Page Index Toggle Pages: 1 ... 18 19 [20]  Send Topic
Very Hot Topic (More than 25 Replies) Chirurgia VGA - przywracanie do życia piękności (Read 41737 times)
VooDooMan
Forum Moderator
*****
Offline


Retro Martyr

Posts: 3068
Location: Wielkopolska
Joined: 30. May 2012
Gender: Male
Re: Chirurgia VGA - przywracanie do życia piękności
Reply #285 - 21. Jun 2024 at 22:50
 
Czyli wychodzi, że karta skaluje się do 500 MHz CPU mniej więcej Smiley to chyba podobnie jak standardowe voodoo 2 co nie? A zwykłe voodoo1 szło jakoś tylko do pentium 233 mhz dobrze z tego co pamiętam czy się mylę?
  

"...ale najpierw zrozumcie mój ból"
(You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
IP Logged
 
Neo
3dfx Friends
*****
Offline


Developing Engineer

Posts: 4238
Location: Birkenhead
Joined: 04. Jan 2016
Gender: Male
Re: Chirurgia VGA - przywracanie do życia piękności
Reply #286 - 21. Jun 2024 at 23:32
 
Niee, dwójka się skaluje ładnie dobre kilkaset MHz wyżej. A w SLI to i sporo powyżej 1 GHz.

Ale smola, co tam na tych kartach przemajstrowałeś by odblokować ten ukryty potencjał?
  

DIY woodbox: AMD 386DX40, 8MB RAM, Trident TVGA9000C 512kB, Aztech Pro16 ABI (AZT2316), Primax SoundStorm Wave M16B 1MB (GUS Classic clone), ST3491A
Socket 7: AOpen AP59s, Cyrix M II-300GP (225 MHz), 64MB SDRAM, SiS 6326 8MB SGRAM, SB32 CT3670 8MB, 9.1 GB IBM SCSI HDD, Win98FE
Socket A: WinFast K7S741, Sempron 2400+ @1960MHz water cooled, 1 GB DDR400, WinFast Geforce 6600 128MB, Audigy SB0090, PCI SATA card (SIL3114), 80GB IDE HDD 3.5", 160GB SATA HDD 2.5",
Back to top
IP Logged
 
smola
3dfx Friends
*****
Offline



Posts: 676
Location: krk
Joined: 16. Dec 2020
Gender: Male
Re: Chirurgia VGA - przywracanie do życia piękności
Reply #287 - 21. Jun 2024 at 23:39
 
Opisze wszystko wkrotce jak tylko skoncze badania, ten temat jest mega rozwojowy, jest ogrom mozliwosci i opcji. Wstepnie szacuje termin na koniec lipca/sierpien, sorki ze tak dlugo ale jade na wczasy za tydzien Wink BTW, mielismy dzis przeniesc z varusem ta dyskusje na nowy topik ale znow lag Wink Moze jutro sie uda. Pozdrowka
  

(You need to Login or Register to view media files and links) :: (You need to Login or Register to view media files and links) :: (You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
 
IP Logged
 
Callahan
3dfx Friends
*****
Offline



Posts: 8138
Location: Świętokrzyskie
Joined: 29. Mar 2014
Gender: Male
Re: Chirurgia VGA - przywracanie do życia piękności
Reply #288 - 22. Jun 2024 at 23:49
 
Czekam z niecierpliwością.
Chciałbym zobaczyć V1+P4 1,5 ?  Grin
  

(You need to Login or Register to view media files and links)
HP XU 6/200 2x PII-ODP/512MB/VB/SCSI/NT 4.0
PR440FX 2x PII-ODP/1GB/V4/SCSI/NT 4.0 CS4237B+CT1920
Super S2DG2 2x550@2MB/1GB/V5/73GB 15k + Panasonic DVD-RAM/SCSI/YamahaXG/Win2000
VS440FX P2-ODP/128MB/2940U2W+18GB 10k+Yamaha x8/SCSI/SB16/W98SE
Back to top
 
