropek
* kostki ram wymienione na 35ns, 30ns i finalnie na 25ns od v2, wciaz artefakty na teksturach, tutaj sie pojawila watpliwosc czy tmu jest sprawny i to byl wlasnie powod zakupu 2 uszkodzonych v1 na dawcow...
* jednak przegladajac wlutowane gniazda pod mikroskopem, okazalo sie, ze 3 piny w 1 z nich sie ruszaja, czyli zimne luty, wczesniej tego nie zaowazylem, bo byly sklejone topnikiem, tzw. twarde zimne luty, jednak po dokladnym oczyszczeniu padow, sytuacja stala sie jasna - rada na przyszlosc, nie lutowac po spozyciu kilku piw
* poprawione luty na podstawkach, artefakty zniknely ale wciaz byly niestabilnosci w grach pod windows - analizujac rozne warianty, doszedlem do wniosku, ze glosy z forow moga miec znaczenia, bo wiele osob zglaszalo problemy ze starymi voodoo wlasnie ze wzgledu na za szybki cpu
* poniewaz w necie nie znalazlem nic konkretnego na ten temat, postanowilem przeprowadzic testy roznych cpu samemu, do zawodow przystapilo wielu kandydatow, p2, p3, coppery, klamath, rowniez starsze celerony, ponizej wyniki z testow
info (metodyka):
* standardowa platforma testowa: 98SE SP3, slot1, ASUS P2B 440BX, SDRAM 128MB/PC133@100 222, HDD SEA40, DX9.0c, AGPx2
* pulpit w w98 ustawiony na 640x480x16, sterowniki odswiezone 'Mancuso Mix 2.0', detale w poprzedniej czesci
* do autoexec.bat dodana na koniec nastepujaca linijka, to wylacza poczatkowa animacje 3dfx logo, wczesniej byl problem i zwis w nfs2se i carma2: SET FX_GLIDE_NO_SPLASH=1
* autoexec.bat zmodyfikowany aby najpierw wlaczal demo dimmension w dos, potem vc a po wyjsciu kontynuacja startu w98
* po zaladowaniu w98 uruchomiony 3dm99, zmieniona jedynie rozdzielczosc na 640x480x16, zapisany wynik, nastepnie nfs3 do menu, sama gra jest zmodowana i crashuje po odpaleniu wyscigu na rushu
* jesli menu nfs3 ok, to uruchomienie nfs2se, jesli menu ok, to zaladowanie wyscigu i kilkanascie sekund sprawdzania czy sa atrtefakty
* uaktualnienie wynikow
* wszystkie gry w rozdzielczosci 640x480x16, quake pominiety w testach, bo dziala nawet jak sa artefakty na teksturach, niestety ze wzgledu na tempo rozgrywki sa slabo widoczne i znacznie lepszymi testerami sa: demo dimmension (dos glide), nfs3 (glide3) i nfs2se (glide2)
* test dotyczy karty voodoo rush 6MB z chipem 2D MX, nowsze wersje mialy lepszy/szybszy AT25, ktory moze byc bardziej stabilny
* jesli byla niestabilnosc w jakims cpu z fsb 100+, to byly robione testy z nizszymi 83/75/66
testy cpu (model, typ, cpuinfo, 3dm99 640x480x16, status, link):
SL365 p3 500/100x5/512/2V/0.25 katmai ? artefakty
(You need to Login or Register to view media files and links) SL365 p3 500@333/66x5/512/2V/0.25 katmai ? artefakty
SL3JP p3 600B/133x4.5/512/2.05V/0.25 katmai ? artefakty
(You need to Login or Register to view media files and links) SL3JP p3 600B@300/66x4.5/512/2.05V/0.25 katmai ? artefakty
SL265 p2 266/66x4/512/2.8V/0.35 klamath 427 ok
(You need to Login or Register to view media files and links) SL2WZ p2 350/100x3.5/512/2V/0.25 deschutes 515 #1
(You need to Login or Register to view media files and links) #1: dos demo dimmension ok, 3dm99 ok, w menu nfs3 i nfs2se drobniutkie artefakty
SL2U4 p2 350/100x3.5/512/2V/0.25 deschutes 517 #1
(You need to Login or Register to view media files and links) SL2U4 p2 350@291/83x3.5/512/2V/0.25 deschutes 465 #2
#2: dos demo dimmension ok, 3dm99 ok, menu nfs3 ok, menu nfs2se artefakty
SL2U4 p2 350@263/75x3.5/512/2V/0.25 deschutes 418 #3
#3: dos demo dimmension ok, 3dm99 ok, menu nfs3 drobne artefakty, menu/gra nfs2se ok
