3dfx VooDoo2 (Diamond Monster 3D II 8MB PCI) part#5,
(You need to Login or Register to view media files and links) info (sli 12+12):
* podlaczona 2 v2, karty polaczone kabelkiem, obie wykrywane przy boot
* win98 wykryl obie, ponownie przeinstalowane sterowniki FastVoodoo2 4.6, sytem info poprawnie zglasza ilosc pamieci oraz wlaczony tryb sli, fbi 4mb i tmu 8mb
* 3dmarki rozpoznaja podwojna ilosc pamieci fbi czyli 8mb oraz pamieci tekstur 8mb, dla systemu karty w sli maja 16mb, mimo ze lacznie jest 24mb
* polaczenie obu kart w sli wlaczylo mozliwosc uruchomienia trybu 1024x768x16, czas na 3dmarki i testy directx
test: 98SE SP3, Pentium III 500/100, SDRAM 128MB/PC133@100, ASUS P2B 440BX, HDD SEA40, DX9.0c, AGPx2
3dm99: 4613
3dm99: 1024x768x16: 3876
3dm99: 1024x768x16 single fb: 3984 - odradzam, mozna dostac ataku padaczki, ale ramu dla fbi trzeba tylko 3mb wiec powinno dzialac z 1 karta
3dm2k: 800x600x16: 2521
3dm2k: 1024x768x16: 2299
3dm2k1se: 640x480x16: 652
3dm2k1se: 800x600x16: 649
* widac wzrost wydajnosci, ale z finalnymi testami wstrzymam sie do dedykowanej platformy ktora ma lepsze komponenty, obecne wyniki nalezy raczej traktowac jako testy stabilnosci
* najwazniejsze jednak jest to, ze w sli 12-12 kokpit w nfs3 wyglada juz zupelnie normalnie, tak samo mgla w unrealu sie "naprawila" i nie przypomina choinki swiatecznej
dziala
mam w koncu po latach swoje pierwsze v2 w sli
info (matematyka voodoo2):
* 1 zagadka, dwie v2 w sli, obie maja po 12mb vram, ile vram widzi system?
* 2 zagadka, rowniez dwie v2 w sli, ale 1 ma 8mb a 2 12mb, ile widzi system, to bedzie dobre
* zanim przeczytasz odpowiedz, to wez kartke i olowek, pomysl chwile, zapisz wyniki, bedzie zabawniej
* 3dfx tak wymyslil swoja architekture, ze w sli 2x v2 sumuje sie tylko pamiec fbi czyli 4+4=8mb co pozwala na tryb 1024x768x16, natomiast pamiec tmu jest jednakowa dla obu kart i sie nie dodaje, czyli dla 12mb karty jest 4mb dla ramki i 8mb pamieci tekstur, ale jak laczy sie 2 rozne sztuki 8+12, to pamiec tmu bedzie miec tylko 4mb, wiec przy 2x12mb jest lacznie 16mb calkowitej vmem a przy 2 kartach 8+12 jest 8+4 czyli tylko 12mb, wzor uproszczony: fbi*2+min(tmu)
* to bylo proste, pawda? jak tam zapiski?
teraz smiesznostka z szyna pamieci, wiekszosc zrodel w necie podaja 192-bit, ale to nie do konca prawda, bo kazdy chip ma tylko 64-bit, ale ze sa 3, to je ludziska mnoza x3 wiec stad magiczne 192
to jest genialny marketing, uczciwiej byloby powiedziec ze sa trzy 64-bitowe szyny pamieci, niz 192-bit, bo to sugeruje 1 szeroka, nawet specyfikacja chipsetu voodoo2 nie zawiera w sobie magicznej liczby 192, tylko normalne 64-bit per chip
* na koniec prosze przymknac oczy i wyobrazic sobie abstrakcyjne v2 gdzie kazda ma standardowy fbi 4mb oraz 3 tmu kazdy po 4mb i... 3 zagadka, jaka bedzie szyna pamieci i ile vmem system zobaczy przy 2 takich kartach w sli? 256-bit i 20mb? mozliwe czy jednak nie, chociaz szyna wydaje sie byc ok przy tendencji do sumowania ale vram bedzie miec tylko 14MB
jak to? dlaczego tak, przeciez powinno byc 4*2+3*4=8+12=20MB???