IP Logged
 
smola
3dfx Friends
*****
Offline



Posts: 676
Location: krk
Joined: 16. Dec 2020
Gender: Male
Re: Chirurgia VGA - przywracanie do życia piękności
Reply #289 - 02. Aug 2024 at 17:26
 
card: 3dfx Voodoo2 (Super Grace VOLCANO 3DX2000) part#1/2
gpu: 500-0009-01 + 2x 500-0010-01 + ICS5342-3
board: 600-0027-03
rev: ?
ram: 12MB EDO 110MHz, 24x256Kx16 22ns, fbi 4MB + tmu 2x4MB
bus: 3x64-bit
pci: 5V
directx: 5
out: vga + vga in

src: luk1999
* tę kartę mam od 2010 roku, wyjąłem ją z kompa w pracy (ktoś przyniósł szefowi p233mmx z tą kartą i mu dał)
* nie sprawdzałem jej niestety wtedy, przeleżała 14 lat w szufladzie
* 512x384 zawsze działa (pograłem jakieś 30 min w q2, żeby to sprawdzić)
* 640x480 i 800x600 albo od razu dają czarny ekran albo tylko pokazują pierwszą klatkę i freeze

info:
* objawy sa nietypowe, zazwyczaj nie ma wogole obrazu w 3d tylko czarny ekran, problem moze lezec w torze wyjsciowym, bo pixel clock wzrasta wraz z wieksza rozdzialka i on jest niezalezny od glownego clk gpu
* karta posiada bardzo szybki ram 22ns/110MHz, normalanie v2 maja 25ns/100MHz - potencjal na WR na hwbot Wink
* tymczasem czekam na wysylke karty
* karta jest juz u mnie, na pierwszy rzut oka stan idealny, 5/5, wstepne ogledziny pod mikro nie wykazaly uszkodzonych elementow, karta z grubsza przedmuchana z resztek kurzu
* wszystkie nogi na 3 chipach solidnie sie trzymaja, aczkolwiek dolny rzad na fbi oraz 3 gorne piny byly lutowane, widoczne charakterystyczne swieze luty
* czas na pomiary drobnicy smd - wszystkie "niskie" rezystorki ok, karta wyglada na sprawna Wink
* podlaczona do standardowej platformy, wykrywana przy boot, uruchomione demo dimmension w dos i... czarny ekran, tylko reset pomaga - wiec jest cos na rzeczy
* glquake rowniez nie dziala, czarny ekran nawet w trybie 512, uruchomiony test1 z pakietu 3dfx tools, ekran niebieski, klawiatura reaguje ale brak "lacznosci z baza" #pdk Wink wyglada na problem z fbi - do przelutu wszystkie nogi
* po restarcie kolejny test2 ktory ma narysowac linie i zwiecha, definitywnie fbi ma problem
* dla pewnosci jeszcze wygumkowalem golpiny na zlaczu pci, a noz widelec cos pomoze - jak bylo do przewidzenia nie pomoglo, identyczna sytuacja na tym samym tescie, wskazanie na fbi
* zanim sie zabiore za przelut, to jeszcze zmierze jaki clk wystawia gendac, konfig wskazuje na 90MHz, moze jest jakies magiczne oc? - video clk 50mhz, mem clk 90 mhz, kwarc 14.3, jest ok
* przelutowanie pinow na fbi nic nie pomoglo, widac ze ekran sie przelacza ale brak obrazu, fbi raczej do wymiany, jest tez mozliwosc ze jego ram jest uszkodzony, ale niestety brak kostek 22ns, dostepne sa tylko 25ns i lacznie jest 8 sztuk, to sporo i kosztowne ryzyko aby je wymieniac wszystkie, bo moze jednak fbi byc padniety
* sprawdzona jeszcze zmienna srodowiskowa na obnizenie zegara do 80MHz, bez zmian, uruchomienie czegokolwiek w glide wykazuje na karcie post transfery na pci i w pewnym momencie stop, jakby chip sie zwiesil, lipa - tym razem fiasko
* fiasko czy nie, nastal nowy dzien, pare pomyslow przyszlo do glowy, postanowilem jeszcze pomeczyc biedaczke, sprawdzilem wszystkie zegary na oscyloskopie + sygnaly na wyjsciu vga i na podukladach, czyli rgb i h/v sync + blank z fbi, wszystko w porzadku, monitor rowniez wykrywa poprawnie sygnal i zglasza 640x480x60hz ale ekran czarny, to jest cos niewiarygodnego Wink jako pomocnicza karte porownawcza uzylem v2 diamonda, ma ona co prawda tylko 8mb vram, ale to bez znaczenia zasadniczo, jesli cos nie bedzie dzialac, to powinny byc jakies roznice, tylko kwestia ich znalezienia Wink
