Page Index Toggle Pages: 1 2 [3]  Send TopicPrint
Very Hot Topic (More than 25 Replies) Retro buildy (Read 6488 times)
smola
Full Member
3dfx Friends
***
Offline



Posts: 618
Location: krk
Joined: 16. Dec 2020
Gender: Male
Re: Retro buildy
Reply #30 - 06. Jun 2021 at 17:54
Print Post  
314TeR wrote on 05. Jun 2021 at 22:39:
skoro tak nas rozstawiasz po kątach

Nie moim zamiarem jest rozstawianie kogokolwiek po katach, po prostu walcze z ciemnogrodem oraz, jak to mowi moj stary kumpel, prostuje powtarzane bzdury przekazywane jako urban legends.

314TeR wrote on 05. Jun 2021 at 22:39:
jakie są czasy dostępu do danych w pamięci na i430TX dla obszaru do 64MB RAM a jakie dla 65 do 256MB RAM.

Sa dokladnie takie same, zaleznie od tego jaki ram jest zapakowany, przecietnie to bedzie 70ns. Domyslam sie, ze byl to skrot myslowy i chodzilo ci o czas dostepu z cache i bez. Wymieszales ogolnie kilka przypadkow, czyli cache on, cache off, ram latency oraz wirtualizacja przestrzeni dyskowej jako swap. Wogole to dzieki za fajne zadanie domowe, pare rzeczy sie przejasnilo Wink

Odpowiadajac na pytanie, to w chipsetach TX oraz VX cache moze adresowac tylko 64MB ram, nie moge jednoznacznie powiedziec czy tylko pierwsze 64MB czy stronicuje kazde kolejne, bo nie mam datasheets, wiec korzystalem z ogolnodostepnych zrodel. Tu jest zgoda. Ale nie ma zgody na stwierdzenie, ze dodawanie pamieci powoduje spowalnianie. Bowiem, wszystko dziala tak, jak zostalo zaprojektowane. Jesli tylko 64MB ramu jest cacheowane a kolejne nie, to nic nie zmienia, nie wystepuje zadne spowalnianie, bo dziala to tak jak mialo pierwotnie dzialac. Producent tak to wymyslil i kropka. Jesli kupujesz malucha, to nie oczekujesz, ze bedzie smigal jak golf. Dodajac dodatkowy ram do TX/VX dostajesz to, za co zaplaciles, czyli cachowanie 64mb i brak cachowania dla wiekszej ilosci. Zatem mowienie o spowalnianiu jest bzdura, bo wszystko dziala tak, jak mialo dzialac. To ze jakis frustrat marudzi, ze mu cache obsluguje tylko 64MB ramu, to swiadczy, ze jest po prostu idiota, poniewaz mogl kupic wyzszy/lepszy chipset bez tego ograniczenia. Ale kupil taniego malucha i chce aby jezdzil jak golf.

Kolejna sprawa, to czasy. VX/TX to sa lata 96/97, gdzie wciaz krolowal DOS i w95, a kompy mialy po 4-8MB ramu, 12 to byla burzuazja, a 16 to juz tylko bogaci mieli. Nie znam nikogo, kto wtedy w kompie mial wiecej niz 16mb ramu, nawet kiedy kilka lat pozniej wszedl w98, ludzie mieli przecietnie 32-64mb ram. Zatem mozna przyjac, ze dla owczesnych kompow, problem ograniczonego adresowania cache nie istnial. A ci ktorzy potrzebowali wiecej ramu, po prostu kupowali lepszy sprzet, a nie marudzili Wink

No teraz dochodzi swap, czyli wirtualizacja dysku na pamiec za ktora odpowiada MMU. Tu pelna zgoda, ze swap to byl dramat, bo dyski mialy w najlepszym razie 10ms czas dostepu a glupi ram mial 70ns, to sa 2 rzedy wielkosci roznicy (jeszcze jest us po drodze). Zatem na tych gownianych plytach vx/tx, w wariancie ultra-pesymistycznym, lepiej byloby sie dusic na 64mb ram i swapem, czy moze lepiej dowalic kolejne 64mb czy wiecej i wylaczyc swap? Pytanie retoryczne.

Podsumowujac: wiecej cache = lepiej, wiecej ram = lepiej, swap = off, spowalnianie? pffff.

