Page Index Toggle Pages: [1] 2 3  Send TopicPrint
Very Hot Topic (More than 25 Replies) OPL3 Getting Started (Read 15212 times)
bobdylan
Junior Member
**
Offline


386 MMX istnieje

Posts: 106
Location: Kraków
Joined: 21. Mar 2018
Gender: Male
OPL3 Getting Started
18. Jan 2019 at 23:58
Print Post  
Zabieram się właśnie za montowanie karty, którą kupiłem od kolegi z forum do sprawdzenia co to jest to mityczne OPL3. Jest to Sound Blaster AWE32 CT3910.

Niestety nie mam doświadczenia z kartami dźw. na ISA. Pomimo posiadania komputerów od 386, pierwszy dźwięk jaki usłyszałem na swojej maszynie płynął z jakieś karty na PCI. Znam jednak dźwięk z tego czasu, kuzyn miał GUSa.  Cheesy

Pytanie jest co powinienem odpalić, aby poznać smak syntezy FM na OPL3? Jakie gry i soft sprawdzić?
  
Back to top
 
IP Logged
 
Tomek
Full Member
***
Offline



Posts: 466
Location: Warszawa
Joined: 23. Dec 2017
Re: OPL3 Getting Started
Reply #1 - 19. Jan 2019 at 09:15
Print Post  
Kartę musisz zainstalować w DOS, w grze DOS wybierasz SB16 i wtedy będzie synteza dźwięku.

Jeśli wybierzesz AWE32 w grze, to jest duża szansa, że muzyka będzie z midi (zależy jaka gra).
  
Back to top
 
IP Logged
 
zyga64
Full Member
***
Offline



Posts: 457
Location: Sulęcin, lubuskie
Joined: 29. Dec 2017
Gender: Male
Re: OPL3 Getting Started
Reply #2 - 19. Jan 2019 at 10:44
Print Post  
Większość starych gier ma soundtrack na OPL2/OPL3. Różnica pomiedzy nimi to 9 vs 18 kanałów - mono vs stereo. Opl3 jest zgodny w dół z Opl2. W praktyce wiekszość gier obsługuje standard OPL2 gdyż taki chip miała oryginalna karta Adlib. Jeśli masz możliwość wybrania karty dźwiękowej w grze, a nie ma standardu Soundblaster - wybieraj Adlib, będzie wtedy grało na Opl3.
Jeśli chcesz posłuchać modułów OPL3 sciągnij Adlib tracker 2 - jest to program do tworzenia muzyki na tym chipie wraz ze sporym zbiorem przykładowych utworów.
Kiedyś popularny był również Edlib - jest to tracker stworzony przez ludzi z grupy Vibrants, czołowych muzyków ze sceny c64. Również ten program zawiera przykładowe muzyczki (tryb opl2 czyli 9 kanałów). Vibrants to autorzy soundtracku do dosowej gry Lolypop. Warto posłuchać.

Niestety czasami nowsze komputery sa za szybkie dla gier z muzyką Opl3. Bezpieczna konfiguracja sprzętowa to pentium- socket 7.
Czasami na szybszych komputerach lepiej sprawdzają się klony OPL3 niż oryginały.
  


- C64 /1541 II /Pi1541 /SD2IEC /EasyFlash3 /WiC64
- SCAMP /286@20 /4MB /CL-GD5422 /CMI8330
- i420EX /486DX33 /16MB /TGUI9440 /GUS+ALS100+MT32Pi
- i430FX /K6-2@400 /64MB /Rage Pro PCI /ES1370+YMF718
- i440BX /P!!!750 /256MB /MX440 /SBLive!+Vibra16s
- iB75 / i5 3470s /4GB /HD7750 /ALC662
Back to top
 
IP Logged
 
zyga64
Full Member
***
Offline



Posts: 457
Location: Sulęcin, lubuskie
Joined: 29. Dec 2017
Gender: Male
Re: OPL3 Getting Started
Reply #3 - 19. Jan 2019 at 12:10
Print Post  
To jeszcze dopiszę do mojego ostatniego posta.

Ze względu na opłaty licencyjne część producentów kart muzycznych zaczęło stosować klony układu OPL3 - praktycznie 100% zgodne z oryginałem, lub własne pomysły na syntezę FM, które zgodne były z nim programowo.