* do pomocy wykorzystalem testy fabryczne 3dfx oraz mojo, odpuscilem calkowicie windows, wszystko bylo robione w dos, bo jesli tam nie zadziala to i w win tez nie bedzie
* test27 uzywa tylko fbi i dziala ok bez artefaktow, zatem fbi, gendac oraz pamiec fb powinny byc ok a problem lezy w ktoryms tmu/ich pamieci - do sprawdzenia pamiec od obu tmu
* wylaczona polowa pamieci w obu tmu, teraz kazdy powinien miec 2mb - mojo potwierdza, jest 2x2mb, w testach bez zmian, wylacze caly ram i zobaczymy czy to poprawi cos
* wylaczone kolejne 2 banki ale tym razem mojo zglasza 2x1mb, dziwne - w testach brak tekstur i napisow ale nadal brak poprawy
* sprawdzilem jeszcze kilka innych testow, m.in. test#26, to tez dedyk dla fbi ale zamiast hw obliczen dla trojkata jak #27 wykonuje kopiowanie i wklejanie przez bufor ramki (lfb), wczesniej byla tylko 1 klatka i zwis, a powinien plynnie sie kwadracik przemieszczac po ekranie, to mi zasugerowalo, ze blad moze byc z pamiecia fbi (tak wiem, kolejna spekluacja) i aby to sprawdzic postanowilem jak poprzednio wylaczyc czesc ramu dla fbi
* najprosciej to zrobic przez wylaczanie linii ras, sa 4 dla 4 bankow a0, b0, a1, b1, odpowiada za to rezystorek drabinkowy RA37, wylutowany hotem, karta podpieta jak jest, nie powinna dzialac, bo w tym momencie caly ram jest wylaczony - mojo oczywiscie zglasza 0mb, fbi dead i oba tmu rowniez dead - klasyczny blad 57005 to w hex 0xDEAD Wink
* ok, wlaczone banki a0 i b0 przez wlut na sztorc 2 rezystorow 10om 0603 w miejsce 2 sygnalow ras, test#26 wlaczony i... kwadracik sie przemieszcza Smiley w koncu jakis postep Smiley co prawda napisy sa lekko nieczytelne, ale mozliwe ze ma tez w tym udzial tmu a w tej chwili oba sa pozbawione pamieci ram, w kazdym razie maly sukces Smiley
* wyrywkowe testy 3dfx zaliczone, oczywiscie brak tekstur i krzaczki na ekranie ale stabilnie i nie ma zwieszek, udalo mi sie nawet odpalic przez chwile glquake no ale po paru sekundach zwis i tylko hw reset dziala - jest postep, wlacze pamiec tmu aby miec lepsza stabilnosc i sprawdzic jak beda wygladac testy, na ta chwile 4 kostki ram od fbi do wymiany
* polowa ramu dla obu tmu wlaczona, jest obecnie 2+2*2=6mb, ciekawe jak to zadziala Wink
* mojo potwierdza ze jest lacznie 6mb pamieci, wyrywkowe testy 3dfx ok, nawet demo dimmension sie uruchomilo ale zwis po kilku klatkach, glquake rowniez zawieszka po paru klatkach i brzydkie artefakty - cos sie w koncu dzieje Wink
* wlaczone pozostale kostki ram od obu tmu, lacznie jest 2+2*4=10mb ram
* mojo potwierdza 10mb, testy 3dfx ok, dimmension kilka klatek ladnych i zwis z pionowymi paskami, w glquake dokladnie to samo - wskazanie na fbi, mozliwe ze ktoras z pozostalych 4 kostek jest padnieta, nie mozna rowniez wykluczyc samego chipa fbi, na tym etapie to troche ruletka Wink
* 2 dzien silowania z karta i troche mnie sily opuszczaja Wink tymczasem wrzucam co jest i do zobaczenia w part #2

web:
(You need to Login or Register to view media files and links)
org. watek: (You need to Login or Register to view media files and links)

edit: (You need to Login or Register to view media files and links)
  

