mariodj wrote on 24. Aug 2021 at 22:27:
Warp 1260 i nowe Indi Aga na pokładzie
Atari? Panie, ja nie jestem rolnikiem

Wiecej wegla

Zajebioza ze to odpalasz na motce 60, gratki
A tak na powaznie, to powod czemu amiska legla w gruzach? Otoz ona miala inna organizacje pamieci ekranowej, mianowicie bitplanar, czyli mapy bitowe, 1 mapa = 1-bitowa warstwa/bufor pamieci na kolor, do tego dedykowane chipy blitter+copper do kopiowania/przewijania ekranu. I to sie sprawdzalo idealnie w szybkich grach arcade, gdzie scroll ekranu mial znaczenie, bo nie bylo potrzeby kopiowania pamieci video, tylko wystarczylo zmienic offset aby wyswietlic przesuniecie na grafice. Tymczasem pc sobie z tym zupelnie nie radzil, gdyz jego format pamieci ekranu wymagal przepisania kazdego pixela. Przykladowo dla rozdzialki 320x200 daje to 64000 pixeli, zakladajac 256 kolorow na pixel, to jest 1 bajt, zatem przesuniecie ekranu wymagalo (w uproszczeniu) zmiany 64 tysiecy bajtow, a na amidze wystarczylo zmienic tylko offset 1 instrukcja...
Ponadto, jesli na amidze gierka miala 16 kolorow i bylo to za malo? Dodawales do 4 istniejacych 1 warstwe i pyk, mamy juz 32 kolory, nadal malo? Dodajesz 1 warstwe i masz 64, itd. A500 miala palete 4096 kolorow, zas A1200 juz 16 milionow, jej kosc AGA, ktora natywnie dawala 256 kolorow gierkom, to byl juz kop w jaja najlepszym blaszakom owczesnie
Natomiast w grach 3d, ktore zapoczatkowal wolfenstein 3d na pc, miala miejsce inna akcja. Karty graficzne na pc mialy inaczej zorganizowana pamiec video, tzw. chunky pixel, co po naszemu znaczy ze 1 pixel byl obrazowany w pamieci przez 1 bajt a nie 8 bitow rozrzuconych w 8 miejscach pamieci. I teraz kumajcie czacze, na pc wystarczylo zapisac 1 bajt (czyli 8 bitow) aby zmienic kolor danego pixela, ale na amidze aby to zrobic, nalezalo zamienic pojedynczo kazdy z 8 bitow na kazdej bitmapie, co w kodzie daje najmniej 8 instrukcji w asemblerze a na pc wystarczala tylko 1 instrukcja - wymagalo to 8-krotnie wiekszej mocy obliczeniowej na amisce aby dogonila pc. I wtedy wlasnie amiga zdechla.
P.S. Jako stary amigowiec, nie dam rady sie powstrzymac przed tym
(You need to Login or Register to view media files and links)