Do dobrych zaliczamy ten zaimplementowany w układach Cmedia (ISA - CMI8330, PCI - CMI8338 i CMI8378), oraz Avance Logic (ISA - ALS100+ oraz ALS120, PCI - ALS3000, ALS4000). Są one praktycznie nie do odróżnienia.
ESS ma swój patent na syntezę FM - niektórzy mówią że lepszy niż oryginał, ESSFM oferuje również dodatkowe kanały względem oryginalnego OPL3.
Swój patent ma również Creative - CQM, niektórzy mówią że lepszy niektórzy że gorszy. Faktem jest że w miarę upowszechniania standardu Soundblaster producenci gier coraz mniej chętnie stosowali syntezę FM, a coraz chętniej korzystali z przetworników DA - czyli grali poprostu dźwiękiem samplowanym. Więc CQM (i odpowiedniki innych producentów) był wykorzystywany głównie do zapewnienia zgodności ze starszymi tytułami.

Do najgorszych klonów OPL2 (mowa tutaj o syntezie wbudowanej w główny układ na karcie dźwiękowej, nie osobny chip) zaliczane są te na kartach Analog Devices (np.
AD1816), czy Opti (Opti931 i Opti933).
Syntezę FM wbudował również AZTECH w swój chip AZT2320 jednak brzmi to 100% zgodnie z oryginałem gdyż została zakupiona licencja od Yamaha.

Acha, jeśli karta nie ma wbudowanego modułu Wavetable - który wykorzystywany jest do grania utworów MIDI - midi grane jest przez OPL3. Jednak nie jest to synonim - są utwory FM, ktore nie są ścieżkami MIDI (przykładowo te skomponowane w Adlib Tracker 2 czy Edlib). Natomiast soundtrack np DOOM, DOOM2, DUKE3D to ścieżki midi ktore przy braku Wavetable grane będą przez OPL2/3.

I jeszcze jedna ciekawostka. Część kart ma umieszczony na płytce fizyczny układ OPL3 lub jego 100% zgodny klon, jednak podłączona jest tylko połowa wyjść układu i zachowuje się on jak OPL2. Można to sprawdzić wczytując w Adlib Tracker 2 jakiś 18 kanałowy utwór.
  


- C64 /1541 II /Pi1541 /SD2IEC /EasyFlash3 /WiC64
- SCAMP /286@20 /4MB /CL-GD5422 /CMI8330
- i420EX /486DX33 /16MB /TGUI9440 /GUS+ALS100+MT32Pi
- i430FX /K6-2@400 /64MB /Rage Pro PCI /ES1370+YMF718
- i440BX /P!!!750 /256MB /MX440 /SBLive!+Vibra16s
- iB75 / i5 3470s /4GB /HD7750 /ALC662
Back to top
 
IP Logged
 
szu
Junior Member
**
Offline



Posts: 106
Location: Rybnik
Joined: 31. Dec 2018
Re: OPL3 Getting Started
Reply #4 - 19. Jan 2019 at 22:04
Print Post  
Zyga64 niezła wiedza. Widać że jesteś praktykiem a nie zbieraczem. Na OPL3 pięknie brzmi descent 1 i 2. Nie roland, gm/gs, db50 czy GUS tylko OPL3 jest głosem komputerów tamtej epoki i dla ludzi tamtego okresu 1990-97 ten układ jest jak SID dla c64  Wink
  
Back to top
 
IP Logged
 
HanJammer
Senior Member
****
Offline


Retro sretro

Posts: 2369
Location: Warszawa
Joined: 21. Aug 2018
Gender: Male
Re: OPL3 Getting Started
Reply #5 - 19. Jan 2019 at 23:11
Print Post  
szu wrote on 19. Jan 2019 at 22:04:
Zyga64 niezła wiedza. Widać że jesteś praktykiem a nie zbieraczem. Na OPL3 pięknie brzmi descent 1 i 2. Nie roland, gm/gs, db50 czy GUS tylko OPL3 jest głosem komputerów tamtej epoki i dla ludzi tamtego okresu 1990-97 ten układ jest jak SID dla c64  Wink


Śmiem się nie zgodzić :]
Znaczna część muzyki do gier była pisana właśnie na MT-32 czy SC... Yamahach... dopiero potem dostosowywana do OPL3 - więc tak jak artysta miał na myśli brzmi właśnie na takim sprzęcie, a nie w trybie zgodności z AdLib/SBPro/SB16...
  

