Mam fajną płytę Socket 7 (Shuttle HOT-553) która służy mi do testowania różnych kart (np. EGA czy CGA których nie lubią moje 286 i 486). Jej fajność polega również na oficjalnej obsłudze FSB od 50 do 66 a nieoficjalnie również 40, 33, 25 i 16
Ale nie o tym miałem...
Któregoś dnia w ramach zabawy zainstalowałem sobie tam ATI Rage IIC PCI i postanowiłem poeksperymentować z grami pod ATI 3D CIF: Tomb Raider, Wipeout, etc. Sęk w tym, że karta mimo że ma bardzo dobrą akcelerację 2D (na Pentium 133 Winquake w 640x480 po prostu śmiga i wygląda świetnie), to w 3D kuleje - choć trzeba przyznać że obsługuje na tyle dobrze stary Direct 3D, że przeważnie obchodzi się bez atrefaktów. Jest po prostu dość wolna.
A jaka karta jest szybsza w 3D zachowując kompatybilność ATI 3D CIF ? Oczywiście Rage Pro. Po szybkim rzucie oka na Allegro udało się wylicytować sztukę
ATI Rage PRO PCI z pamięcią 4MB i uszkodzonym slotem na pamięć SO-DIMM. Mimo braku śledzia karta okazała się być sprawna - zresztą zgodnie z opisem w aukcji.
Oczywiście obecność slotu rozszerzenia pamięci wzbudziła we mnie chęć jej rozszerzenia, więc zacząłem się rozglądać. Można obsadzić tam dedykowane pamięci ATI o symbolach: 100-401010 (2M) lub 100-401012 (4MB).
Niestety nie udało mi się nigdzie w internecie znaleźć ich do kupienia, podejrzewam też że cena mogłaby być zaporowa.
Przyszedł mi do głowy inny pomysł. A gdyby tak wymienić kości pamięci na większe ?
Mam(Miałem) na stanie 2 szt. kart
ATI Rage Pro Turbo AGP 2x, które posiadają(posiadały) 8MB pamięci na pokładzie również w 4 kościach SGRAM na pokładzie. Ich układ na płycie jest niemal identyczny z tymi na karcie PCI. Jedka z kart posłuży za dawcę
Również na stronie vgamuseum
(You need to Login or Register to view media files and links) znajduje się karta PCI fabrycznie obsadzona 8MB na 4 kościach pamięci - i są to takie same układy jak na moich kartach AGP.
Postanowiłem więc porównać datasheety tych układów:
KM4132G271 - to układ o organizacji
128k x 32bit x 2 (stosowany na kartach 4MB)
KM4132G512 - to układ o organizacji
256k x 32bit x 2 (stosowany na kartach 8MB)
Na mojej karcie były kości MB81G83222 które są odpowiednikami mniejszych kości Samsunga (KM4132G271).
A więc należy wymienić kości na większe ! Co też naturalnie uczyniłem
Ale okazało się. że to nie wystarczy.
Oczywiście w większej kości jest 1 sygnał więcej, a 2 pozostałe zmieniły swoje miejsce.
A mianowicie:
pin # | KM4132G271A | KM4132G512Q |
29 | BA (A9) | BA (A10) |
30 | n.c. | A8 |
51 | A8 | A9 |
Należy więc spowodować aby linie A8 i A9 trafiły we właściwe miejsce i wyczaić gdzie powinien trafić sygnał A10. Z pomocą przyszedł mi dokument
Rage Pro Graphics Controller Specifications gdzie bardzo dokładnie opisany był pinout układu oraz możliwe konfiguracje pamięci.
Na diagramach widać że sygnał A10 należy podłączyć z RAS#1 układu. Wszystkie interesujące sygnały sterujące pamięcią biegną od układu ATI Rage poprzez mostki rezystorów 33 OHm do układów pamięci, tam też postanowiłem dokonać modyfikacji, aby zmniejszyć ilość drutowania. Oczywiście całkowicie bez drutowania się nie obyło, gdyż sygnał A8 trafił na pin 30 kości pamięci, który wcześniej nie był połączony - musiałem połączyć wszystkie kości razem i doprowadzić je do mostka.
Interesujące nas mostki to RP13 i RP30, gdzie sygnały z układu graficznego przychodzą jak na rysunku.
Mostek RP13 wyrzuciłem całkowicie i wstawiłem tam pionowo 2 rezystory SMD 33 Ohm (rozmiar 0603)
Po podłączeniu wszystkiego do kupy zadziałało i wygląda jak na zdjęciach. Da się ustawić 1280x1024 w 32bitach
Windows wykrywa 8MB, chociaż dość dziwnie raportuje pamięć - że jest dołożony moduł rozszerzający
Ale to chyba jest zaszyte w Biosie (świadczyłby o tym ciąg znaków w BIOS karty na początku). Znalazłem również nowszy BIOS do karty ATI RAGE PRO TURBO PCI który fabrycznie posiada 8MB i nie ma tego ciągu znaków. Może pokuszę się na przeflaszowanie.
Da się pograć
Quake 3 w 640x480 na Pentium 3 750 osiągnął oszałamiające 29.9 klatki (przy lighting: vertex i color depth: 16 bit - karta nie obsługuje 32bit). Na socket 7 też jest nieźle w grach z epoki, Colin 1 śmiga całkiem żwawo !