1-top_003.webp ( 405 KB | 4 Downloads )
2-bottom_003.webp ( 280 KB | 3 Downloads )
3-test-pci.webp ( 450 KB | 5 Downloads )
4-test_27.webp ( 40 KB | 1 Download )
5-test_26.webp ( 247 KB | 3 Downloads )
6-test-glquake-2mb.webp ( 139 KB | 2 Downloads )
7-test-glquake-6mb.webp ( 193 KB | 2 Downloads )
8-test-dimmension-10mb.webp ( 316 KB | 2 Downloads )
9-test-glquake-10mb.webp ( 285 KB | 1 Download )
10-fbi-ras.webp ( 233 KB | 3 Downloads )

(You need to Login or Register to view media files and links) :: (You need to Login or Register to view media files and links) :: (You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
 
IP Logged
 
leosh
Senior Member
****
Offline


I Love YaBB 2.5

Posts: 1786
Joined: 19. May 2019
Gender: Male
Re: Chirurgia VGA - przywracanie do życia piękności
Reply #290 - 02. Aug 2024 at 23:14
 
Oporna, ale kawał roboty zrobiłeś. Ciekawe czy uda się namierzyć przyczynę tych problemów.
  
Back to top
 
IP Logged
 
smola
3dfx Friends
*****
Offline



Posts: 676
Location: krk
Joined: 16. Dec 2020
Gender: Male
Re: Chirurgia VGA - przywracanie do życia piękności
Reply #291 - 03. Aug 2024 at 17:28
 
3dfx Voodoo2 (Super Grace VOLCANO 3DX2000) part#2, (You need to Login or Register to view media files and links)