"Dziś to już kompletnie inna maszyna i coraz więcej bólu/płaczu/tęsknoty za dawnymi czasami." Cry
(You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
 
IP Logged
 
szu
Junior Member
**
Offline



Posts: 106
Location: Rybnik
Joined: 31. Dec 2018
Re: OPL3 Getting Started
Reply #6 - 20. Jan 2019 at 00:34
Print Post  
Śmiem się nie zgodzić :]
Znaczna część muzyki do gier była pisana właśnie na MT-32 czy SC... Yamahach... dopiero potem dostosowywana do OPL3 - więc tak jak artysta miał na myśli brzmi właśnie na takim sprzęcie, a nie w trybie zgodności z AdLib/SBPro/SB16... [/quote]

ok. muza była tworzona na tych modułach ale w 99.9 domów w Polsce była odtwarzana nawet nie przez OPL3 a klony tego syntezatora. W tamtym czasie kupienie karty "oryginalnej" sound blaster to była abstrakcja a posiadanie któregoś z modułów to coś nierealnego.
  
Back to top
 
IP Logged
 
bobdylan
Junior Member
**
Offline


386 MMX istnieje

Posts: 106
Location: Kraków
Joined: 21. Mar 2018
Gender: Male
Re: OPL3 Getting Started
Reply #7 - 20. Jan 2019 at 00:58
Print Post  
zyga64 wielkie dzięki za tak obszerne wyjaśnienia!  Właśnie nie widziałem do końca jak się ma MIDI do FM. Zabieram się za testy organoleptyczne , wtedy pewnie pojawią się nowe pytania.  Smiley
  
Back to top
 
IP Logged
 
HanJammer
Senior Member
****
Offline


Retro sretro

Posts: 2369
Location: Warszawa
Joined: 21. Aug 2018
Gender: Male
Re: OPL3 Getting Started
Reply #8 - 20. Jan 2019 at 02:50
Print Post  
bobdylan wrote on 20. Jan 2019 at 00:58:
zyga64 wielkie dzięki za tak obszerne wyjaśnienia!  Właśnie nie widziałem do końca jak się ma MIDI do FM. Zabieram się za testy organoleptyczne , wtedy pewnie pojawią się nowe pytania.  Smiley


No właśnie MIDI nijak się ma do FM. Synteza FM to sposób generowania (syntezy) dźwięku za pomocą (w dużym uproszczeniu) modulowania jednej fali drugą (oczywiście może to być wykorzystywane w innych celach - np. w transmisji radiowej). OPL2, OPL3, OPL4 to jednoukładowe syntezatory FM - stosowane nie tylko w kartach dźwiękowych ale też np. w amatorskich (dziecięcych) keyboardach Yamahy z tamtego czasu. Powazniejszy silnik FM miała np. Yamaha DX7 - jeden z może 3 czy 4 najistotniejszych instrumentów elektronicznych lat 80.

MIDI to w uproszczeniu standard komunikowania się pomiędzy sobą instrumentów (choć nie tylko) elektronicznych. Jedno nijak się ma do drugiego. Co więcej jak standard pojawił się na początku lat 80 to nie było żadnych wytycznych co do tego co i jak ma grać - więc mogło być tak, że jeden i ten sam program dla danego instrumentu muzycznego mógł oznaczać zupełnie co innego w innym instrumencie muzycznym (np. jeden producent dla programu 1 ustawiał pianino, drugi skrzypce). Dopiero później to uporządkowano wraz z wprowadzeniem "General Midi" (GM) i od tego momentu było wiadomo, że program 1 to zawsze będzie fortepian, a np. 57 to trąbka. Oczywiście nie trzeba było czekać długo, aż producenci poczuli się skrępowani tym co narzuciło GM i wprowadzili swoje rozszerzenia standardu - np. Roland wprowadził GS a Yamaha XG...

Generalnie za pomocą MIDI możesz sterować nie tylko instrumentami ale też np. wytwornicą dymu, oświetleniem sceny. Na wejściu możesz mieć np. plik, albo urządzenie (np. sekwencer, klawiaturę, konsoletę z gałkami, komputer z odpowiednim programem czy inny instrument). Niektóre z tych instrumentów mogą wykorzystywać syntezę FM do generowania dźwięku. Jeszcze inne mogą być syntezatorami analogowymi. Albo opartymi o próbki PCM. To, że urządzenie korzysta z syntezy FM nie determinuje tego, że będzie w ogóle potrafiło korzystać z MIDI (np. wspomniane amatorskie keyboardy na ogół nie posiadały wbudowanego MIDI).