SL2S5 p2 333/66x5/512/2.0V/0.25 deschutes 476 #1
(You need to Login or Register to view media files and links) SL2WN cel 333/66x5/128/2V/0.25 mendocino 445 #1
(You need to Login or Register to view media files and links) SL2WM cel 300A/66x4.5/128/2V/0.25 mendocino 426 #4
(You need to Login or Register to view media files and links) #4: dos demo dimmension ok, 3dm99 ok, menu nfs3 ok, menu nfs2se artefakty i zwis + hw reset
SL3EH cel s370/slocket 466/66x7/128/2V/0.25 mendocino 513 #1
(You need to Login or Register to view media files and links) SL2YP cel 300/66x4.5/128/2V/0.25 covington 378 ok
(You need to Login or Register to view media files and links) testy posortowane wg stabilnosci i wydajnosci w 3dm99:
* status ok, brak artefaktow w dos/win:
SL265 p2 266/66x4/512/2.8V/0.35 klamath 427 ok
(You need to Login or Register to view media files and links) SL2YP cel 300/66x4.5/128/2V/0.25 covington 378 ok
(You need to Login or Register to view media files and links) * status #1, drobne artefakty nfs2se/nfs3:
SL2U4 p2 350/100x3.5/512/2V/0.25 deschutes 517 #1
(You need to Login or Register to view media files and links) SL2WZ p2 350/100x3.5/512/2V/0.25 deschutes 515 #1
(You need to Login or Register to view media files and links) SL3EH cel s370/slocket 466/66x7/128/2V/0.25 mendocino 513 #1
(You need to Login or Register to view media files and links) SL2S5 p2 333/66x5/512/2.0V/0.25 deschutes 476 #1
(You need to Login or Register to view media files and links) SL2WN cel 333/66x5/128/2V/0.25 mendocino 445 #1
(You need to Login or Register to view media files and links) * status #2, #3, #4 pominiete ze wzgledu na wieksze niestabilnosci w win, dos ok
* wszystkie p3 katmai pominiete, artefakty juz w dos
wnioski:
* hmm, czuje ze to bedzie troche jak wsadzenie kija w mrowisko ale fakty sa jakie sa
* na mojej platformie z moim voodoo rush MX najbardziej stabilne sa procesory z fsb 66 oraz core freq do 300MHz (p2 klamath i celeron covington)
* cpu z fsb 66-100 i zegarami 333-477 powoduja drobne artefakty tylko w nfs2se, widac gra jest bardzo czula na szybsze cpu, wyrywkowo sprawdzone gry carma2 oraz unreal i problemow nie bylo (p2 deschutes i celeron mendocino)
* cpu ze statusem #2, #3, #4 dzialaja poprawnie w dos, jednak w windows sa mniejsze/wieksze problemy, zatem jesli celem jest dos, mozna ich uzyc, pod win raczej nie
* p3 katmai powoduja juz artefakty w dos, ich uzycie z rushem nie ma sensu
* glquake dziala praktycznie zawsze mimo bledow na teksturach, najwieksza wydajnosc w dos
* cpu max 300MHz z fsb 66 wydaje sie byc bezpieczna granica dla rusha - chetnie bym przetestowal najmocniejszego klamath 300/66 ale nie mam, to moze byc sweet spot, moze kiedys
* ze wzgledu na braki sprzetu, nie ma testow z amd k6-2/3, zakladam ze do 300MHz powinny dzialac ok, powyzej hgw, przydalaby sie jakas mocna platforma na ss7
* nie mozna tez wykluczyc, ze starsze sterowniki + w95 bylyby bardziej kompatybilne, tak samo rushe z AT25
dziala
finalnie rowniez jako tester kostek pamieci
info (update):
* przyszly w koncu z ali kostki pamieci 30ns, wczesniej byly testowane nowe 35ns oraz 25ns, w obu przypadkach artefakty powyzej cpu 300MHz, zobaczymy jak bedzie z tymi, to juz wlasciwie ostatnia opcja i robie to tylko dla formalnosci
* platforma identyczna jak wczesniej
testy cpu (model, typ, cpuinfo, 3dm99 640x480x16, status, link):
SL2S5 p2 333/66x5/512/2.0V/0.25 deschutes 477 #1
(You need to Login or Register to view media files and links) SL365 p3 500/100x5/512/2V/0.25 katmai ? artefakty