info:
* aby wytypowac uszkodzona kostke ram i nie wymieniac wszystkich 4 zostaly przeanalizowane zdjecia z demo dimmension oraz glquake, posilkowo uzyty schemat v1 od sdz, dla v2 niestety nie ma dostepnego ale to praktycznie to samo co w v1, dodatkowo "przeswietlone" polaczenia na pcb miedzy ram i fbi + datasheet samych kostek
* ekran ma rozdzielczosc 640x480, widoczne jest 20 pionowych paskow z czego polowa to sieczka - to swiadczy o uszkodzonej pamieci, 1 lub 2 kostki
* w obecnej konfiguracji ram dla fbi ma 2mb w 4 kostkach 256x16, sa to 2 banki a0 i b0, kazdy ma po 2 kostki ram
* bufor ramki jest tak skonsturuowany ze dostep do pikseli jest liniowy, a to znaczy ze pamiec rowniez musi byc tak ulozona - z analizy polaczen na pcb oraz schematu pamieci z v1 wynika, ze najpierw jest bank a0, potem b0, kazdy bank ma szerokosc bitow 32 i lacznie dla tego samego adresu daja 64 bity, 4x16 czyli 4 piksele na 1 adres, liczac od lewej gornej strony ekranu a0[0..31], b0[0..31], a0[32..63] itd. czyli piksele 0-31 beda w banku a0, 32-63 w banku b0, 64-95 w a0 itd. - to pozwala na wytypowanie tej uszkodzonej kostki tylko patrzac na zdjecie ekranu Wink
* szerokosc ekranu dzielona na ilosc paskow daje 640/20=32, czyli 1 pasek to 32 piksele, poniewaz bank sklada sie z 2 kostek po 16 bit, to wystarczy na powiekszeniu sprawdzic ktore z pikseli wyswietlane sa zle, analizowana jest tylko 1 linijka z pierwszego paska, na pozostalych bedzie to samo
* na duzym zoomie widoczne zle wyswietlanie polowy pikseli z 32 czyli 16 czyli to znaczy ze uszkodzona jest 1 kostka ram
* po blizszym przyjrzeniu sie widac ze pierwszy piksel jest ok, nastepny zly, kolejny ok itd. - wniosek taki ze parzyste piksele sa ok a nieparzyste zle (liczac od 0), a to znaczy ze 2 kostka w banku a0 (msb/gorna) jest niesprawna a 1 kostka ok (lsb/dolna)
* podsumowujac, kostki pamieci dla fbi sa ulozone w nastepujacy sposob: a0:lsb, a0:msb, b0:lsb, b0:msb zas same piksele na zmiane w grupach po 32 w bankach a0, potem kolejne 32 w b0, nastepnie a0, b0 itd., kolejnosc pikseli w grupie w danym banku na przemian lsb/msb
* ok, tyle z analizy, czas udowodnic ze teoria jest sluszna Wink czyli przelut wytypowanej kostki
* aby sie upewnic, odlaczylem sygnal cas1 dedykowany dla tej kostki, powinny byc pionowe paski na zlych pixelach, tym razem zamiast sztukowac rezystorki, zostala podniesiona noga #129 na fbi - niestety ta metoda nie dziala, wylaczenie cas1 powoduje brak wykrycia tmu i status dead - trzeba jednak lutowac Wink
* kostka wymieniona na nowa, przelutowana hotem, mojo zglasza poprawnie ilosc pamieci 2mb, demo dimmension ladny obraz ale freeze po kilku klatkach, tym razem bez pionowych paskow, glquake podzialal do polowy bez artefaktow, wniosek ze wytypowana kostka byla ta wlasciwa, niestety nadal jest cos na rzeczy, mozliwe ze fbi w v2 musi miec 4mb, gdyz ta karta nie wystepowala w innej wersji - do sprawdzenia banki a1 i b1
* przywrocone wszystkie linie ras, wlutowany RA37, jesli brak zmian, to przelut all kostek ram na fbi - w test#26 kwadrat sie nie przemieszcza, wiec ram do wymiany
* wczesniejsze testy powodowaly grzanie sie 2 kostek po 2 stronie pcb, te wymienie w pierwszej kolejnosci
* przelutowane podejrzane kostki, test#26 z kwadratem dziala ok, wyrywkowe testy ok, demo dimmension ok, glquake ok, demo nature w dos rowniez ok - sukces, karta sprawna Smiley
* z braku dostepnosci kostki ram wymienione na standardowe 25ns, nie powinno byc zadnych problemow, bo one sa powszechne w v2, lacznie wymienione zostaly 3 sztuki
* ta karta byla pierwsza z tak dziwnymi objawami, w opisie widac kilka zwrotow, myslenie sie moze zmieniac w trakcie naprawy, bo skoro cos nie jest niemozliwe, to znaczy ze jest mozliwe Wink fajnie ze do mnie trafila, nauczylem sie znow kilku rzeczy Wink mam nadzieje ze bedzie dlugo sluzyc
* prawdopodobne powody uszkodzenia: 1 i najbardziej trywialny, starosc nie radosc, to nie pierwsza karta ktora sie zdegradowala lezac w szufladzie, 2 to mozliwe ze karta byla juz wczesniej uszkodzona, bo byla na pewno naprawiana, blyszczace luty na fbi bardzo kontrastuja z szarymi fabrycznymi, 3 to hipotetyczna opcja, ludzie maja tendencje to zapominania rzeczy i konfabulacji Wink historia mogla byc zupelnie inna Wink ale jakie to ma wlasciwie znaczenie? wazne, ze kolejna v2 jeszcze troche sprawi przyjemnosci
* rada na przyszlosc, kiedy karta wykryta poprawnie i brak bledow w mojo ale jest czarny ekran, to warto sie skupic na pamieci przy fbi, wylaczyc gorne banki a1 i b1 i robic testy, mozna rowniez na pale wymienic od razu 8 sztuk albo i wszystkie 24, no ale to opcja dla desperatow Wink
* testy byly robione na standardowej platformie: 98SE SP3, Pentium III 500/100, SDRAM 128MB/PC133@100, ASUS P2B 440BX, HDD SEA40, DX9.0c, AGPx2

dziala Smiley
  

1-test-glquake-10mb-pix-anal.png ( 18 KB | 3 Downloads )
2-rework.webp ( 239 KB | 2 Downloads )
3-rework.webp ( 235 KB | 2 Downloads )
4-demo-dimmension-platform.webp ( 233 KB | 3 Downloads )
5-glquake-ok.webp ( 142 KB | 5 Downloads )
6-final-top.webp ( 419 KB | 2 Downloads )
7-final-bottom.webp ( 319 KB | 6 Downloads )
8-bad-pixels-count-dots.webp ( 277 KB | 6 Downloads )