Mam nadzieje, ze nie urazilem uczuc a dyskusja tylko otworzyla oczy na pewne rzeczy, ktore niedowiarkom nie bylo dane zobaczyc wczesniej - czy ty wiesz co my robimy tym misiem? Wink

P.S. Jeszcze dodam tylko wlasny komentarz z e-maga #TAC6 ktorego napisam pare lat pozniej (lipiec 2002) w dobie w98, ktory pokazuje ile ramu ludzie mieli w kompach przecietnie Wink
"""
Pare luznych grypsow
Engine  tacka zostal napisany calkowicie od nowa, nie uzywa zadnych fakerskich
API  z  GDI windy, wszystko zostalo naklepane a asmie... Nie uzywa tez zadnego
dopalania  HW z karty poprzez DX tak ze dziala nawet na zabytkowych grafikach,
np. takiej jak ma butthead Smiley Silnie wykorzystuje MMX, niestety w tych czasach
to  pentium 200 jest juz zabytkiem (tak, wiem ze pare osob mnie bedzie chcialo
zlinczowac za ten text Smiley Tak samo sprawa ma sie z zapotrzebowaniem na pamiec,
max.  zapotrzebowanie  to  20  pare  mega wolnego ramu, dla pewnosci ustawilem
limit  na 32MB, i co niektorzy moga zobaczyc boxa z infem... No ale takie jest
zycie  ze  w  tych  czasach  standard  to  128MB...
"""
  

(You need to Login or Register to view media files and links) :: (You need to Login or Register to view media files and links) :: (You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
 
IP Logged
 
forteller
Senior Member
****
Offline


Overclocking since 2003

Posts: 3251
Location: Kraków
Joined: 28. Jan 2018
Gender: Male
Re: Retro buildy
Reply #31 - 06. Jun 2021 at 20:12
Print Post  
smola wrote on 06. Jun 2021 at 17:54:
314TeR wrote on 05. Jun 2021 at 22:39:
akie są czasy dostępu do danych w pamięci na i430TX dla obszaru do 64MB RAM a jakie dla 65 do 256MB RAM.

Sa dokladnie takie same, zaleznie od tego jaki ram jest zapakowany, przecietnie to bedzie 70ns. Domyslam sie, ze byl to skrot myslowy i chodzilo ci o czas dostepu z cache i bez. Wymieszales ogolnie kilka przypadkow, czyli cache on, cache off, ram latency oraz wirtualizacja przestrzeni dyskowej jako swap. Wogole to dzieki za fajne zadanie domowe, pare rzeczy sie przejasnilo Wink

Nikt niczego nie wymieszał. Zmierz sobie i sprawdź sobie sam. Nie będą to też wartości rzędu 70ns (pomyliło Ci się z komputerami, gdzie kontroler pamięci jest zintegrowany już z procesorem, ewentualnie późnym LGA775 z wysoko taktowaną szyną i szybką pamięcią DDR2).

Jeśli dobrze rozumiem, Tobie chodzi o czystą semantykę. Masz komputer na VX/TX z 64MB RAM i jak dołożysz kolejne 64MB to będzie wolniej? No będzie. Czy to jest zgodnie z założeniami producenta? No jest. O co kręcić dramaty?

A problem istniał, tylko później bo część osób zdecydowała się na upgrade już istniejących komputerów i taki K6-2/2+/III/III+ z 128MB RAMu w 2000 roku to nie jest już jakaś abstrakcja, choć 64MB pamięci wydaje mi się wciąż nieco bardziej typową wartością dla tego typu komputerów.
  

Mam za dużo zestawów i za dużo tekstu naprodukowałem aby to wszystko tutaj pomieścić...
Back to top
IP Logged
 
smola
Full Member
3dfx Friends
***
Offline



Posts: 618
Location: krk
Joined: 16. Dec 2020
Gender: Male
Re: Retro buildy
Reply #32 - 06. Jun 2021 at 20:46
Print Post  
Quote:
Nikt niczego nie wymieszał. Zmierz sobie i sprawdź sobie sam.

Nie pomylilo mi sie nic, ram mial dostep ~70ns, cache byl pomiedzy cpu a ram z czasem dostepu 5-20ns, czyli jakies 3.5-14x szybszym sram., zaleznie co miales na plycie. Cache mogles wlaczyc/wylaczyc w biosie, albo wrecz wyjmujac uklady z plyty. I mogles sie meczyc z bezposrednim dostepem do pamieci ram. Dziekuje.

Quote:
pomyliło Ci się z komputerami, gdzie kontroler pamięci jest zintegrowany już z procesorem

Nie pomylilo sie, to jest czas dostepu, ktory jest niezalezny od cpu/mostka. to jest max kiedy masz dostep

Quote:
O co kręcić dramaty?