(You need to Login or Register to view media files and links) * niestety ram 30ns nie rozwiazal problemow, p2 333 status jak poprzednio, p3/500 rowniez, dalsze testy nie sa potrzebne
* todo: zdybycie rusha z chipem 2d AT25
info (update2):
* niedzialanie nfs3 dalo mi do myslenia, doszedlem do wniosku ze wersja zmodowana moze byc niekompatybilna z rushem, zaczalem poszukiwania jakis testow starych gier + rush i bach, na yt jest 1 gosc, ktory takie zrobil, okazuje sie ze nfs2se oraz nfs3 dzialaja z nia bezproblemowo, wiec to jakis blad po mojej stronie, co prawda gosc testowal rusha glownie na wersji z chipem 2d AT25, ale... puscil go na w98 z cpu p4 3@4GHz
kosmos
* moje przewidywania sie sprawdzily, wersje z at sa stabilniejsze i szybsze niz mx, postanowilem wiec uruchomic nfs3 na swoim sprzecie, bo skoro dzialal u niego to u mnie tez musi
* zapakowany sprawdzony cpu p2 266 klamath, zainstalowany nfs3 z orginalnego iso, gra wyszla pod w95 wiec powinna dzialac, zapodalem moja stara witaminke dla nocd i... nfs3 na rushu odpalil i dziala ok na 98
zeby bylo ciekawiej to ona wymaga glide2x.dll a nie glide3x.dll jak zmodowana wersja, to moglo robic problem, no ale w koncu dziala, uzyte te same odswiezone sterowniki co wczesniej
* zrobilem testy na standardowym p3 katmai 500/100 oraz spowolnionym do 333/66 i lipa, te same bledy co wczesniej, najwyrazniej limit 300MHz dziala na wersje MX
* z p2 klamath 266/66 ok, a ze nie mam wersji 300MHz, to zwiekszylem fsb na 75 - przy tym samym mnozniku cpu powinien bujnac na 300
* zworki przestawione, start mobo i... post zaliczony, proc sie obudzil na 75*4=300, testy dem w dos bez artefaktow, nfs3 w win dziala wybornie... weee
* podsumowujac, rush z chipem MX jest mega wymagajacy, ma ograniczenie cpu do 300MHz, wyzsze frequ powoduja artefakty, qlquake pod dos jest dosc odporny i dziala nawet zgrabnie z p3 500/100 ale tylko z opengl fxmesa/mesa, z sage sa artefakty na czcionkach, dosowe dema dimmension oraz nature pieknie chodza do 300MHz, powyzej artefakty i finalnie zwiechy, dla rusha nfs3 musi byc orginalny, zmodowany dziala tylko w menu
* wykonalem dziesiatki testow, wlacznie ze zmianami poszczegolnych opcji w bios i nic nie pomoglo na cpu 300+, to jest zdecydowanie limit cpu dla voodoo rush MX na platformie i440bx
* jesli wpadnie mi w rece rush z AT25, to powtorze testy, jestem ciekaw jak on bedzie dzialac z szybszymi cpu
* na koniec jeszcze test klamath z szybszym zegarem, w () stary wynik z fsb 66:
SL265 p2 266@300/75x4/512/2.8V/0.35 klamath 472 (427) ok
(You need to Login or Register to view media files and links) * w unreal standardowo 11 fps, nfs2se zwis w menu... ech... nie lubie rushy
web:
* voodoo rush at25 vs mx:
(You need to Login or Register to view media files and links) info (update3):
* po sukcesie z nfs3, pomyslalem ze moze podobna sytuacja jest z nfs2se, moze tez to jakas spatchowana/poprawiona wersja ktora mam, co prawda dziala ze wszystkim, bo to standardowy tester od jakiegos czasu, no ale rush ma swoje wymagania, moze pojdzie gladko z czysta wersja z iso - jesli tak, to poprzednie testy cpu do powtorki
* na plycie sa 2 exe, NFS2SEN.EXE to standardowy engine d3d, NFS2SEA.EXE to wersja dla 3dfx i glide2x.dll, w obu zostaly usuniete cdchecki aby nie bawic sie w emulacje cdrom
* no niestety, jak poprzednio drobniutkie artefakty na p2 klamath 266@300, gra wlasciwie dziala ale to nie tak powinno wygladac, nfs2se jest jednak bardzo wyczulony na predkosc cpu z rushem mx, pozostale gry dzialaja ok, rowniez dema w dos i glquake