(You need to Login or Register to view media files and links) :: (You need to Login or Register to view media files and links) :: (You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
 
IP Logged
 
leosh
Senior Member
****
Offline


I Love YaBB 2.5

Posts: 1786
Joined: 19. May 2019
Gender: Male
Re: Chirurgia VGA - przywracanie do życia piękności
Reply #292 - 04. Aug 2024 at 13:36
 
Brawo ! Kolejne Voodoo uratowane Smiley
  
Back to top
 
IP Logged
 
zami555
YaBB Newbies
*
Offline


Old computers rocks!

Posts: 162
Location: Poland, Olesnica
Joined: 01. Apr 2020
Gender: Male
Re: Chirurgia VGA - przywracanie do życia piękności
Reply #293 - 04. Aug 2024 at 22:00
 
Super robota. To uszkodzenie było naprawdę intrygujące. Coś zupełnie innego niż do tej pory. Tym bardziej gratulacje.
  
Back to top
 
IP Logged
 
luk1999
YaBB Newbies
*
Offline


I Love Beer

Posts: 14
Location: Pabianice
Joined: 13. Mar 2020
Gender: Male
Re: Chirurgia VGA - przywracanie do życia piękności
Reply #294 - 06. Aug 2024 at 21:34
 
Dziś karta do mnie doszła. Wrzuciłem ją do platformy poskładanej na pająka, żeby sprawdzić działanie i na 1 h wsiąknąłem w Q2 Smiley.

Jeszcze raz dziękuję za naprawienie mojego Voodoo 2. Smiley
  

Athlon 64 X2 3800+, EPOX EP-9NPA Ultra, 2 GB RAM, X1950 PRO 256 MB PCI-E, Chieftec GPS-400AA-101A, Win XP SP2
Pentium 4 2.4C, ASUS P4C800-E Deluxe, 1 GB RAM, GF FX5700 128 MB AGP, SB Audigy, Chieftec GPS-400AA-101A, Win XP SP2
Athlon XP 2000+, MSI KT2 Combo, 512 MB RAM, GF4 Ti4200 128 MB AGP, FM801, FSP 400-60PFN, Win 98SE
Celeron 400, Compaq Garry, 128 MB RAM, Voodoo Banshee, ALS100 Plus+, Compaq 200 W, Win 98SE
Back to top
 
IP Logged
 
Callahan
3dfx Friends
*****
Offline



Posts: 8138
Location: Świętokrzyskie
Joined: 29. Mar 2014
Gender: Male
Re: Chirurgia VGA - przywracanie do życia piękności
Reply #295 - 08. Aug 2024 at 11:30
 
Tom,
robota de luxe

a co za OpenGL masz? Fajne rzeczy wyświetla
  

(You need to Login or Register to view media files and links)
HP XU 6/200 2x PII-ODP/512MB/VB/SCSI/NT 4.0
PR440FX 2x PII-ODP/1GB/V4/SCSI/NT 4.0 CS4237B+CT1920
Super S2DG2 2x550@2MB/1GB/V5/73GB 15k + Panasonic DVD-RAM/SCSI/YamahaXG/Win2000
VS440FX P2-ODP/128MB/2940U2W+18GB 10k+Yamaha x8/SCSI/SB16/W98SE
Back to top
 
IP Logged
 
smola
3dfx Friends
*****
Offline



Posts: 676
Location: krk
Joined: 16. Dec 2020
Gender: Male
Re: Chirurgia VGA - przywracanie do życia piękności
Reply #296 - 08. Aug 2024 at 15:02
 
Odswiezony vga index, 81 kart.
  

(You need to Login or Register to view media files and links) :: (You need to Login or Register to view media files and links) :: (You need to Login or Register to view media files and links)
Back to top
 
IP Logged
 
Page Index Toggle Pages: 1 ... 18 19 [20] 
Send Topic