W przypadku kart dźwiękowych synteza FM może być wykorzystywana do odgrywania muzyki wysyłanej do nich jako MIDI (np. przez MIDI IN, albo z pliku) ale może być też wykorzystywana do generowania dźwięków nie-midi.

Fajność MIDI polega na tym, że jeśli weźmiesz najnowsze urządzenie wypuszczone w 2019 roku i podepniesz pod nie najstarszy kontroler midi (albo na odwrót - najnowszy kontroler zepniesz z najstarszym urządzeniem) to NA PEWNO to będzie działało. Co więcej muzycy mają to tak pojechane, że znaczna część nowych urządzeń posiada wbudowane jeszcze analogowe interfejsy CV (które były stosowane przed MIDI) np. w syntezatorach modularnych (takich wbudowanych w racki - może widziałeś na jakichś "teledyskach" Kraftwerka) choć tutaj było kilka standardów.
  

"Dziś to już kompletnie inna maszyna i coraz więcej bólu/płaczu/tęsknoty za dawnymi czasami." Cry
(You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
 
IP Logged
 
Batyra
VIP Member
*****
Offline


collection.batyra.pl

Posts: 7067
Location: Lublin
Joined: 11. Jul 2016
Gender: Male
Re: OPL3 Getting Started
Reply #9 - 20. Jan 2019 at 11:14
Print Post  
Cheesy Ale fajnie! Bardzo dużo ciekawych informacji!
@Zyga64 - wielu z tych rzeczy nie wiedziałem. Super
@HanJammer - dokładnie tak. Muzyka komponowała była najczęściej przez muzyków którzy pracowali np. na keyboardach do których bylo podłączone urzadzenie GM lub inne. Dlatego jeśli chcecie posłuchać ścieżki z Doom'a tak jak słyszał ją autor to trzeba to odpalić na Rolandzie SC55 a Monkey Island na MT-32. Nie wiem na czym był komponowany soundtrack z Duke Nukem ale zauważalnie najlepiej brzmi na kartach od Yamahy. Tak czy inaczej najczęściej wersja soundtracka na OPL była jedynie jakąś "konwersją"… wyjątek stanowią na pewno gry które od początku były pisane pod np. AdLib - jak Wolfenstein 3D - tam nikt midi się nie dotykał Smiley
  
Back to top
WWW  
IP Logged
 
zyga64
Full Member
***
Offline



Posts: 457
Location: Sulęcin, lubuskie
Joined: 29. Dec 2017
Gender: Male
Re: OPL3 Getting Started
Reply #10 - 20. Jan 2019 at 11:48
Print Post  
Nie uważam sie za znawcę. Informacje w dużej mierze zdobywałem przez lekturę forum vogons oraz z własnych bojów z różnymi kartami. Ze względu na skrzywienie demoscenowe z czasów c64 bardziej interesuje mnie dźwięk syntetyczny niż wavetable. A więc skupiłem się na OPL3. Nie pogardzę też trackami z innych platform, a więc oczywiście SID (c64), AY8910 (spectrum, amstrad, atari st), pokey (atari 8 bit). Dla każdej z tych platform mam swoje ulubione utwory. Niejako przy okazji w kręgu moich zainteresowań leżą „chiptunes” które przygrywały w popularnych jakiś czas temu keygenach (scena crackerska). Jest to synteza programowa, polecam szczególnie utwory w formacie .v2m stworzonym przez grupę Farbrausch do ich niesamowitych dem 64kB
  


- C64 /1541 II /Pi1541 /SD2IEC /EasyFlash3 /WiC64
- SCAMP /286@20 /4MB /CL-GD5422 /CMI8330
- i420EX /486DX33 /16MB /TGUI9440 /GUS+ALS100+MT32Pi
- i430FX /K6-2@400 /64MB /Rage Pro PCI /ES1370+YMF718
- i440BX /P!!!750 /256MB /MX440 /SBLive!+Vibra16s
- iB75 / i5 3470s /4GB /HD7750 /ALC662
Back to top
 