O nic, prostowanie rzeczywistosci Wink

Quote:
A problem istniał

Postepu nie zatrzymasz, kupiles badziewie, to masz badziewie. Proste Wink
  

(You need to Login or Register to view media files and links) :: (You need to Login or Register to view media files and links) :: (You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
 
IP Logged
 
KGB
Senior Member
****
Offline


Kyro - HE NEVER SLEEPS

Posts: 1027
Joined: 03. Sep 2019
Gender: Male
Re: Retro buildy
Reply #33 - 06. Jun 2021 at 22:07
Print Post  
smola wrote on 06. Jun 2021 at 20:46:
Postepu nie zatrzymasz, kupiles badziewie, to masz badziewie. Proste

problem w tym, ze TX byl najszybszym (chyba, moze VP2 mu dorownuje), najdrozszym i najnowszym (intela) chipsetem s7, wiec trudno go pod tym wzgledem nazwac badziewiem,
usprawiedliwiac w ten sposob to mozna PCpartnera czy PCchipsa, ktorzy do swoich plyt montowali malo SRAM i w ten sposob sztucznie ograniczali keszowanie - chociaz zauwazylem, ze zostawiali sobie pole do rozbudowy modelu,
mam PCpartnera na VPX z 256kb w dwoch kosciach i sa jeszcze dwa miejsca na PCB,
tak samo mam PCchips na MVP4 z 512kb w jednej kosci i jedno puste miejsce (z 512kb ograniczenie do 64mb z maks predkoscia i do 128mb z utrata wydajnosci ~3%  - tak wyczytalem)


leosh wrote on 06. Jun 2021 at 08:42:
Czym będziesz testował ? AIDA64 i SpeedSys pod DOS ?

SpeedSys na pewno, aide chyba tez dorzuce, zeby jakies teoretyczne roznice wyluskac,
ale najbardziej interesuje mnie praktyczna roznica, wiec planuje quake2 i moze q3,
Unreala chetnie bym sprawdzil, ale nie wiem czy a wbudowany test
  
Back to top
 
IP Logged
 
GL1zdA
Senior Member
****
Offline


Alpha Powered

Posts: 1049
Location: Warszawa
Joined: 14. Apr 2017
Gender: Female
Re: Retro buildy
Reply #34 - 07. Jun 2021 at 10:51
Print Post  
430TX nie tyle był najszybszy ile najnowszy. Zdecydowanie nie najdroższy, HX był droższy. Jeśli chodzi o pamięć, to nie zobaczysz szczególnej różnicy między 430FX (z cache'em pipelined burst)/HX/VX/TX. Przy 430TX większy jest zysk mostka południowego PIIX4, który obsługuje UDMA niż z tego, że jest nowszy. Ograniczenie do 64 MB boleć zaczyna dopiero jak wrzucasz szybkie procesory typu K6-2 i chcesz mieć dopasowaną ilość RAMu.

Co do samego builda, to Voodoo 2 trochę będzie tu ograniczone. Szybsze niż Voodoo 1, ale skrzydeł nie rozwinie, szczególnie w czymś bardziej zaawansowanym niż GLQuake. Tu masz benchmarki "z epoki":

(You need to Login or Register to view media files and links)
(You need to Login or Register to view media files and links)

smola wrote on 06. Jun 2021 at 17:54:
314TeR wrote on 05. Jun 2021 at 22:39:
jakie są czasy dostępu do danych w pamięci na i430TX dla obszaru do 64MB RAM a jakie dla 65 do 256MB RAM.

Odpowiadajac na pytanie, to w chipsetach TX oraz VX cache moze adresowac tylko 64MB ram, nie moge jednoznacznie powiedziec czy tylko pierwsze 64MB czy stronicuje kazde kolejne, bo nie mam datasheets, wiec korzystalem z ogolnodostepnych zrodel.

Przecież tu nie potrzeba datasheetu, bo w tym przypadku cache L2 może dotyczyć tylko adresów fizycznych. MMU masz w CPU, jak coś z niego wychodzi na zewnątrz, to jest adresem fizycznym.
  
Back to top
IP Logged
 
zyga64
Full Member
***
Offline



Posts: 462
Location: Sulęcin, lubuskie
Joined: 29. Dec 2017
Gender: Male
Re: Retro buildy
Reply #35 - 07. Jun 2021 at 14:23
Print Post  
Dotychczas tłumaczyłem sobie zjawisko spowalniania działania komputera po przekroczeniu bariery 64MB w ten sposób:

"Normally, performance will be degraded above 64MB of RAM; the chipset caches the first 64MB, but because of Windows' top down memory structure, all of the critical items will be loaded at the top of memory first, outside the cached area."


Cytat z forum: (You need to Login or Register to view media files and links)

Ok, może nie jest to źródło naukowe, ale tłumaczy wg. mnie całkiem przekonująco.
  


- C64 /1541 II /Pi1541 /SD2IEC /EasyFlash3 /WiC64
- SCAMP /286@20 /4MB /CL-GD5422 /CMI8330
- i420EX /486DX33 /16MB /TGUI9440 /GUS+ALS100+MT32Pi
- i430FX /K6-2@400 /64MB /Rage Pro PCI /ES1370+YMF718
- i440BX /P!!!750 /256MB /MX440 /SBLive!+Vibra16s
- iB75 / i5 3470s /4GB /HD7750 /ALC662
Back to top
 
IP Logged
 
Page Index Toggle Pages: 1 2 [3] 
Send TopicPrint
 
  « Board Index ‹ Board  ^Top