* no wlasnie dlaczego tak? teraz ekstra info czemu nie mozna miec v2 z laczna pamiecia wieksza niz 12MB, choc w teorii jest to 16MB - otoz dlatego, ze max przestrzen adresowa dla v2 to 16MB z czego 1/4 czyli 4MB jest uzywana przez wew. rejestry, kolejne 4MB uzywa fbi i na tekstury zostaje 8MB, to tez tlumaczy czemu nie ma kart v2 z 3 czy 4 chipami tmu i ramem 4MB dla kazdego, ograniczeniem jest wlasnie 8MB przestrzen, gdyby chciec uzyc 3x tmu, to kazdy musialby miec 2MB, czyli max dla 1 karty to byloby 4+3*2=4+6=10MB, bo 3*4=12MB a to juz poza zakresem dostepnej przestrzeni adresowej, najwyrazniej nie bylo to oplacalne (a raczej nie mialo sensu) dla 3dfx aby robic karty v2 z 3 czy 4 chipami tmu i laczna pamiecia tekstur 3x2MB lub 4x2MB i stad "tylko" 2 tmu w komplecie w wersjach 4/8MB (teraz nazwalbym to sweet point) - oto cala tajemnica wiary ktorej mozna sie doszukac w specyfikacji v2
* dla wygody i latwiejszego zrozumienia uzywam starych nazw chipow fbi/tmu (Frame Buffer Interface/Texture Mapping Unit) zamiast oficjalnych nazw kodowych dla v2 chuck/bruce
* na samiutki koniec kilka przemyslen ktorymi sie podzielilem z paroma osobami na signalu, tekst edytowany: ostatnio zagrzebalem sie w 3dfx, i doszedlem do wniosku ze najlepsze karty to sa v2, bo dzialaja z kazdym sprzetem praktycznie, wlacznie z nowszymi procami, do tego sli, v1 sa idealne do starych platform, pojda nawet z 486 ale lepiej uzyc pentium albo jeszcze lepiej p2, bo sa dodatkowe instrukcje mmx, ew. amd z 3dnow, rush problematyczna, tak samo banshee, demka pod dos wlasciwie nie dzialaja z nimi, wczesne v3 czyli velocity po moim fixie z glide juz jest super, praktycznie to samo co v3 2000 ino ramu mniej ale mozna zrobic moda, tak samo v3 2000 i 3000, ale to rzadkie karty, a 3000 to juz wogole kaplica, mialem 3 czy 4 w rekach i kazda miala uwalony gpu, seria 4000 nie ma sensu zupelnie, tez rzadkie ale wydajnosc slaba i brak t&l, jedynie pozostaje 5500 ale tu znow wychodzi niska wydajnosc w porownaniu do owczesnych i brak t&l, do tego cena kosmiczna, takze tylko v2 i v1 zostaja
info (plany na przyszlosc):
* bedzie swietny komplecik do mojego flagowca na slot1 z p3 1000/133 ale... juz sie zamiemu zalilem, ze bedzie zgrzytanie zebow, dylematy i pewnie placz, bo nie wiem czy sie obie zmieszcza, a rozdzielac siostrzyczki to nie po chrzescijansku
* w tym buildzie jest tylko 1 pci wolne i sli nie wejdzie, a chcialbym tam miec tez tego mocnego fx1100 na agp, niestety jego radiator zaslania pci#1, a robic 2 platforme praktycznie taka sama tylko z voodoo w sli to sredni pomysl
* sprawdzilem jak sie rzeczy maja i... jest nadzieja
sa 2 wolne sloty pci na samym dole, tylko oba wspoldziela zasoby z innymi rzeczami, v2 co prawda nie wymaga irq wiec tutaj jest ok, ale moga nie lubic sie z innymi, minus tez ze wywiewnik bede musial wyjac ale wtedy wykorzystam to mocowanie w budzie co juz jest na dodatkowy wiatraczek
* czas na testy w lepszym kompie i oby wszystko poszlo zgodnie z planem
edit:
* dodane wyniki z 3dm99 1024x768x16, kosmetyka