IP Logged
 
HanJammer
Senior Member
****
Offline


Retro sretro

Posts: 2369
Location: Warszawa
Joined: 21. Aug 2018
Gender: Male
Re: OPL3 Getting Started
Reply #11 - 20. Jan 2019 at 14:07
Print Post  
zyga64 wrote on 20. Jan 2019 at 11:48:
Nie uważam sie za znawcę. Informacje w dużej mierze zdobywałem przez lekturę forum vogons oraz z własnych bojów z różnymi kartami. Ze względu na skrzywienie demoscenowe z czasów c64 bardziej interesuje mnie dźwięk syntetyczny niż wavetable. A więc skupiłem się na OPL3. Nie pogardzę też trackami z innych platform, a więc oczywiście SID (c64), AY8910 (spectrum, amstrad, atari st), pokey (atari 8 bit). Dla każdej z tych platform mam swoje ulubione utwory. Niejako przy okazji w kręgu moich zainteresowań leżą „chiptunes” które przygrywały w popularnych jakiś czas temu keygenach (scena crackerska). Jest to synteza programowa, polecam szczególnie utwory w formacie .v2m stworzonym przez grupę Farbrausch do ich niesamowitych dem 64kB


Ale MT-32 to synteza liniowa - nie wavetable. ;]

Co więcej MT-32 ma ekranik na którym wyświetlane są dodatkowe informacje z gry - np. jakieś komentarze itp - bez niego po prostu ich nie widać i wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy z ich istnienia ;]
  

"Dziś to już kompletnie inna maszyna i coraz więcej bólu/płaczu/tęsknoty za dawnymi czasami." Cry
(You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
 
IP Logged
 
zyga64
Full Member
***
Offline



Posts: 457
Location: Sulęcin, lubuskie
Joined: 29. Dec 2017
Gender: Male
Re: OPL3 Getting Started
Reply #12 - 20. Jan 2019 at 15:54
Print Post  
Zaciekawiłeś mnie. Trzeba będzie zapolować, bo ceny na ebay raczej nie zachęcają...
  


- C64 /1541 II /Pi1541 /SD2IEC /EasyFlash3 /WiC64
- SCAMP /286@20 /4MB /CL-GD5422 /CMI8330
- i420EX /486DX33 /16MB /TGUI9440 /GUS+ALS100+MT32Pi
- i430FX /K6-2@400 /64MB /Rage Pro PCI /ES1370+YMF718
- i440BX /P!!!750 /256MB /MX440 /SBLive!+Vibra16s
- iB75 / i5 3470s /4GB /HD7750 /ALC662
Back to top
 
IP Logged
 
Tomek
Full Member
***
Offline



Posts: 466
Location: Warszawa
Joined: 23. Dec 2017
Re: OPL3 Getting Started
Reply #13 - 20. Jan 2019 at 16:23
Print Post  
zyga64 wrote on 20. Jan 2019 at 11:48:
Niejako przy okazji w kręgu moich zainteresowań leżą „chiptunes” które przygrywały w popularnych jakiś czas temu keygenach (scena crackerska). Jest to synteza programowa, polecam szczególnie utwory w formacie .v2m


Też bardzo lubię tą muzykę, są strony gdzie można ja ściągnąć w paczkach.
  
Back to top
 
IP Logged
 
szu
Junior Member
**
Offline



Posts: 106
Location: Rybnik
Joined: 31. Dec 2018
Re: OPL3 Getting Started
Reply #14 - 20. Jan 2019 at 18:57
Print Post  
Mt-32 fajnie brzmi na comanche2 i monkey island ale nie dam tyle kasy żeby posłuchać sobie utworków z dosłownie paru gierek. zyga64 jak chcesz sobie posłuchać mt-32 to polecam emulator mount mt-32, który wiernie odtwarza mt-32 i ma panel graficzny, o którym wspomniał HanJammer.
W nowszych grach mt-32 brzmi daremnie.
(You need to Login or Register to view media files and links) - odtwórz sobie od 9:20 i sam się przekonaj.
Świetną kartą do odtwarzania midi i grania  jest audigy 2zs. Karta ma mega możliwości. Jest wiele soundfontów, które można ładować do banku (pojemność banku ponad 4gb !!). Obsługuje m.in. *.sf2, które były używane przy sb awe32 czy 64. Jest cicha, ma świetne wsparcie dla win98 i dobrą emulację opl3 w DOSie. Dla nowszych gier dobre 5.1. Pytałem się czy warto kupić vortex2 dla dźwięku przestrzennego - teraz już wiem że nie ma sensu. Karta za grosze ok 50zł.
  
Back to top
 
IP Logged
 
Page Index Toggle Pages: [1] 2 3 
Send TopicPrint
 
  « Board Index ‹ Board  ^Top